Ben92 Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik had een vraagje over mais zaaien. Ik lees namelijk op veel websites dat ongeveer 6cm diep wel een goede diepte is. Nu kwam ik laatst langs een artikel over de Hopi Indianen in Amerikanen. Die zaaien hun mais ongeveer 10 inches diep, dat is maarliefst 25 cm diep . Iemand een idee of het een verschil maakt hoe diep je zaait? Ik weet wel dat de Hopi indianen in een vrij droog gebied wonen en dus ook veel los zand hebben, en daardoor dus 25cm diep moeten zaaien om uberhaubt bij genoeg water te komen. Hoe diep zaaien jullie? Daarnaast zaaien ze ook veel zaden in 1 vrij klein gat, levert dat geen wortel competitie op? Quote voor alle zaden en zaadjes http://www.aedoszaden.nl plant veredeling, leuk jazeker kijk ook even hier: http://plantbreedingforum.eu/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jeroen Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik denk dat 1,5 centimeter wel diep genoeg is hoor;) Veetelers gaan hun mais ook niet machinaal op 6cm laten zaaien hoor! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik doe het in een propagator op misschien 4 mm diep. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Het steekt niet zo heel nauw maar de 25 cm lijkt me erg diep voor de suikermais Zo tussen de 2-4 cm zaaidiepte is een mooie richtlijn! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Ik sluit mij bij Jorg aan.Maar de boeren die snijmais verbouwen doen dat inderdaad wel wat dieper. Ongeveer 5 a 6 cm. Dit omdat ze bij eventuele droogte natuurlijk niet zo maar kunnen bewateren. Het is voor hun wat safer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 Plus: de vogels kunnen er dan minder goed bij. Tenminste: dat merken wij heel erg. Daarom zaaien wij straks de veldbonen bijvoorbeeld ook wat dieper. Duiven zijn er gek op! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herbert Posted April 24, 2013 Share Posted April 24, 2013 als je gaat spitten, zeggen ze dat de bovenste 10cm levend is. Daaronder is er natuurlijk wel leven, maar "gebruik" je weinig. Met dat in het achterhoofd lijkt me 25cm wel erg diep. Maar er zijn wel meerdere dingen (zoals "de 3 gezusters") wat ook erg goed bedacht is, wat wij nu niet alledaags meer gebruiken. Dus wie weet....test het eens misschien (een aantal op 25cm en een aantal op andere dieptes). Ik doe het altijd rond de 6cm. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts