Geplaatst: 12 oktober 201114 j Rauw vlees....hebben ze dan niet sneller last van wormen...of is dat een fabeltje?
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Nog nooit van gehoord, het zijn van nature vlees eters. En hadden nooit iemand die blikjes voor ze open kon maken Het is super vers vlees, en ze worden ook gewoon ontwormt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Ja, en ik denk dat ze het misschien allang hebben verteerd en de rest hebben uitgepoept voordat er wormen kunnen ontstaan...?
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Ik zou zeggen dat ze eerder minder last hebben van wormen als ze rauw vlees eten, deze honden ontwikkelen namelijk een veel sterker maagzuur en daarin houden wormen het lang niet zo goed uit Onze oude hond had alleen wormen toen ie pup was - maar dat had meer te maken met het vreten van poep van andere honden die wormen hadden Ontwormen heeft alleen maar zin als je hond ook daadwerkelijk wormen heeft, preventief ontwormen bestaat eigenlijk niet. VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Met paarden werkt mischien preventief ontwormen niet omdat de wormen er resistent van worden,maar voorzover ik weet werkt het halfjaarlijks ontwormen bij honden wel en is dit ook nodig of je nou rauw of niet rauwe voeding geeft een hond likt aan van alles en heeft deze ontworming nodigomdat hij ze anders vrij zeker zal hebben, waneer je wormen echt ziet in ontlasting zeker bij grote hoeveelheid is er al sprake van een vrij gevorderde wormenaantasting en ben je beetje laat met behandeling.Dus moet je wel halfjaarlijks ontwormen anders loop je beetje achter feiten aan. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Hier op de boerderie ontwormen we iedereen 1 keer per jaar. Allemaal tegelijk. De honden kunnen bij de geiten komen, en lusten wel wat 'dropjes'De schapen, varkens, kippen, ganzen, ze lopen allemaal door elkaar, en ook daar komen de honden wel eens. Verder letten we natuurlijk goed op, zo nodig behandelen we een dier-groep even apart. Maar dat hebben we nog nooit hoeven doen. Maar ehm... het ging over vlees! Veuvecouderc: jij had al gezegd dat ze het eerst misschien helemaal niet lekker zouden vinden. Ik dacht nog: onze honden vreten alles, en dus zullen ze dat rauwe vlees heerlijk vinden!Maar onze alles-eter-beagle vond er niets aan! Nam het niet eens aan (na lang snuffelen). Dat had ik echt niet verwacht.Na langzaam opbouwen (ook ivm het maagzuur) knaagt ze nu met plezier een botje (kleine geitjes he ) weg, en lust ze het vlees ook wel. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Ik ben wel voorstander van het rauw vlees voeren, ik geef Levi ook rauw maar over de botten ben ik nog niet uit, nu zitten die gemalen in de worsten die Levi krijgt dus ze eet botten maar gemalen, maar het barfen gaat toch wel uit van dat je botten (nooit gekookt) heel geeft, alleen dat het eerste wat uitgelegd werd bij barfen de Himler-greep bij honden was zit mij niet lekker ,hele botten voeren is dus duidelijk niet helemaal zonder gevaar te voeren en ik zou in iedergeval bij de honden in de buurt blijven botten moeten ze leren eten maar ik ken mijn gulzige Levi een beetje enik ga dat toch niet proberen of erop wagen. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Onze herder mix gaat er heerlijk rustig op liggen kauwen. Zelfs het laatste stukje wordt niet geschrokt. Onze beagle is wat schrokkeriger, dus die geven we het bot ergens waar wij ook zijn. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 oktober 201114 j Ik denk ook dat je ze er een groot plezier meedoet, gezond maar ook dat ze ergens mee bezig zijndeel van de dag.Ik zal me nog even verdiepen of er min of meer veilige botten zijn om optekauwen voor de hondtot die tijd nog even geen hele botten hier. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 13 oktober 201114 j Volgens mij heeft de grootte van het bot (of het veilig is of niet) ook te maken met welk ras hond je hebt. Niet elk formaat bot is veilig voor elke hond...Maar risico´s blijf je altijd houden, er kan natuurlijk altijd wel wat fout gaan, een ongelukje zit in een klein hoekje...
Geplaatst: 13 oktober 201114 j Zou kunnen toen Jorieke over haar herdertje begon herrinder ik me dat onze herder ook probleemloosvrij grote botten wegkauwde.Nuja nu even geen zin maar zal even bij barfen over botten lezen of veilige botten bestaan. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 13 oktober 201114 j Wat bedoel je precies met veilige botten? Volgens mij zijn alleen kippenbotten onveilig, omdat ze hol zijn en erg splinteren.De geitenbotten gaan helemaal op hier. Misschien dat alleen een heupbot (ofzo) van bijv. een koe dik genoeg is om er niets van op te eten? En alleen op te knagen en sabbelen? facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 13 oktober 201114 j Nou een veilig bot bedoel ik waarin ze niet stikt als ze perongeluk shrokt ofzosoms komt een van de katten langs en dan heeft ze neiging om vlug opte eten/wegtesliken denk dat ze dat van asiel heeft overgehouden om haar deel te krijgen.De grote zal bij een "'veilig"" bot denk ik dan ook meespelen hoewel ik dat niet zeker meer weet dacht ik dat de herder een groot bot echt stuk kauwde, waarbij uiteindelijk wel een deel overbleef wat te hard was, maar meeste versplinterde de vraag is of zo'n stuk wat eraf gekauwd wordt ook nog gevaarlijk kan zijn ivm stikken.Mischien bestaat een ""veilig"" bot ook helemaal niet en waren we met de herder gewoon makkelijk hij kreeg elke week zo'n ding van de slager daar lag hij dan uren op te kluiven dat zijn tandvlees soms beetje bloede, een schenkel/koe staat me bij, maar ik moet dat echt even weer in verdiepen of dat wel juist is. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 13 oktober 201114 j Ja onze hond (herder) kreeg vroegen ook altijd zo'n (runderschenkel)bot. Moeder maakte eerst soep en dan kreeg onze hond dat bot...splinterde niet en is keihard......deed ie weken mee
Geplaatst: 14 oktober 201114 j 100% veilig zal het wel nooit zijn. Maar goed dat is bijna met alles zo, toch ?
Geplaatst: 14 oktober 201114 j Mja maar ik ben zuinig op me hondje, is een hele lieve Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 16 oktober 201114 j Met paarden werkt mischien preventief ontwormen niet omdat de wormen er resistent van worden,maar voorzover ik weet werkt het halfjaarlijks ontwormen bij honden wel en is dit ook nodig of je nou rauw of niet rauwe voeding geeft een hond likt aan van alles en heeft deze ontworming nodigomdat hij ze anders vrij zeker zal hebben, waneer je wormen echt ziet in ontlasting zeker bij grote hoeveelheid is er al sprake van een vrij gevorderde wormenaantasting en ben je beetje laat met behandeling.Dus moet je wel halfjaarlijks ontwormen anders loop je beetje achter feiten aan. Eerst dacht ik 'laat toch gaan, sommige mensen weten het nou eenmaal graag beter', en dus reageerde ik niet. Maar vandaag kwam ik via iets heel anders weer bij wormen terecht (stond wat in mijn tuin te graven ) en toen dacht ik ineens, ik reageer toch. Want als alleen sommige mensen hun 'kennis' in het openbaar spuien dan wordt de wereld wellicht wat eenzijdig geinformeerd. En omdat het over onze huisdieren gaat - waar we zuinig op zijn - leek het mij toch nuttig om ook mijn kennis en informatie met jullie te delen. Vandaar dus nu wat laat maar alsnog. Het is echt een feit: preventief ontwormen bestaat niet - niet bij paarden, ook niet bij honden, of bij katten, bij fretten of bij weet ik wat voor dier dan ook. Waarom dat niet bestaat is omdat ontwormingsmiddelen - de middelen die vandaag de dag bestaan - alleen de (eventueel) aanwezige wormen doden - ze werken namelijk alleen maar op de dag van toediening. De meeste middelen doden ook de larven. Maar de dag na het ontwormen kan het dier alweer besmet raken met nieuwe wormen. Wie zijn dier dus 1 of 2 of 4 keer per jaar ontwormd loopt net zo hard achter de feiten aan als degene die helemaal niet ontwormd. De enige die bij de tijd zou zijn, is de baas die zijn dier elke dag een ontwormingsmiddel toedient. Persoonlijk lijkt het mij heel onaangenaam om mijn honden (en kat) elke dag te ontwormen. Ik houd er namelijk helemaal niet van om mijn dieren vol te proppen met chemische troep die nergens voor nodig is, en naar mijn bescheiden mening is ontwormen helemaal niet zo vaak nodig. Volwasen dieren (let wel ik heb het over normaal gezonde dieren met een nomale gezonde weerstand) worden namelijk meestal niet ziek van een wormenbesmetting. Er zijn veel redenen - die niets met de gezondheid van je huisdier te maken hebben - waarom allerlei autoriteiten vinden dat je jaarlijks, of tweemaal of zelfs viermaal per jaar moet ontwormen. Iedereen is vrij om welke religie in deze dan ook te volgen maar een feit blijft dat 'preventief' ontwormen een fabeltje is. VeuvecoudercDe weduwe in 2012 Blog
Geplaatst: 17 oktober 201114 j Ik denk dat de term "preventief ontwormen" een verkeerd licht werpt op het nut van 2x per jaar ontwormen bij honden. Honden eten inderdaad van alles waardoor ze wormen krijgen....die vermeerderen zich langzamerhand. Door de wormkuur worden de op dat moment aanwezige wormen "afgevoerd" en kunnen ze zich niet zo explosief vermeerderen dat de hond er ziek van wordt en je achter de feiten aan loopt. Ik ben ook niet zo voor allerlei medicatie lukraak toedienen; bij de pony's doe ik al jaren pas een wormkuur geven als ik zie dat ze beginnen te "schuren". Het zijn dan ook gras eters en zo eens op de drie vier jaar blijkt dat ze toch wormen hebben opgelopen. Voor honden(vlees- poep- dode muisjes eters) vind ik 2 x per jaar ontwormen geen overbodige luxe.
Geplaatst: 17 oktober 201114 j Preventie ontwormen bestaat gewoon, je wilt niet dat een lintworm meters groeid in je hond of dat andere wormen in volwassen stadium zich gaan voortplanten in je hond.Kortom je bestrijd preventief om te voorkomen dat een worm aantasting uit de hand loopt, door volwassen te worden in dieren of honden lichaam.Preventief dood je dus de (jonge) wormen dat je volwassenstadium voorkomt.Wormvrij is iets anders en niet het doel, want dat is niet schadelijk en bij veel dieren min of meer normaal dat er een kleine hoeveelheid wormen zijn, het volwassen stadium van deze wormen wil je dus niet want die gaan zich voortplanten en dat is schadelijk voor je dier en voor mens verschillend van huidklachten tot larvae migrans, dat is wanneer eitjes uitkomen en het lichaam indringen van de mens en zich in ogen, zenuwbanen en andere weefsels gaat nestelen. ( Veuv tussen twee haakjes wat ben je super irritant aan het schrijven met een heel (langdradig) verhaal erom heen van ik reageer niet en vervolgens schrijf je een heel lang onzinnig verhaal)Wat wordt het vandaag weer zogezegd negeren en toch (langdradig) reageren of wordt je weer vals) Wie heeft het ook over elke dag ontwormen ??? dat gaat nergens over. Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 17 oktober 201114 j Ik denk dat de term "preventief ontwormen" een verkeerd licht werpt op het nut van 2x per jaar ontwormen bij honden. Ik bedoel hiermee dat mensen denken dat je wormen op voorhand kunt voorkomen door de term "preventief" en dat is gewoon niet zo....je voorkomt inderdaad dat er longwormen kunnen ontstaan e.d. ( als ze te lang blijven zitten en volwassen worden banen ze zich een weg naar de longen met alle gevolgen van dien...ook bij mensen inderdaad)
Geplaatst: 17 oktober 201114 j hmz...hoe merk je eigenlijk of je wormen hebt (als mens). Net zoals bij honden, met poepen of kun je dit ook aan andere dingen merken? Dat verhaal van die longworm heeft mij enigzins angstig gemaakt :S. Je zal het maar hebben :S!
Geplaatst: 17 oktober 201114 j Longwormen bij mensen komt sporadisch voor en meestal bij kleine kinderen die in een zandbak of zo spelen waar ook katten met wormen hebben gepoept...spelen in de zand...vinger in je mond....meestal uit zich dat in kuchen,...hoesten.....vandaar ook afgedekte zandbakken een aanrader voor kleine kinderen.
Geplaatst: 18 oktober 201114 j Aha, nou gelukkig maar . Moet er niet aan denken om zo´n beest in je lichaam te hebben. Ik speel al lang niet meer in de zandbak, dus ik zit voorlopig veilig !
Geplaatst: 18 oktober 201114 j Nou.. wij graven toch met enige regelmaat in een 'grondbak' waar ook katten langs komen. Good things come in small packages
Geplaatst: 19 oktober 201114 j Uhhh...omdat? heb je kleine kinderen ofzo? Ik denk dat het van belang is om dan gewoon telkens goed je handen naderhand te wassen voordat je daarna bijv. iets gaat eten etc. Nou.. wij graven toch met enige regelmaat in een 'grondbak' waar ook katten langs komen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.