Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Plaatsen regenton, hulp gevraagd!


Lissxy

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik zou graag wat meningen willen over waar en hoe ik mijn regenton zou moeten installeren. In het geval dat de regenton direct bij de afwatering staat weet ik prima hoe ik hem moet installeren en hoe het werkt. In deze nieuwe tuin heb ik meerdere opties met voor en nadelen en daarom wil ik graag wat input.

Optie 1 is aansluiten op de afwatering van mijn schuur, zou qua oppervlak van het dak prima kunnen, ik denk daar voldoende water vanaf te kunnen halen. De uitdaging is alleen waar ik de ton zou moeten zetten. Op de makkelijk te installeren plaatsen direct naast de regenpijp vormt hij een behoorlijk obstakel omdat wij de schuur intensief gebruiken en dagelijks met fiesten in en uit de tuin moeten.

Zet ik hem ergens waar hij niet in de weg staat (zie pijlen) dan wordt de vraag hoe ik het water naar de ton krijg. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een extra gat in de dakgoot maken aan de kant van de poort (tuindeur) of de slang boven de schuurdeur langs leiden. Ik heb zelfs gedacht aan de ton binnen in de schuur zetten en een gaatje maken in de muur maar bij overstromen van de ton heb ik dan wel een klein probleempje

 

foto-1-(2)53831366973837.JPG

 

Er loopt natuurlijk ook een goot aan de achterkant van mijn huis, ik heb alleen geen eigen regenpijp naar beneden. Ik zou aan de buren kunnen vragen of ik die van hun mag gebruiken maar dat zou dan ook boven de schutting langs moeten. Én dan staat de ton op het zonnigste plekje van de tuin, wat denk ik niet erg handig is ivm algen of heb ik dat verkeerd?

 

foto-1-(5)12351366973839.JPG

 

Aan de andere kant zit helemaal geen regenpijp maar zou hij wel prima kunnen staan op de plak van de groene container. De goot is echter wel van staal en denk ik niet gemakkelijk aan te passen.

 

foto-2-(9)56631366973840.JPG

 

Wie heeft er een goed idee? Alvast bedankt voor het meedenken!

Oh en let niet op de rommel, het is werk in uitvoering

 

Groetjes Lissy

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ik zou gaan voor waterleiding boven je poort laten verlopen mits jullie dan niet telkens hoeven bukken - het water gaat echt niet omhoog dus een boogje kan niet. Dat is dan ook gelijk het probleem om boven jullie schuurduur langs te gaan + dat jullie dan de schuurdeur niet meer helemaal openkrijgen - of was je van plan om een supersmalle ton te plaatsen?

 

In de schuur plaatsen kan ook nog als je de plek er niet hard voor andere zaken nodig hebt. Ik ken alleen uitpuilende schuren. Met een zogenaamd vulautomaat gaat de ton niet overlopen maar gaat het overtollige water weer gewoon naar de afvoer.

 

Bij het huis zou ik nog even afwachten of dat handig is voor eventueel een 2de regenton. En waar zet je dan je kliko neer? Op de zonnigste plek lijkt me ook niet handig.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn drie centjes, maar of het daarmee gemakkelijker wordt ........

... maar bij overstromen van de ton heb ik dan wel een klein probleempje
Als je een vulautomaat gebruikt zou de regenton niet moeten overlopen. Wel sneu van de ruimte in het schuurtje. Oeps dat zei kruidje ook al

 

... De goot is echter wel van staal en denk ik niet gemakkelijk aan te passen. ...
Als het zelf niet lukt misschien een loodgieter vragen. Geen idee wat zoiets kost en hoeveel geld je (er voor over) hebt.

 

... Er loopt natuurlijk ook een goot aan de achterkant van mijn huis ...
Dit lijkt me het gemakkelijkst. Vulautomaat bij de buren, gaatje in de schutting boren, klaar. Als de zon teveel wordt zet je er een mooie struik voor. Een Vlier bijvoorbeeld, die hoort sowieso bij iedere achterdeur te staan.

 

Nog een suggestie: is er aan de kant van het huis geen eenvoudige optie?

 

Succes ermee, ik ben benieuwd naar het resultaat, RvO

Link naar reactie
Delen op andere sites

regenton niet naast keuken deur ivm muggen in de regen ton en de geur (van rottende bladeren in het water)

 

Bij de achter schutting staat hij niet in de weg!! (merk je iedere dag)

Ik denk dat je niet echt veel water nodig hebt aan de totaal bestraatte tuin te zien .

Maar voor de moestuin en planten in potten heb je hartje zomer vaak meer water nodig en ben je toch aan kraan water gebonden.(kan wel mooi opwarmen in ton)

 

Officieel hoort regen water niet in het riool terecht te komen dit ivm uitdroging van de grond/waterpeil en de toch al over belaste riolering.

 

Dus ben je millieu bewust en mag het iets kosten dan zorg je ervoor dat al je regen water van de daken opgevangen wordt maar denk ook even aan dat als je tegen teveel buizen ivm het begeleiden van het water naar de ton geen mooi gezicht zijn

 

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vulautomaat is wel handig, het overtollige water stroomt dan weer terug in de regenpijp.

Vereist wel een vrijwel horizontale, vrij korte aansluiting van regenpijp naar bovenkant ton.

Werking (voorbeeld): http://www.graf-online.de/regenwassernutzung/regenwasserfilter/fallrohrfilter/fallrohrfilter-fuellautomat/fuellautomat-grau.html

en:

http://www.graf-online.de/regenwassernutzung/regenwasserfilter/fallrohrfilter/fallrohrfilter-fuellautomat/fuellautomat-de-luxe-grau.html

 

Verder: Soms regent het drie weken niet of nauwelijks. Dus hoeveel water heb je per 3 weken a een maand nodig? Dat bepaalt de inhoud van de ton, en daarmee de grootte en het ruimtebeslag.

Van het schuurdakje (4 m2?) komt maximaal per maand gemiddeld 70 (mm neerslag per maand) * 4 = 280 liter water. Genoeg?

 

Bovenstaande beperkt je in de mogelijkheden: vlakbij een regenpijp, met aan- en afvoer.

 

(Zo'n vulautomaat met winterstand -afsluitstand- is voor mij ideaal. Ik tap alleen 'live' water af als het al enige tijd hard regent. Ik heb zo schoon mogelijk water nodig voor mijn vleesetende planten. De overige 4000 liter (60m2 plat dak * 70 mm regen p/m) moet uiteraard wel weer vanzelf terug in de regenpijp/het riool.)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...