Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Pokon moestuingrond met bemeste tuinaarde


Aanbevolen berichten

Hallo,

 

Ik zag bij het tuincentrum speciale moestuingrond. Ik wilde mijn bakken en potten hiermee vullen maar na een kleine rekensom vond ik het wel erg prijzig om mijn bakken alleen met die moestuingrond te vullen. Nu heb ik bemeste tuinaarde gekocht en ben ik eigenlijk van plan om daarmee de onderste laag mee te vullen en dan de bovenste laag met die speciale moestuingrond. Ik was ,dom genoeg, in de veronderstelling dat ik beter voor bemeste tuinaarde kon kiezen dan voor potgrond. (Was dus andersom... )

Wat nu? Gaat mijn moestuin idylle nu de mist in? De bakken zijn 20 cm diep.

 

Het volgende ben ik o.a van plan erin te doen:

Bosui

Ronde worteltjes

Spinazie

Pluksla

Mini pompoenen

Aardbeien

Kruiden

Cherrytomaat

Lathrys

Cosmeo

 

Een aantal hiervan wil ik binnen zaaien in een kweekkastje.Daar zal ik dan sowieso geen tuinaarde in doen.

 

Hartelijke groet,

Saskia

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met die aarde gaat dat heus wel lukken hoor Wel zal je moeten bijmesten het seizoen door. ( zie andere topics )

 

ander ding is ( erg offtopic ), dat die 20cm diepte voor een aantal dingen wel erg weinig is hoor ( Lathyrus en Cosmea en nog wel wat ) Maar voor een dergelijke teeltwijze kan je overigens ook goed veel info vinden op ons forum : Square foot gardening. Vierkante meter tuin achtige dingen en tips enzo, ook qua diepte teeltgrond , en bemesting enzo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aanvullend op wat Bit schrijft, zou je kunnen overwegen om de bakken waarin tomaten en aardbeien en pompoenen komen te staan (zeker voor een deel) te vullen met potgrond + moestuingrond (en geen bemeste tuinaarde). Die gewassen hebben wat meer voedsel nodig dan de rest. Potgrond houdt ook wat beter vocht vast en juist die 3 hebben vrij veel vocht in de grond nodig (maar geen nattigheid!)

 

Bovendien zou ik je adviseren om waar je moestuingrond + tuinaarde gebruikt, niet de moestuingrond bovenop te doen maar de tuinaarde. Tuinaarde bevat niet alleen weinig voedsel, maar houdt ook niet veel vocht vast. Het is eigenlijk niet meer dan een erg losse "ophooggrond"of aanvulgrond voor de (gewone) tuin. De moestuingrond zal beter vocht vasthouden onderin. De tuinaarde vormt dan een laag bovenop, die voorkomt dat het vocht in de grond al te snel zal verdampen.

 

Verder zou je kunnen overwegen om een zakje koemestkorrels erbij te kopen. En hiermee af en toe een half handje te bemesten: zeker bij de gulzige planten: tomaat, pompoen en aardbei. Eventueel kun je ook wekelijks een beetje (bijv. 1 handje op 10 liter gietwater) in je gieter opgeloste koemestkorrels mee gebruiken met water geven. Alleen bij de worteltjes zou ik koemestkorrels helemaal achterwege laten...die zullen wel grotendeels genoeg hebben met het beetje mest dat in de moestuingrond en tuinaarde al zit. Koemest heeft het grote voordeel dat de belangrijkste voedingsstoffen in een gunstige verhouding voor de meeste planten daarin aanwezig zijn.

 

Succes met je tuintje!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie wel voor de tips. Ik ben al regelmatig aan het kijken bij square foot gardening. Het is me echter nog niet helemaal duidelijk waar ik precies de vragen moet stellen. Deze vraag hoorde dacht ik bij 'grond en bemesting' . Had ik die ook bij square foot gardening moeten stellen?

 

En wat betreft de tuinaarde bovenop. Daar kun je toch beter niet op zaaien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...