Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Tomatenplantjes zijdelings planten


Danuta

Aanbevolen berichten

Okee, bedankt gelezen, nu hopen op ervaringen )

 

Ik draai de mijne nu dus al niet meer van het raam weg, ik draai normaal ieder dag mijn plantjes een slag die voor eht raam staan, en zal ze vandeweek zo wegleggen op de plek waar ze komen. Leuk om eens uit te proberen ) Jammer dat je hier geen tomaten vrij kan zetten zonder afdak....men is al voor mij op zoek naar wat oude soorten die dit probleem niet hadden maar nog niets gevonden hier...

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een voor velen vrij gebruikelijk gegeven. Er zijn ook tal van tomaten- topics die dit vermelden en verklaren.

 

Het mooie van veel tomatenrassen, is dat de plant heel makkelijk wortels maakt op de stam. Niet alle rassen , maar velen ( de groeikrachtigsten , juist ook oude ) wel dus.

 

Heb je slungels van zaailingen , kan je dus op het moment van verpotten of poten daar gebruik van maken en komen ze gelijk veel steviger op hun benen te staan. Veel planten doen dit trouwens : dat je ze dieper kan verspenen dan de zaailing stond ( vaak in ieder geval tot zijn oksel ( tot kiembladeren ))

Maar veel tomaten dus ook verder op de stam. Overigens zie je het bij veel tomaten , dat ze knobbels vormen op het onderste deel van de stam. Dat zijn de mogelijke wortels.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wel Bit, ik kende dit niet, ben dan ook meestal niet op zoek naar dit soort dingen maar kwam het eigenlijk per ongeluk tegen.

Ik zet niet vaak tomaten omdat het hier allemaal bedekt of in de kas moet en dat vind ik te veel gedoe terwijl ik hier 20 km van de grens van Italie woon )

Maar dit jaar toch maar weer eens wat tomatenplanten uit de grond getrokken dus van daar...

 

ik ga dit zeker eens uit proberen.

 

 

MVG

 

 

Danuta

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zat net opeens te denken ( ja ja, ben al een tijdje niet meer blond ) De tomaat is net als de aardappel een Solanum soortje he ?

Werkt dus kennelijk bij de Solanum heel gemakkelijk. Aardappelen worden veelal een heel stuk aangeaard, best een heel eind de stam ( scheut ) omhoog. De aardappel maakt over die hele lengte ook nwe wortels. Dat doet de tomaat dus ook. Eigenlijk hetzelfde. ( niet eeuwig mee doorgaan , maar wel iets voor die slungels van een zaailingen dus )

 

Ziet er prachtig uit trouwens hoor die kan van u. Ziet er echt makellos uit. Ik heb pas net bij een plant of 3 een eerste knop. en 1 bloem

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik dit verhaal inclusief de links die genoemd worden volg, dan wordt het horizontaal planten aangeprezen als een noodoplossing. Tomaten die te vroeg of te warm of te eenzijdig belicht groeien en daardoor sprietig zijn, worden tot een gedrongener groei gedwongen door een deel van de stam (horizontaal) mee in te graven. Het is "geen probleem" omdat zich aan de stam wortels zullen vormen.

 

Elders, onder andere ook op dit forum, een vergelijkbare techniek/noodgreep die ook gebruik maakt van dat tomaten gemakkelijk wortels vormen: Breek de top er uit van al vroeg erg grote planten en herplant deze als stek en je hebt 2 planten. Hetzelfde kan met eventuele vroeg gevormde dieven: die kun je gemakkelijk stekken.

 

Voor het eerst, na vele "mindere" jaren echter, staan mijn tomaten (Intussen ca. 10 rassen) er dit jaar mooi en hanteerbaar op. Ik heb echt fanatiek mijn best gedaan. Niet te vroeg gezaaid en onder een grote koepel in de keuken een plaats gemaakt waar ze veel licht en voldoende/niet te gek veel warmte hebben. De planten zullen over een week of drie, na afharden, zo naar buiten, in een heel klein koud kasje, onder een tunnel of in een tomatenhoes, kunnen worden uitgeplant. Afhankelijk van de soort, heb ik voor alles plekjes in gedachte.

 

Toch vraag ik me af of er met deze techniek van horizontaal planten winst te behalen gaat zijn? Is het zinvol om betere teeltresultaten te verkrijgen? Steviger groei en daardoor dan vooral meer en betere vruchten??? Worden de planten sterker en draagkrachtiger door ze zo te planten dat ze worden gestimuleerd om meer wortels te gaan vormen?? Wie weet er meer of heeft hiermee ervaring opgedaan?? Ik ben echt benieuwd!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Same here. Ook benieuwd. Voor mij is het dieper ompotten / schuin her-planten een reperatie-oplossing. Heb geen kennis/ ervaring over eventuele voordelen in opbrengst / gezondheid oid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor mij was het schuin in de grond planten vooral handig omdat ik ze niet te diep kon planten gezien de hoge waterstand... Ten tweede vanwege de lengte en ielheid. Werden wel mooie sterke planten die ook bij de storm die later die zomer langskwam niet zijn omgewaaid.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...