Geplaatst: 8 maart 201114 j Bonen kan je het beste half mei ter plekke zaaien. Je hebt stokbonen die aan een stok groeien, en stambonen die hun eigen stammetje hebben om te groeien. Die worden niet hoog. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 8 maart 201114 j Auteur Bonen kan je het beste half mei ter plekke zaaien. Je hebt stokbonen die aan een stok groeien, en stambonen die hun eigen stammetje hebben om te groeien. Die worden niet hoog. oke zijn aardbeien makkelijk te planten en groeien die ook makkellijk?want ik vind dat persoonlijk ook hele leuke plantjes...
Geplaatst: 8 maart 201114 j Je bent echt niet de eerste of de enig die zonder kennis begint. Ik heb me een week suf gegoogled op elke vraag die in me op kwam. En nog... bijna elke stomme vraag heeft een antwoord via internet... Ik heb ook een opschrijfboekje voor aantekeningen. Gewoon naast de computer. Inmiddels ben ik nu twee of drie weken verder... en al heel veel kennis vergaard... gaat best snel... vooral omdat het kennis is die je WIL weten, omdat je het wil gebruiken... dan onthoud je makkelijker... en dat opschrijfboekje natuurlijk.... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 8 maart 201114 j Auteur jah, van dat boekje is wel een goed idee.moet ik ook eens gaan doen t voordeel voor jullie is dat jullie allemaal zo goede grond hebben enz,kom ik dan aan met me stomme tentje
Geplaatst: 8 maart 201114 j Auteur nog even een vraag:hoeveel water moet ik ze nu geven?ik heb telkens het idee dat ze om het uur droogstaan?ze staan ook in volle zon nu maar toch...hoeveel water moet een kiemende wortel, radijs en rucola hebben?
Geplaatst: 8 maart 201114 j Auteur nog even een vraag:hoeveel water moet ik ze nu geven?ik heb telkens het idee dat ze om het uur droogstaan?ze staan ook in volle zon nu maar toch...hoeveel water moet een kiemende wortel, radijs en rucola hebben? is er nou niemand die mij kan vertellen hoeveel water ze moeten hebben??
Geplaatst: 8 maart 201114 j Dat is een beetje een gevoelskwestie. Niet TE nat, maar ook niet TE droog. Radijs wordt vrij bitter als je die tijdens de groei te weinig water geeft.
Geplaatst: 8 maart 201114 j Auteur Dat is een beetje een gevoelskwestie. Niet TE nat, maar ook niet TE droog. Radijs wordt vrij bitter als je die tijdens de groei te weinig water geeft. ok dank je, maar de radijs moet ik dus gewoon zeker vochtig houden?
Geplaatst: 9 maart 201114 j waar heb je ze staan. Buiten heeft het lang niet zoveel water nodig als binnen bijvoorbeeld. Wortelen doen het heel goed in een emmer, ja echt waar! Ik maak een mengsel van bemeste tuinaarde en zand. Dat hussel ik door elkaar zodat het een licht massa wordt. Dan zaai ik dun het zaad en dek af met een laagje fijn zand. Vervolgens vochtig maken en afdekken met plastiek, glas of zelfs met fleece kan. Ik zet ze dan in mijn (koud) kasje totdat ze ontkiemt zijn. Wortelen kunnen er wel 3 weken over doen om te ontkiemen. Als ze opgekomen zijn gaat er wat patentkali overheen en krijgen ze af en toe water. Niet teveel want anders verzamelt zich dat onder in de emmer zonder dat de worteltjes daar lol van hebben. Dit jaar heb ik ecoaardeblokken bij de action gekocht. Ben benieuwd of het daar net zo goed in lukt. Tot nu toe vindt ik het mooie luchtige grond en vermoed dat de worteltjes dat wel leuk vinden.Succes met het groeien van de worteltjes. p.s. wist je trouwens als de worteltjes uit dunt je die hele kleine mini worteltjes heerlijk kunt mee roerbakken of stoven in beetje boter. Erg lekker!
Geplaatst: 9 maart 201114 j Nicolette, je maakt me helemaal lekker voor worteltjes Good things come in small packages
Geplaatst: 9 maart 201114 j Nicolette die droge blokken van de action heb ik ook gebruikt, ik vondt planten niet echt goed doen in puur dat spul volgens mij is het nogal zuur/turfik heb later deze blokken met tuinaarde en potgrond gemengd en toen werkte het wel goed.Leuke tip van je emmer met wortels iedereen wil toch een emmer lekkere wortels bij zijn achterdeur, ik wel in iedergeval Players only love you when they're playing.
Geplaatst: 9 maart 201114 j Ik heb ooit zo'n blok gekocht met het idee: Laat ik het is in stukjes zagen, als ik dan zaadjes weg geef doe ik er zo'n blokje bij.. leek me grappig.. Nou ik weet niet wat het is.. Maar weet wel dat hout veel makkelijker te zagen is, who, dat blok leek wel steen! Ga nog wel opzoek naar een andere manier om het in stukjes te krijgen, moet te doen zijn denk op een bepaalde manier. (tips zijn welkom) > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 9 maart 201114 j Ik heb die blokken ook en was er ook niet erg tevreden mee (zover ik kan weten), ik mix ze nu met grond uit de tuin omdat ik het idee had dat het gebrek aan 'leven' in die blokken voor een deel het probleem is. Er horen bacteriën en schimmels in de grond te zitten toch? Nu laat ik het lekker broeden in een grote plastic zak Een gokje van een leek. En volgens mij moet het spul ook een beetje composteren nog, het leek nog zo .. nieuw. Ik weet even geen beter woord. Veerkee, ik wil ook wortelen zaaien in een grote emmer, lijkt me echt handig ^_^. Bij de action hebben ze vrij grote zwarte emmers voor ik geloof 80 of 90 cent. Meestal zijn die emmers (hier dan) 2 tot 4 euro, dus die van 80/90 zijn heel goedkoop. Van die wil ik er een paar halen, en dan wil ik gaatjes onderin maken om ervoor te zorgen dat er niet teveel water in blijft staan, en eventueel een tweede emmer zonder gaatjes eronder als het niet mag lekken. Hier vind ik dat lekken niet lastig, want ik zet ze op het gras en daar gaat het overtollige water dan gewoon in, maar misschien is het op andere plekken wel lastig als het lekt.
Geplaatst: 9 maart 201114 j Ik maak even een aantekening voor mezelf:*dit weekend worteltjes in een pot zaaien*Leuk idee! Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”
Geplaatst: 9 maart 201114 j Wat moeten we toch zonder de action zeg! Ik heb ookal paar keer radijs in die emmers gezaaid. Denk er om om dit jaar 3 van die emmers te gebruiken als pot voor de tomaten, is er denk goed geschikt voor. (Uit m'n hoofd kon er 12 liter in die emmers.) > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 9 maart 201114 j Ik haal ze bij de Wibra... die zit op loopafstand, en voor de Action moet ik op expeditie... zelfde prijs... De Action is leuker... maar bij de Wibra wordt ik zo nu en dan gematst door het personeel... zoals vandaag... lag er iets in een verkeerde bak... kreeg ik toch de extra korting... http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 9 maart 201114 j Ik zal ook s kijken bij de Action voor zo'n zwarte emmer, ga er morgen heen met een vriendin. En als ze die hebben neem ik er gelijk maar een paar mee, ook handig voor gier, regenwater, handig eigenlijk voor vanalles En dan nog wortelzaadjes bestellen. Good things come in small packages
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.