Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Standplaats pruimenboom


bio-fee

Aanbevolen berichten

Ik was vanmiddag in het tuincentrum omdat ik graag een pruimenboom in mijn wei wil planten (en een kers en peer, en een appel in de voortuin). Die laatste 3 heb ik gekocht, de pruim niet. Want daar stond bij dat hij beschermd moet worden tegen de wind, en dat is wat onpraktisch met de standplaats die ik in gedachten had (midden in de wei dus).

 

Nou ben ik wat aan het googelen op verzorging van fruitbomen, maar ik zie daar nergens staan dat pruimen beschermd moeten worden tegen de wind.

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

Houden ze inderdaad niet van wind, of valt dat wel mee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eerlijk gezegd nog nooit van gehoord. Dus een ander mag mij corrigeren, maar kan me er eigenlijk niets bij voorstellen.

 

Wat ik me wél kan voorstellen, is dat ze bedoelen, dat je bij de stam een laag boompaaltje zou moeten zetten ( vanwege wat zwakke wortelzetting , kan aan de onderstam liggen )

 

Nee hoor, gewoon doen. Wat voor pruim was het ? Heb je dat onthouden ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De namen van de pruimen die ze hadden heb ik niet onthouden, maar het stond op elke pruim.

Er stond: windgeschutzt (Duits tuincentrum). Daar maakte ik uit op dat ze dus niet in de wind moesten staan. Maar wellicht bedoelen ze inderdaad wel wat jij zegt: dat er een paaltje bij moet voor de stevigheid! Duh-uh! Heb ik dat dan effe lekker verkeerd begrepen.

Hup, terug naar het tuincentrum dus! En dan gelijk een paaltje meenemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nein. Das wäre : Windgesichert ( gezekerd, in mooi germanisme ) Windgeschützt is inderdaad beschermd tegen de wind. Maar daar bedoelen ze mee, dat anders je oogst uit de boom waait, en ze daar niet tegen verzekerd zijn . Zoiets denk ik. Nee. Ik zou het echt gewoon doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zou er zeker voor gaan heb er hier ook staan die best veel wint vangen

 

denk er om .een pruim heeft meestal een bestuiver nodig .of hij moet al zelf bestuivent zijn .

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een hele pruimenboomgaard op een helling in N-Frankrijk.

 

In mijn fanatieke moestuinoren klinkt dit zinnetje als: "Bit heeft de sleutel van De hof van Eden"....wauw! Niets zo lekker als zongerijpte pruimen van de boom. We hebben er enkele in onze achtertuin...maar wisselend in resultaat. Jammer dat ze in vergelijking tot een appel of perenboom zo groot worden en dat snoeien betekent: het jaar erna weinig of geen vruchten..... Zou willen dat ik nog plaats had om bijvoorbeeld een Sainte Catherine te kunnen planten.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou ben ik wat aan het googelen op verzorging van fruitbomen, maar ik zie daar nergens staan dat pruimen beschermd moeten worden tegen de wind.

 

Wat is jullie ervaring hiermee?

Houden ze inderdaad niet van wind, of valt dat wel mee?

 

Met windschade (aan de vruchten) wordt bedoeld dat de schil bruine plekken krijgt door het schuren (door blad, twijgjes of andere vruchten die elkaar raken) voornamelijk bij gele soorten is deze schuurschade goed te zien, er komt als het ware een beetje 'eelt' op alleen voor de handel minder aantrekkelijk, maar je proeft er niks van.

 

gewoon een boom kopen en met een steunpaaltje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...