Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pepers en tomaten zijn ziek

Itoero

Aanbevolen berichten

Een week geleden heb ik een insecticide gebruikt tegen beestjes die op m'n grote peperplant zat.

Ik heb voor de zekerheid ook op de kleine plantjes (pepers en tomaten) gespoten.

Het is een BIO insecticide, genaamd BIO-pyretrex.

En dag erna begonnen er bobbeltje te verschijnen en later witte vlekjes.

Wat kan dat zijn?

Vergiftiging door die insecticide? Een schimmel? (meeldauw)

Het zijn jonge plantjes, kan ik zonder probleem de besmette blaadjes afdoen?

sam2616.jpg

sam2614w.jpg

sam2607i.jpg

sam2620r.jpg

sam2619n.jpg

aangepast door Gast

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er zat een of andere vretend insect:

sam2584xf.jpg

Ze staan binnen, in de living, aan een venster.

De temp. gaat er van 18-23 en als de zon schijnt kan het er vrij warm worden.

Ik heb 10 dagen geleden een klein beetje bemest met Naturen mest voor tomaten en kruiden.

Ik vind het vooral raar dat sommige van de vlekje echt melkwit zijn, het lijkt net verf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmmm. denk dat het allemaal wel meevalt hoor. Misschien ben je in je over-enthousistme en de wens dat die dingen goed gaan , gezond blijven en goed groeien, wel wat ál te pamperig.

Laat maar gewoon gaan. Zo slecht zien de planten er echt niet uit nu. De overbemesting zou je kunnen uitspoelen, maar denk dat dat niet echt nodig is nu ? Of vinden anderen van wel ?

Niet te veel pamperen. Niet té veel aandacht geven die dingen. Zien er mooi uit. Gewoon op tijd overpotten , en straks naar buiten / koude kas ( met een paar weken etc. Jonge planten niet te snel gaan mesten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De fotootjes zijn wat klein maar ik zou me ook nog niet al te veel zorgen maken.

Mogelijke oorzaken waar ik aan denk:

- Fel zonlicht van de afgelopen dagen (en in eerste instantie aan koudeschade bij de tomaat)

- De bemesting. Met bemesting wacht je best tot de eerste vruchten verschenen zijn. Daarvoor gewoon geleidelijk overpotten. Toch eerder bemesten? Geef dan maximaal een kwart van de aanbevolen dosis.

Schade door de insecticide sluit ik uit alsook een schimmel. Wat betreft het spuiten een tip: probeer eerst uit te vinden wat de schade veroorzaakt en zorg dan voor een gerichte bespuiting.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, maar de plant stond toen naast de mand waar m'n hond vaak slaapt.

En ik heb eens jeuk gekregen na ik de plant onderzocht heb.

De insecticide heeft geholpen, ik heb geen aangevreten bladeren meer gezien.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...