Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Ervaringen met tomatenfolie?


weknow

Aanbevolen berichten

Wie heeft praktijkervaringen met het gebruik van tomatenfolie?

Werkt het goed? Waarop letten bij het gebruik? Problemen met stevigheid bij straffe wind? Is het voor eenmalig gebruik? Naast tomaten ook voor andere gewassen bruikbaar?

 

Ik heb dit jaar voor het eerst een menshoog plastic kasje en een 90cm. hoge tunnelkas ter beschikking. Voor een deel van mijn tomaten, paprika's en komkommers. Een hele vooruitgang maar natuurlijk veel te klein om alles wat ik wil te kweken. Een groot deel van mijn tomaten zal, zoals tot hiertoe steeds, dus buiten moeten staan en dan maar hopen op een redelijk warme zomer. Ik overweeg om ook van dat tomaten-buisfolie te gaan gebruiken voor een aantal planten. Mijn moestuin ligt vrij open. Vraag me af of het een goede verbetering/aanvulling zou zijn. Als het plastic goed blijft zitten, krijg je een beetje een kas-effect en blijven de planten uit de regen... Maar werkt het wel zo goed/handig als het uit de reclame lijkt?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja. Hoewel zeker geen tomatenkenner ( kwa kweken ), heb ik hier hele goede ervaringen mee. In Frankrijk kocht ik vroeger ( het zal inmiddels ook hier te koop zijn ? ) van die 'buis-vormige zakken' die je op maat afknipt. Doorsnede ongeveer 50-60 cm ? gaten overal, doorsnede 1cm ong. ? Best stevig plastic.

 

Wat ik deed, is de tomaat poten; zak knippen. aan 1 zijde dichtkopen; 5 á 6 tonkinstokken van 1.50 cm nemen, die reeg ik door de gaten, met een behoorlijke lengte die de grond in kan. ( kan je me volgen ? ) en zette ik de hele zak over de tomaat heen en druk je het hele geval de grond in. Zorg dat ze stevig staan, zonder al te veel vouwen in het plasic. Ik gaf het gehele geval ook nog een wal aarde aan de voet, vanwege vocht, maar ook de wind, dat die geen vat krijgt op de zak van onderen, en de mogelijke slakken. Water geven gaf ik aan de buiten rand en had 1 electra buisje van buiten naar binnen in de grond gestoken daarvoor. ( die nam ik later weg als de plant groter werd. )

 

Inregenen deed dat ding nauwelijks, me er wel over verwonderd. De oogst was echt goed.

nadeel: het onkruid groeit ook harder in de zak en dat was lastig te verwijderen. Maar goed. Beetje prutsen.

Stormvast ja. maar hangt ook van je eigen gekozen stevigheid af.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wauw, Bit. Dat is een duidelijke beschrijving! Daar kan ik wel wat mee! Bedankt!

Ik vermoed wel dat je om de paar weken de plastic hoes eens omhoog moet schuiven. Om te dieven en op een gegeven moment de top er uit te halen... (en dan meteen maar even wieden rondom).

 

Misschien zijn er nog anderen met ervaring met deze hoezen?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Mijn buur op de tuin had ze eerst ook. Dat was geen succes. Het werd veel te vochtig in/onder de zakken met als gevolg dat de Phytophthora ongenadig toesloeg.

Buur is vorig jaar overgestapt op een afdak gemaakt van bogen van electrapijp met plastic erover (dat dus niet tot de grond reikt).

Resultaat was stukken beter!

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu een jaar later en ik heb het op verschillende manieren geprobeerd. Heb nog wat over, maar ga het niet eens meer gebruiken dit jaar. Probleem is dat het snel in flarden waait als het eens stormt. Verschillende manieren van bevestigen en verstevigen geprobeerd, maar in de lasnaad scheurt het makkelijk en de kwaliteit is echt te dun.

 

Mede daarom dat ik een topic begon over een goed en stevig tomaten-afdak

https://www.moestuinforum.nl/tomatenafdak-wie-bedenkt-ontwerpt-iets-praktisch-t12218.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...