Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Vraag over bevestigen eenruiters op platte bak


sammetje

Aanbevolen berichten

Hallo allen,

 

Ik ben van plan een platte bak te maken, maar waar ik nog niet achter ben gekomen is: hoe bevestig je de ramen aan de bak, een scharnier lijkt me niet handig, want je wilt de ramen ook wel eens van zijn plek halen. is de boven en onderkant gewoon een balk waar je het raam op laat rusten en dan iets zwaars erop??

 

Wie weet het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf heb ik geen koude bakken, maar wat ik veel zie bij ons op het complex is zoiets als hierboven met de foto getoond, en dat de ramen tussen het hout worden geklemd met houten keggen. Die keggen kan je dan ook weer gebruiken om de ramen op 2 maten hoogte's open te zetten ( op zijn zij , en in de volle lengte ) Die ruiten + raamwerken zijn overigens wel behoorlijk zwaar hoor, die waaien echt niet zomaar weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het goed. Is zit er aan je een ruiter een ring boven en onder aan het raam.door de boven ring haal je een metaal draadje en bint deze vast aan het tegen overliggende ring aan het raam zo dat je raam ook niet in de bak kan vallen. Deze tip kreeg ik van de week ik heb ook zins kort een koude bak.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou Bit, dat niet 'zomaar' wegwaaien, kun je echt wel schrappen. Met buien zoals vandaag, met stevige windvlagen, kun je in één bui van al je éénruiters verlost zijn. En van dat aanzicht, daar wordt een tuinder niet blij van. Ik heb wel eens drie dagen glasscherven zitten ramen na zo'n bui.

 

Maar om op de vraag van Sammetje terug te komen, aan originele houten éénruiters, zit aan iedere korte kant een ring aan het hout bevestigd. Daarmee kun je de twee tegenover elkaar liggen éénruiters aan elkaar bevestigen. Een lang zwaar voorwerp ongeveer halverwegen over de éénruiters leggen werd ook gedaan.

 

Edit: Simke was me net voor met beantwoorden, maar komt op hetzelfde neer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Wat ik mij afvraag is hoe jullie ervoor zorgen dat de ramen van een koude bak geen stormschade oplopen of eraf waaien. Ikzelf heb een koude bak en de ramen liggen daar los op (zie foto van begin dit jaar). Aan de achterkant van de ramen heb ik een lat geschroefd zodat het raam niet omlaag kan zakken.

Purmerend-20140315-0075751301413485305.jpg.

Nu heb ik mij lange tijd afgevraagd hoe ik deze ramen zou kunnen vastzetten zodat ze een storm kunnen overleven. Ik heb gedacht aan een soort stormband over de ramen spannen, of per raam een spanband over het raam spannen.

Maar inmiddels heb ik een (denk ik) goede oplossing gevonden, zie hieronder:Borging-ramen-koude-bak46891413485520.jpg

Ik heb een gat (9mm) geboord in de onderzijde van het raam. In de bak heb ik een schroefoog geschroefd. Met een slotbout (M8) en vlindermoer kan ik het raam nu eenvoudig vastzetten en ook weer makkelijk losmaken. De achterkant van het raam (achterwand van de bak) zit niet vast, want die ligt op het noordoosten dus niet op de wind.

Ben benieuwd hoe jullie dit doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...