Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Featured Replies

Geplaatst:
3 uren geleden, Dahli zei:

Deze had ik over het hoofd gezien. Ik vrees dat hij alleen te oogsten is mét planten-hangbak ….

Ja, hier ook zoiets, eentje is volledig vergroeid vanwege stenen die op een stapeltje ernaast lagen en de pompoen blijkbaar een soort van ertussen. Heb hem wel bevrijd maar het komt niet goed meer qua vorm. Maar is vast toch lekker.

De rest blíjft hier maar groeien. En overal startende pompoenen. Zou ik de rest inmiddels moeten beperken, of kan ik ze nog laten beginnen?

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

Geplaatst:
1 uur terug, Tanja65 zei:

Zou ik de rest inmiddels moeten beperken, of kan ik ze nog laten beginnen?

We hebben als het goed is nog wel even toch? En de vruchten zelf groeien ook heel erg snel. Hoe snel ze rijpen is natuurlijk nog maar de vraag. Omdat 2 van mijn planten dicht op elkaar staan én verticaal groeien, beperk ik me bij die 2 tot 3 pompoenen per plant. Al het voedsel moet immers via de oorspronkelijke stam komen. Ze hebben geen mogelijkheid om via de uitlopers te wortelen. Degene in mijn voortuin klimt ook, maar staat alleen, daar laat ik er 4 uitgroeien. Ik doe ook maar wat 😊.

Geplaatst:

Ja, ook ik doe maar wat 😜. De mijne kruipt wel over de grond, en wortelt inderdaad. Ik hoop maar goed, want vanmorgen knipte ik per ongeluk de toegang tot een dikke pompoen door 😬. Enfin. Er komen er vast nog meer.

Geplaatst:

Oh dat is zonde! @Tanja65 overkomt ons allemaal. Is mij vorig jaar gebeurd en had toen alleen 1 klein pompoentje.

Ik heb veel gesnoeid. Ik haal oude gelere bladeren weg, uitgebloeide herenbloemen en stelen. En ik heb van de week ook een tak weggeknipt met vele toekomstige bloemen eraan, maar gelukkig geen pompoenvrucht.

Vandaag zag ik ook een hele tak met zijtakken en bloemknoppen eraan los liggen. Maar ik heb ook een plant te veel gezaaid. Volgend jaar geen 8 maar 7 in de bak, hahaha. 4 verticaal en 3 horizontaal.

Geplaatst:
2 uren geleden, Tanja65 zei:

Zou ik de rest inmiddels moeten beperken, of kan ik ze nog laten beginnen?

Laat gewoon maar groeien. Je kunt ze immers ook onrijp oogsten. Dan eet je die eerder dan de rijpe, want de onrijpe kun je niet bewaren.

Geplaatst:
35 minuten geleden, acpronk zei:

Je kunt ze immers ook onrijp oogsten

Ik ben echt een beginner in deze. Dat wist ik dus niet. Net als een courgette, zeg maar.

• 1 maand later ...
Geplaatst:
Op 27-7-2025 om 12:59, appelvrouw zei:

Hier ondertussen nog een Frans filmpje dat goed te volgen is zonder Frans te begrijpen waarbij je het schoonmaken en het koken van de Siam pompoen kunt zien: Gegratineerde Vijgenblad/Siam pompoen.

@Tanja65 Hierbij het filmpje van Appelvrouw. Dit recept lijkt me erg lekker!

Geplaatst:

Zojuist de eerste vijgenbladpompoen geslacht. DIe zag er nog niet bij benadering uit zoals deze prachtige pompoen uit het filmpje. Onze pompoen heeft veel minder vruchtvlees, en de scheiding tussen zaadlijsten en vruchtvlees was ook niet erg helder. Niettemin heb ik hem zo goed en zo kwaad als het ging schoongemaakt, goed schoongespoeld, en ligt hij nu voor 24 uur in het water. Morgenavond verder met hopelijk jam maken. En wat een zaden van één pompoen!

vijgenbladpompoen.jpg

vijgenbladpompoen2.jpg

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

Dapper @Tanja65 ! Ik kijk er een beetje tegenop omdat hij zo hard zou zijn. Viel je dat mee? Qua hoeveelheid zaden: ik snap nu wel hoe de winstmarge van Jansen er uit ziet 😉.

Geplaatst:
25 minuten geleden, Dahli zei:

ik snap nu wel hoe de winstmarge van Jansen er uit ziet 😉.

😂😂😂

Wat betreft hoe hard - dat viel nog redelijk mee. Gewoon op de grond laten vallen. Wij hadden hem in een stevige vuilniszak gedaan en met zak en al op de grond laten vallen, dat werkte. Wel was de zak stuk maar alla. Ik had wel wat moeite de zaadlijsten er uit te krijgen. Dat is echt een mega vies werkje, alles plakt, en je bent er ook best een behoorlijke tijd mee bezig, dat viel wel tegen. Maar vanaf nu zou het makkelijker moeten zijn. I'll keep you posted.

Geplaatst:
9 minuten geleden, Tanja65 zei:

Wij hadden hem in een stevige vuilniszak gedaan en met zak en al op de grond laten vallen, dat werkte

Goeie! Ik zou hem zomaar zo hebben laten vallen. Die zak scheelt weer opruimwerk 😃. Ik ben echt benieuwd wat het wordt! Hier zijn ze nog niet rijp, groene stelen. Nog even geduld. Misschien gaat het met het koelere weer sneller 🤞. Ben zelf inmiddels ook wel erg benieuwd.

Geplaatst:

Ik ben van de praktische 😉

Geplaatst:

Geen pompoen voor mij dus. Ik zou juist denken dat een vijgenbladpompoen zacht zou zijn. Ik heb geen fut zo veel kracht te zetten. Hoeveel heb je er?

Geplaatst:

Vraag je aan wie? Dahli? of mij? Wij hebben één plant staan. Met minstens 13 vruchten geteld. Er zijn er nu twee afgehaald. Maar als we hadden gewild, hadden we er nog wel tien bij kunnen hebben. Deze plant kiemt moeizaam, ook het planten ging hier niet ideaal (van de twee zaailingen ging er eentje dood), maar als ze eenmaal aanslaat en groeit, is ze nauwelijks in toom te houden. De hele moestuin ligt vol.

Geplaatst:
4 uren geleden, Dahli zei:

hoe de winstmarge van Jansen er uit ziet 😉.

😂😂

Geplaatst:
27 minuten geleden, Tanja65 zei:

Wij hebben één plant staan. Met minstens 13 vruchten geteld.

Heb je hem iets speciaals gegeven? Niet normaal meer voor 1 plant.

• 4 weken later...
Geplaatst:

De eerste is geoogst, bijna 2200 gram. Hij mag nog wat narijpen in de vensterbank. De andere 7 laat ik nog lekker even hangen. Er zit nog veel gezond blad aan en er is voorlopig nog geen vorst voorspeld.

IMG_8693.jpeg

Geplaatst:
2 uren geleden, acpronk zei:

en eet zelf mee

Wat maken jullie ervan? Deze gaat Doce de Chila/Cabello de ángel worden, een Portugees soort jam.

aangepast door Dahli

Geplaatst:

In totaal 16 stuks geworden, de laatste iets kleiner formaat. De meeste hangen er nog aan, het is nog steeds overwegend boven 10 graden en geen nachtvorst. We houden het goed in de gaten. De yacon en de zoete aardappel hebben we ook nog om die reden even laten zitten.

Anyway, in reactie op je vraag: ik denk dat ik er ook (weer) die jam van ga maken. Ik vond die wel wat flauw, misschien door verkeerde bereiding. De rest doen we anders. Maar hoe dan ook, de jam is een fantastische basis voor chutney, hebben we ontdekt. Zoet en bite. En de rest gaan we proberen te kijken of het in de kruipruimte kan, en anders op de voedseldroger. Meel of gedroogde stukjes kan altijd.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:
16 uren geleden, Dahli zei:

De andere 7 laat ik nog lekker even hangen. Er zit nog veel gezond blad aan en er is voorlopig nog geen vorst voorspeld.

Hier hetzelfde. Zolang het deze temperaturen blijven, laat ik alles nog lekker aan de plant. Idem met de flespompoenen, de zoete aardappelen en de yacon.

Geplaatst:
Op 3-10-2025 om 23:45, Petrasmoestuin zei:

Heb je hem iets speciaals gegeven? Niet normaal meer voor 1 plant

Deze vraag had ik gemist, sorry. Nee, niks speciaals gedaan. Af en toe wat vloeibare mest of mestkorrels gegeven. Maar ik moet eerlijk zeggen dat hij (onopzettelijk) was geplant in een deel van de tuin waar een tijdje een composthoop had gelegen. Er heeft ongetwijfeld ook veel voeding in de grond gezeten.

Ps het zijn er uiteindelijk 16 geworden. Bizar he.

aangepast door Tanja65

Geplaatst:

De pompoen die ik van jou kreeg is toch ook een vijgenbladpompoen, Tanja? Ik zit te broeden op recepten. Heb al erg veel spul voor jam, dus ik denk dat deze toch onderdeel gaat worden van een ovenschotel, met wat hartige dingen erbij.

Geplaatst:
7 minuten geleden, Arja zei:

ik denk dat deze toch onderdeel gaat worden van een ovenschotel, met wat hartige dingen erbij.

Hier gaat dat ook ongetwijfeld gebeuren Arja. Genoeg pompoenen om verschillende dingen mee te proberen. Sowieso de ovenschotel van de Franse meneer van Appelvrouw (dat klinkt opeens heel gek ☺️) van blz. 3 van dit topic.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.