yvan_be Geplaatst: 14 april 2013 Share Geplaatst: 14 april 2013 Omdat ik bij momenten een groot voorstander van een zuinige levenswijze ben (gooi niets weg, zeker geen voedsel, geef het desnoods discreet weg!!!), plant ik wel vaker de inhoud of het restant van die potjes "keukenkruiden" uit Aldi, C-1000, AH, Carrefour, Delhaize enzovoort uit in de tuin of in bloempotten/-bakken. Dat doe ik overigens ook met die zakken "gemengde sla", u weet wel: eikenblad, krulsla en nog iets, drie soorten, met wortel in een plasticzak, in het koelrek van de supermarkt. Zo heb ik vorig jaar werkelijk kilo's krulpeterselie gehad, vertrekkend van een potje uit de Aldi, en momenteel heb ik enkele tientallen heel mooie groene selderplanten, ook gekocht als keukenkruid. Op de vensterbank staan 6 rijkelijk gevulde potten basilicum, er staan in de koude bak buiten een twaalftal potten met een mooie pol bieslook, gehaald uit één potje "keukenkruid-bieslook", een potje "keukenkruid-rozemarijn", gekocht vorig jaar is uitgegroeid tot vier mooie, krachtige planten. En wilt u nog eens iets weten? ik heb eens zo'n plastic-bakje preischeuten gekocht, wat scheutjes voorzichtig "gezaaid" in een bak met potgrond, afgedekt met een dun laagje potgrond en een paar weken laten staan. En jawel hoor: ik heb een tachtigtal preiplantjes. Met dat soort dingen wordt een mens niet rijk, maar het is leuk om te doen en met een kleine van zes is het een prima aanleiding om het eens te hebben over "het leven": over biologie, over wat soberder leven, over delen, over leren geven en leren krijgen. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Else Geplaatst: 14 april 2013 Share Geplaatst: 14 april 2013 Goede tip! Ik vroeg het me al af of dat zou kunnen. Toevallig heb ik ook de potjes basilicum, peterselie en bieslook van de supermarkt in een grotere pot geplant, in de hoop dat het dan meer zou worden. Maar aan jouw verhaal te horen kan dat dus ook echt. Goed om te weten. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Bit Geplaatst: 14 april 2013 Share Geplaatst: 14 april 2013 Altijd goed bij zulke dingen niet te denken : "zou dat kunnen ? " Maar in plaats daarvan te denken: "waarom zou dat niet kunnen ? " En dus te doen , kom je er vanzelf wel achter. ( en nooit te snel opgeven : tuinieren = geduld hebben ) Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Indy Geplaatst: 14 april 2013 Share Geplaatst: 14 april 2013 Als je de onderste stukjes van lente uitjes plant,groeien ze ook weer verder.Zo heb je de hele zomer verse lente ui Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
yvan_be Geplaatst: 15 april 2013 Auteur Share Geplaatst: 15 april 2013 Ik heb nooit echt in detail doorgerekend, maar die potjes tuinkruiden zijn peperduur als je ze gebruikt zoals ik ze wel vaker zie gebruiken: afknippen en weggooien... Aan de andere kant, als je ze gebruikt als plantgoed is dat vaak een stuk goedkoper dan de aankoop van plantjes. Soms lukt het ook niet: de laatst aangekochte pot basilicum zag er erg mooi uit, maar geen enkel plantje heeft het verplanten overleefd. Ik veronderstel dat dat komt omdat de pot te lang ergens in een frigo gestaan heeft.En zo zijn er nog wel meer dingen in een huishouden die "oneigenlijk" kunnen gebruikt worden. Knoflook, restanten aardappelen enzovoort. Alles wat hier momenteel nog even in de koude bak staat is ooit zijn leven begonnen als keukenkruid: marjolein, oregano, bieslook, rozemarijn, tijm. Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 20 april 2013 Share Geplaatst: 20 april 2013 Een goede stap in de richting van economisch verantwoorde, ecolologische autarcie.Na kraakpanden, nu ook kraaklanden. Er valt wat voor te zeggen. God shave the queen, P.S. Ik grap maar wat. Maar au fond? Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Marinus Ros Geplaatst: 23 april 2013 Share Geplaatst: 23 april 2013 Alles wat hier momenteel nog even in de koude bak staat is ooit zijn leven begonnen als keukenkruid: marjolein, oregano, bieslook, rozemarijn, tijm. Vermoedelijk zijn zo wel al ettelijke kruidentuintjes ontstaan. Ook ik ben er zo aan begonnen, het kost niet teveel dus waarom niet. Wat ik wel al snel merkte is dat die plantjes in de supermarkt ten eerste te koud staan en ten tweede geforceerd gekweekt worden voor snelle consumptie.Uiteraard ook nul komma nul afgehard maar zo zijn er wel meer kwekerijen die niet afgeharde planten leveren alsof het koekjes waren. Marjolein vind je trouwens nog nauwelijks, net als eenjarig bonenkruid. Of bonenkruid zowiezo. Onderschat kruidje, dat.Uit de plaatselijke supermarkt heb je soms rozemarijnsoorten waarvan ik met zekerheid weet dat het absoluut geen standaard Officinalis is maar een of andere ondersoort. En dat kan van alles zijn. Munt lukt meestal prima ook al ziet de munt in het P9 potje uit de supermarkt er in de verste verte niet uit als diezelfde munt in volle grond. Zet ze uit en jawel, transformatie alom. Hoe doen ze het?Tijm is een lacher, ook die lijkt nergens naar. Basilicum lukt meestal wel eens in volle grond als het weer wat mee wil maar ook dit is een pluk me maar kaal plantje zonder enige weerstand. Bieslook of peterselie is zelden een probleem. De grootste lacher is naar mijn gevoel het soort aanbiedingen van drie kruiden in een potje: een stengel laurier met vijf blaadjes, wat tijm of zo en dan nog wat. En wat dacht je van zaadzakjes waarvan de inhoud de lading niet dekt? Een zakje met als betiteling Salvia Officinalis blijkt dan Salvia Officinalis "Silver Leaf" te zijn of zo. Was het dat wat je kopen wou? Niet dus but who cares? Nu zijn ook die supermarkt plantjes ook niet beduidend goedkoper, de stukprijs licht wat lager maar dat wordt ondervangen op dezelfde manier alsof je via internet staffelprijzen hebt. Maar of de kwaliteit hetzelfde is? Ook op lokale markten kan je best goede zaken doen als je weet wat je wil, de keuze is beperkt, de verkoper weet zelden precies wat ie verkoopt maar als jij het weet, dan ja. En betere kwaliteit toe. Einde mini-tractaat, Quote Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
dennislp Geplaatst: 24 april 2013 Share Geplaatst: 24 april 2013 Keukenkruiden uitplanten 3 jaar terug liep ik twee dagen stage bij een restaurant achtig iets. Daar gingen o.a. afgeknipte bieslook plantjes te vuilnisbak in.. Ik heb ze er weer uitgehaald En heb er tot vandaag de dag nog altijd plezier van Quote > Planten kopen? Doe het bewust! Link naar reactie Delen op andere sites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.