Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Orchidee, valt er iets te redden?


gerbera

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Jullie zien op de foto's hier wat over is gebleven van een orchidee die ik vorig jaar in Mei kreeg, voor mijn bruiloft.

Is er wel iets te redden? Er is wel een groene spruit maar hoe kan ik die misschien redden? Snijden en verpotten ?

Ik gooi planten niet makkelijk weg, ik wil graag eerst alles proberen om ze te redden.

Graag advies!

Bedankt

Ilaria

 

100428762521366016184.JPG100428899091366016194.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm mijn orchideeën zien er anders uit Ze staan hier al vier jaar vrijwel onafgebroken bloeiend in de pot.

 

Wat ik doe:

 

- Vensterbank zonder directe zon, ochtendzon (Toevallig hebben wij bij dat raam raamfolie ivm de inkijk)

- Eens per week/ 2 weken bewateren met regenwater

- Uitgebloeide takken knip ik terug

- Bruin wordend blad knip ik ook weg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi!

Wat ik heb is een Dendrobium nobile, even in Internet opgezocht

Ik heb net met een scherp mes een van de takken gesneden en er zit vocht en leven in

Ik zal morgen orchideevoeding kopen en eek kijk aan de wortels geven, hopelijk kan ik iets nuttigs voor mijn plantje doen.

Fijne avond!

ilaria

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Ilaria,

 

De stengels die bloemen hebben gegeven zullen niets meer gaan doen je kunt ze afknippen tot net boven de grond of laten verdorren en dan pas wegknippen. De groene scheuten groeien uit tot nieuwe bloeistengels. Ik heb zelf 3 verschillende Dendrobiums en heb ze steeds terug in bloei gekregen.

Let er op dat je orchidee in de zomer niet in de volle zon staat. Bij mij staan ze in de zomer dus als ze niet bloeien boven in de koelste kamer in de vensterbank met ochtendzon. Zo tegen de winter gaan ze knoppen vormen en wordt het te koud boven dus dan mogen ze weer naar de woonkamer waar ze wel in de vensterbank aan de zonkant staan tot ze uitgebloeid zijn.

Orchideeën houden ook niet van natte voetjes dus 1 keer in de 10 dagen een scheutje water is meer dan genoeg ze hebben het liever te droog dan te nat.

Veel succes en hopelijk krijg je hem terug in bloei

 

Groetjes Liz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel een andere soort, maar die heeft tot voorkort 5 jaar aan 1 stuk in de bloei of in de knop gestaan. Ik heb eigenlijk niks gedaan. Hij stond bij ons wel op het zuidwesten voor het raam en in osn geval ging dat goed. Ik geef die van ons vaak weken geen water en als ik zie dat het groene blad iets droger wordt geef ik het water bij. Nu heb ik laatst voor het eerst het plastic bakje waar hij nog steeds in stond eraf geknip en in nieuwe orchidee grond gezet. Hij doet het weer prima, nog even wachten tot hij weer knoppen krijgt en dan mag hij weer in het zicht (lelijke planten verban ik altijd ). Dus ik zou gewoon de orchidee als hij lelijk is wegzetten en niet te goed verzorgen, dan worden ze vanzelf weer mooi en kan je hem weer terug in de huiskamer zetten!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk eens op t forum van de Nederlandse Orchideeën Vereniging (NOV)

 

www.nov-orchidee.nl

 

De meeste orchideeën zijn epifyten, groeien met de wortels bloot dus (op bomen bijv.). Daarom zitten ze altijd in bark. Ze houden niet van wiebelen in hun pot, niet van directe zon, maar wel van veel licht, en zeker geen natte voeten.

 

Als je voeding gaat kopen, verdun het dan zeker 5 keer zoveel als op de verpakking staat, of koop speciale voeding bij een kweker in de buurt, want de pokon ed. is eigenlijk rommel.

 

Ik ben niet zeker of t een Dendrobium van het nobile type is, groeiden de bloemetjes per 2 of 3 uit de "stam" of aan een stengel uit de bovenkant van de "stam"?? Want als het laatste het geval is, dan is het een dendrobium van het phaleanopsis type. Een hybride, dus gekweekt voor makkelijke en snelle bloei. Welke type is wel van belang, want het nobile type wil graag een rust na de bloei, en het phaleanopsis type niet.

 

De stammen die reeds gebloeid hebben (zijn eigenlijk bulben) bewaren voeding en vocht voor de groei van nieuwe bulben.

 

Ik geef mijn orchideeën in pot geen water, ik dompel ze. Zo weet ik zeker dat er geen overtollig water in de pot blijft staan.

 

Succes met je plant!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hm mijn orchideeën zien er anders uit Ze staan hier al vier jaar vrijwel onafgebroken bloeiend in de pot.

 

Orchideeën is de grootste planten familie op aarde, dus dat is niet zo vreemd!

 

En dan heb ik het nog niet eens over de talloze aantallen hybrides die er op dit moment op de markt zijn...

 

Wist je dat er ook in Nederland wilde orchideeën groeien?? Wespenorchis bijvoorbeeld! (beschermd!!)

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan wil hij graag een rustpauze na de bloei!

 

Je hebt namelijk ook deze soort:

 

http://www.baileyorchids.com/images/DenPhal%20Care.jpg En ze lijken erg op elkaar

 

Ik zet de tijdens de "rust" een week of 6 wat koeler, en geef ze dan geen water. Mijne zijn echter wel botanische soorten, die willen een behandeling gelijk aan nu natuurlijke omstandigheden. De hybrides zijn veel makkelijker in de verzorging, dat is er expres in gekweekt

 

Dus of jou plant ook een echt rust nodig heeft? Hij kan in ieder geval veel hebben! Succes!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog even een toevoeging, iets wat me gisteren niet op is gevallen...

 

Staat hij in een binnenpot? Of heb je hem direct in de buitenpot staan??In het tweede geval direct eruit halen, want dat gaat ie zeker niet redden!

 

Niet in potgrond, maar in grove bark (of orchideeën "grond") zetten.

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn orchidee zo eens in de drie week wat water, hij bloeit altijd een paar maand wel en dan ziet ie er weer een paar maand dood uit, maar hij komt altijd weer stevig bloeiend terug, grove verwaarlozing lijkt die plant het beste te helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...