Fidel1be Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Zijn nu reeds enkele weken binnen gezaaid maar nog niets nada noppes te zien. Kamertemp is ongeveer 20°. Heb ik ze misschien te diep geplant (ik las ergens dat ze maar 0,5 cm onder het oppervlak moeten gezaaid worden)? Staan ze misschien te koud? Opnieuw zaaien? Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Bij mij waren ze met 1,5 week allemaal wel boven...Hoe diep heb je gezaaid? Welke grond heb je gebruikt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 ik denk dat ik ze 2 cm diep heb gezaaid ongeveer. Al zaaigrond heb ik compostgrond gebruikt van mijn hoop die al enkele jaren oud is. Die heeft goed gewerkt bij tomaten en courgetten en bloemkolen. Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pimschepers Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 na 2 of 3 weken moet er meestal al een kiempje te zien zijn.2cm vind ik wel diep, wat staat op de verpakking?Ik zaai ze ook altijd 0,5/1 cm diep. En als ik ze later verpoot zet ik ze wel iets dieper. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted April 9, 2013 Author Share Posted April 9, 2013 Op verpakking stond geen plantdiepte aangegeven, als ik me niet vergis. Ik heb ze nu wel op de verwarming gezet, en bak afgedekt met doorprikte huishoudfolie. Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 2 dingen. Tomatenzaad en peperzaad houden niet van voedingsstoffen in de grond waar ze in gezaaid worden. Waarom neem je ( oude dan wel , maar toch ) compost ? Dat is echt een verkeerd idee van verwennen.Dan is 2 cm echt wel diep denk ik. Ik zaai zelf die dingen op max een halve cm. Ik zaai verder op ong 23 - 25 gr. Op warmte dus. Maar 20gr. zou moeten kunnen. Op de radiator zetten is wel vaak té warm. Bij mij staan de tomaten na een dag of 3-4 boven, een enkeling daargelaten. Ik zaai in zaai - stek grond. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ik heb dit jaar ook in zaai- en stekgrond gezaaid. Paprika's en tomaten zaai ik max op een halve cm diep. Tomaten inderdaad 2 a 3 dagen. De meeste paprika's waren binnen 2 weken ontkiemd bij 19-21 graden (warmer is het hier echt niet). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moestuinsmiegel Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Heb ook paprika's gezaaid. +- 3-4 weken geleden. Nog niets te zien. Tussen 18 en 20 graden. Ze zullen na dit weekend wel opkomen. Denk dat de gemiddelde temperatuur gewoon te laag is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Else Posted April 9, 2013 Share Posted April 9, 2013 Ik heb ook yolo paprika's gezaaid, en sommigen kwamen na 1 week al op en anderen pas na 6 weken. Ik had er toen al wat anders in gezet, maar toen kwamen die paprika's toch ineens nog op. Die van mij staan gewoon op kamertemperatuur in de vensterbank. De grootste is nu ongeveer 10 centimeter en de kleinste 1 centimeter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Waarom neem je ( oude dan wel , maar toch ) compost ? Dat is echt een verkeerd idee van verwennen. Ja misschien had ik beter een zak zaaigrond genomen, maar aangezien ik zo'n enorme en bijna antieke composthoop heb, kon ik het niet laten. Geen kwestie van gierigheid ofzo, maar die compostgrond zag er gewoon zo goed uit! De zaden die ik gebruikt heb, zijn, afgezien van de parika's dan, zo goed als allemaal gekiemd. Voor de komkommers en courgettes die ik gezaaid heb, heb ik de compostgrond wel gezeefd. Voor de tomaten en parika's en aubergines heb ik die moeite niet gedaan. De tomaten en aubergines zaailingen zien er nochthans wél goed uit. Ik zal nog wat geduld hebben met die paprika's dan, aangezien ik uit al jullie antwoorden (waarvoor dank) leer dat het wel even kan duren voor ze een teken van leven geven. Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Liset Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Ik heb vorig jaar paprikazaadjes gezaaid. In een kweekbakje, niet op maar boven de verwarming, zodat ik de temperatuur beter onder controle had. Ook op zo'n 23-25 C. En zo'n 0,5 cm diep.Ze kwamen gemiddeld na 10-14 dagen op. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted April 11, 2013 Author Share Posted April 11, 2013 Heb ze nu ook op keukenaanrecht boven verwarming gezet, maar...nog steeds niets te zien Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Mijn paprikazaadjes komen ook niet uit. De rest allemaal wel, alleen de paprika niet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted April 11, 2013 Share Posted April 11, 2013 Apart dat ik dit ook tegenkom bij anderen. Ik krijg elke paprika soort de grond uit, behalve die Yolo wonders. Is toch niet te geloven. Dit jaar is het 2e jaar dat ik het probeer maar nee, weer niet terwijl de rest al lang en breed een mini plantje aan het worden is Oftewel, je bent niet de enige Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
sunny82 Posted April 12, 2013 Share Posted April 12, 2013 Hmm ik weet niet welke paprika het is. In elk geval een mini paprika rood. Maar niet de yolo volgens mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted April 15, 2013 Author Share Posted April 15, 2013 Ze zijn er eindelijk! Voorlopig wel nog maar 50% kiempercentage, maar ik ben toch al een tevreden man Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fidel1be Posted May 13, 2013 Author Share Posted May 13, 2013 De paprikaplantjes gaan deze week de volle grond in! Quote E fructu arbor cognoscitur - aan de vruchten herkent men de boom Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts