Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
10 minuten geleden, acpronk zei:

Wat voor zaad heb jij?

Gewoon gekocht bij Janssen 😊. Misschien ligt het aan de omstandigheden. Maar het is echt opvallend hoeveel vrouwen. Ook veel mannen, maar die zijn nog vrij klein en bloeien dus pas sinds kort. Als er 1 bloeit ligt hij ook in de ijskast om hem wat langer te kunnen gebruiken, hoop ik 😃. Maar goed, ik kan toch geen 10 stuks per plant kweken want ze staan alleen met hun oorspronkelijke wortels in de grond. De ranken raken de grond niet. Misschien in de voortuin een enkele. Achter niet. Als ik 1 of 2 per plant voor elkaar krijg ben ik al gelukkig.

Geplaatst:

Hier is ie ook gexplodeerd! Hij neemt de hele moestuin over. En echt bizar veel vruchtbeginsels, en overal wortelt hijIk heb geen idee hoe nu verder. Ik kan me niet voorstellen dat dat allemaal pompoenen worden. Maar met al die wortels, wie weet. Iemand ervaringsdeskundige?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:

@Tanja65 ik had ook bizar veel vrouwtjes, en nog geen bloeiende mannen. Inmiddels hebben die laatste de overhand. Het grootste deel van de vrouwen wordt daarom hier in ieder geval geen pompoen. Ik spotte er vandaag wel een die bevrucht is. Ik hoef er ook geen tientallen. Volgens mij worden ze best fors en een paar potten Cabello de angel is voor ons genoeg. Lekker aan de zoete baksels deze herfst en winter.

De eerste.

IMG_7882.jpeg

Geplaatst:

5 dagen later. Er zit echt een enorme groeikracht in deze plant. De regen met daarbij een aangename temperatuur doet ze goed.

IMG_7912.jpeg

Geplaatst:

😍

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Nu krijg ik ook wel zin om ze te zetten (maar ja plaatsgebrek he).
Ik kan ze in ieder geval wel kwijt, we eten vaak in het restaurant van vrienden van ons en dus kunnen zij het goed klaarmaken.

Ik blij, vrouw blij (wel eten zonder het klaar te hoeven maken) en vrienden blij (gratis groente en fruit). Iedereen blij.

Volgend jaar maar doen.

Geplaatst:

Inmiddels zijn er ook 2 ontdekt in de achtertuin. Gelukkig bij de regenpijp zodat ik een hangconstructie kan maken. Ik las ergens dat ze zo’n 4 a 5 kg kunnen worden, dus dat is wel nodig. Morgen aan het knutselen.

IMG_7940.jpeg

Geplaatst:

Wij waren een paar dagen weg. Vanmiddag gauw tussen de buien door naar de moestuin, oogsten. Ik was niet helemaal voorbereid op de chaos van vijgenbladpompoen die ik daar aantrof. Ik heb geen idee of er vruchten aan zitten, vooralsnog zie ik o-ver-all blad en stengels. Je schijnt pompoenbladeren te kunnen eten…

Geplaatst:
4 minuten geleden, Tanja65 zei:

chaos van vijgenbladpompoen die ik daar aantrof.

Vreselijk hè Tanja!!! Iedere dag knip ik uitlopers weg. Nog nooit meegemaakt. In de voortuin is het hier nog wel te handelen, maar tegen de muur op 😳😳😳. De pompoenen zijn wel prachtig! En zo benieuwd naar het engelenhaar wat ik ervan ga maken. Dit is voorlopig wel de laatste keer. Volgend jaar een soort die iets makkelijker te beteugelen is. Voordeel is wel dat de vruchten extreem lang houdbaar zijn, tenminste een jaar. Dus een jaartje overslaan kan best 😉.

Geplaatst:
22 minuten geleden, Dahli zei:

Voordeel is wel dat de vruchten extreem lang houdbaar zijn

Oh echt? Dat is wel weer tof ja. Hoe bewaar je ze dan? Wij hebben hier - helaas - eigenlijk weinig koele plek. Dat is met bewaren van allerlei groentes en bv aardappelen altijd een probleem. En we hebben eetgrage muizen op zolder en in de schuur, dat is een bijkomend probleem. Er staan al piepers en (sorry mensen) gif. Tips om te bewaren welkom.

Geplaatst:

We hebben wel een kelder. Ik heb de UK’s daar vorig seizoen los van elkaar op een plank op een krant gelegd. Dat ging prima. Laatste 9 maanden na oogst gegeten.

Die vijgenbladpompoenen zijn trouwens ook nog eens keihard (waarschijnlijk daarom zo lang houdbaar). Ik lees dat je ze eigenlijk niet met een mes doorgesneden krijgt, maar op een harde ondergrond moet gooien zodat ze openbarsten. Dus wellicht kan de schuur bij jullie dan toch ondanks de muizen. Dat zij ze zelfs te hard vinden?! En anders dan toch snel verwerken, die potten engelenhaar zijn lang houdbaar.

Geplaatst:
1 uur terug, Dahli zei:

En anders dan toch snel verwerken, die potten engelenhaar zijn lang houdbaar

Ja, daar zal het wel op neer komen. Hier worden dingen opgegeten, gedroogd, ingevroren en/of ingemaakt, maar ‘gewoon’ bewaren zit er helaas niet aan. Ik hoop wel dit jaat wat dingen in zand in het schuurtje te kunnen leggen. Op de moestuin hebben we een kunststof schuurtje, en stellingen, daar komen geen muizen. Daar zou ik wat spul in zand ingekuild in kratten kunnen doen. Maar geen idee of dat met pompoenen kan, ik denk eerder aan wortelen, aardappelen en bieten en zo.

Geplaatst:

Pompoenen kan je goed op kamer temperatuur bewaren.. slaapkamer temperatuur is ook OK.

Ik had de courgette de Siam ( zo heet hij in Frankrijk) ook ooit in de vorige tuin je krijgt een explosie aan vruchten als hij het naar zijn zin heeft. Je kunt er in de keuken niet zo erg mee variëren maar ik maakte er wel mooie kerst decoraties mee op de manier van Halloween

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Even online gezocht, deze, @appelvrouw ? Dat is een vijgenbladpompoen. Met inderdaad nu al talloze vruchtbeginsels. Ik had zaad van @Dahli gekregen. Ben benieuwd wat er rijpt.

IMG_3634.jpeg

Geplaatst:
11 uren geleden, appelvrouw zei:

ik maakte er wel mooie kerst decoraties mee op de manier van Halloween

Heb je toevallig foto’s? Klinkt als een leuk project.

Geplaatst:

Ja die Tanja. Foto’s heb ik maar niet een twee drie bij de hand. Maar het was heel simpel. Het kapje er groter of kleiner afsnijden ( wat je handig vind, maar je hand moet erin kunnen) uithollen, er sterren op tekenen rondom verspreid en die uitsnijden en dan een kaars erin. Heel mooi door dat groen/wit op tafel en omdat hij niet oranje is geen Halloween uitstraling maar meer winter. De jam heb ik ook gemaakt..ik vond het aardig maar niet als jam jam zeg maar.1 potje was wel genoeg.

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

In Engelstalige landen wordt deze pompoen ‘shark’s fin melon’ genoemd. In Azië wordt er namelijk een vegetarische haaienvinnensoep van gemaakt. Er zijn ook recepten van chutney van deze pompoen. Volgens mij heb ik je de recepten al eens toegestuurd @Tanja65 . Die 2 dingen lijken me ook erg lekker om te maken.

Geplaatst:

Leuk! Die vegetarische haaienvinnensoep mag je houden ( brr jeugdtrauma🤢) maar die chutney lijkt me wel leuk. Als ik mijn hand weet te leggen op eentje kom ik wel terug.

Hier ondertussen nog een Frans filmpje dat goed te volgen is zonder Frans te begrijpen waarbij je het schoonmaken en het koken van de Siam pompoen kunt zien: Gegratineerde Vijgenblad/Siam pompoen.

Geplaatst:

Wat een geweldige filmpje, zeer handig om ook de schoonmaak eens te zien! Het is toch iets meer handelbaar dan dat je overal leest. Fijn te weten. Heel erg bedankt @appelvrouw !! En ik spreek Frans, dus helemaal goed om te horen dat deze meneer de pompoenen zelfs tenminste 3 jaar weet te bewaren. Ongelooflijk lang.

En wat een heerlijk recept!! Dit spreekt me ook meer aan dan die vegetarische haaienvinnensoep 😉. Nu baal ik dat ik er vooralsnog maar 4 heb 😉.

Geplaatst:

@appelvrouw als er voldoende rijpen bewaar ik er wel eentje voor je voor de MTFD.

Geplaatst:
2 uren geleden, Dahli zei:

tenminste 3 jaar weet te bewaren

Ja hij zegt in de garage. Een Franse garage dan. Nu zou ik dat naar een Nederlandse ruimte meer vertalen als de bijkeuken. Want een pompoen..als ie te koud wordt gaat het niet goed. Maar ik heb ook wel een vijgenblad/Siam in de woonkamer zeker twee jaren gehad.

aangepast door appelvrouw

• 3 weken later...
Geplaatst:

Deze had ik over het hoofd gezien. Ik vrees dat hij alleen te oogsten is mét planten-hangbak ….

IMG_8186.jpeg

Geplaatst:

🤣 @Dahli ik hoop dat jij de oogst van die pompoen hier deelt… ben heel benieuwd! 😅🌱👩‍🍳🌱🐓🌱🌻🌱

Geplaatst:

Ik las dat de smaak iets weg heeft van komkommer. Ik denk niet dat het voor mij wat zou zijn. Maar laat maar weten @Dahli

Geplaatst:

@Vrouwholle en @Petrasmoestuin : doe ik! Over de smaak lopen de berichten uiteen. Je leest inderdaad dat het vaag naar komkommer smaakt, maar elders weer dat hij aanmerkelijk zoeter is dan andere pompoensoorten. Misschien dat hij daarom wel in die speciale jam wordt gebruikt. We gaan het zien 😃.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.