Ga naar inhoud

Volkstuinverenigingen - prijzen / kosten , regels en meer

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Er zijn toch meer verschillen in volkstuin-verenigingen dan ik dacht, vertel in dit topic over het reilen en zeilen op jouw vereniging.

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst: (aangepast)

Ik moestuinier bij volkstuinenvereniging Middelwaert in Mook.

Lidmaatschap per jaar : 15,00

m2 prijs per jaar: 0,40 (ter indicatie ik betaal 120 euro voor 300m2

Borg sleutels (eenmalig): 20,00

Voorzieningen:

-Clubhuis :3x per dag gratis koffie/thee/koekje, toilet, warm/koud water(grondwater), koelkasten voor algemeen gebruik, tafel voor algemeen gebruik(wie wilt legt hier zaadjes/plantjes/materiaal op wat zij niet meer gebruiken).

-per 4 tuinen 2 grondwater aansluitingen

- stroom evt. gratis te gebruiken naast clubhuis (plek om te klussen)

- Goede omheining overal entree mogelijk via grote poort of 3 zij-deuren.

-1/3 van het aantal percelen is traditionele teelt / 2/3 is biologische teelt

-Gratis houtsnippers en paardemest (op=op)

- Champignonmest 1 kruiwagen per 10 m2

Opvallende regels:

- Niks hoger dan 1.80(ook geen bomen), kassen tot 1.20m (dus ingraven), geen schuurtjes.

- 2 dagen per jaar melden op tuindag voor 2 uur lang kleine klusjes (behalve als je al vrijwilliger nbij de vereniging bent)

- Tomaten en aardappels spuiten of anders tomaten binnen in kas of tunnel en aardappel het ras biogold telen

aangepast door Gast

Geplaatst:

Nee per jaar aantal vierkantemeter moet dan nog x die 0.40

Zei ik toch Helly spotgoedkoop

Players only love you when they're playing.

Geplaatst:

Huur en lidmaadscahp per jaar lijkt me, borg eenmalig

Ik kon alleen de prijzen uit 2008 vinden

Lidmaatschap / contributie : 18,00

Inschrijfgeld: 7,00

M2 prijs: 0,29

Borg: 35.00

Voorzieningen

- WC

- Beperkt aantal actieve water aansluiting (leiding water) ivm de hoge kosten waterrekening van de afgelopen jaren.

- Ondanks de grote van het complex geen clubhuis, wel een winkeltje. De meeste huurders hebben huisjes staan (ik niet) dus een clubhuis is niet echt nodig.

Opvallende regels:

- Basisprijs voor waterverbruik (af en toe gietertje): 2,00 , grootverbruikers die dagelijks / wekelijks sproeien: 10,00

- Verder geen opvallende regels buiten de normale regels over bomen die tot overlast voor andere tuinders kunnen zorgen. Gelukkig maar want al die regels over verplicht spuiten of niet mogen telen zijn niks voor mij.

Geplaatst:

Ben ik toch blij dat ik dat gewoon mijn moestuin in het veld heb staan met 2 mooie hoge notenbomen en ik kan alles doen wat ik wil.

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Geplaatst:

Ik heb enkele jaren geleden, naast de 250 m2 bij kennissen in de straat, een stuk van 100 m2 gehuurd bij de volkstuinvereniging in Margraten.

Het is eigenlijk een prive-initiatief.

Een vijftiental leden tussen 30 en 80 jaar.

Geen lidmaatschapsgeld, geen beperkingen, geen voorzieningen maar wel maar 25 euro per jaar voor 100 m2.

Geplaatst:

Rick, dat vond ik ook al raar. Je hebt toch zo'n tuintje (in mijn ogen) om ecologisch te tuinieren

Ik zou dan niet op zo'n complex willen zitten. Ik wil graag onbespoten groenten en aardappelen eten.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ja toch wel. Althans ik vind het begrijpelijk. Leuk is anders. Heel anders.

Waarom?

Diverse ziekten in aardappelen (m.n. phytophthora) kunnen ernstige gevolgen hebben voor de akkerbouwers in de omgeving. Voor de moestuin is het dan gewoon jammer, dan maar naar de supermarkt voor aardappels. Voor de boer kan het gevolg zijn: dit jaar geen inkomen, of zelfs negatief inkomen

Begrijp me niet verkeerd. Ook ik teel zonder "gif". Maar vind ik phytophthora oid in de aardappels of tomaten dan rooi ik alles en gaat de boel in de kliko. Jammer, pech. Ik wil niet dat mijn aardappeltjes een besmettingsbron worden voor de omgeving (boeren of collega tuiniers om het even). Helaas doet niet iedereen dat. En ik vermoed dat dat de achtergrond is van de spuitregel.

Ik las ooit over een project waar afspraken werden gemaakt tussen "volkstuiniers" en "agrariers". (Sorry bron kan ik niet meer vinden. Het was ergens in Brabant.) De kern van het verhaal was dat de moestuiniers geen aardappels meer zouden verbouwen en in ruil daarvoor kregen ze aardappels van de agrariers. Doel: minder ziektebronnen en daarmee minder gebruik van gif. Project was destijds een succes. Zowel in termen van samenwerking als in termen van gebruik van bestrijdingsmiddelen.

En natuurlijk zit de akkerbouw in een "gekke" situatie (ik weet zo snel geen passend woord). Het zou zo moeten zijn dat ook zonder veel "gif" aardappelteelt mogelijk zou moeten zijn. Maar de realiteit is dat veel boeren geen inkomen hebben als ze niet (te?) vaak achter elkaar aardappelen telen.

Terzijde: de vruchtwisseling in de aardappelteelt is in NL wettelijk geregeld. En ja, dat wordt gecontroleerd.

Edit, aanvulling: imo is het soms kiezen. Wel aardappels, maar dan met gif, of geen gif en dan ook geen aardappels. Was het leven maar simpel.

Geplaatst:

Ja, dat is een echte spagaat-toestand... je wilt de boeren niet de ondergang in helpen, maar je doet JUIST zo je best om een gezond alternatief op je bord te zetten...

Bij de tomaten ga ik in elk geval risico spreiden... op diverse plaatsen, en ook gedeeltelijk in pot... met aardappelen zal dat moeilijker zijn...

Ik denk dat ik nog eens extra ga informeren bij de volkstuinvereniging, want ik heb opgevangen dat er een ziekte is geweest, maar kan me niet herinneren of dat knolvoet was, of aardappelziekte...

Ik denk dat ik dan alsnog misschien mijn zaaiplan ga omgooien... óf de aardappel/oppervlakte verkleinen óf weinig wortelgewassen zetten... in mijn eerste echte jaar in de buitenlucht wil ik gewoon wél straks kunnen opscheppen bij gezin en familie dat het me gelukt is .... (lichtelijk afwachtend, bijna sceptisch zijn ze)... vandaar...

Enne... hoezo ... nou eh... mijn man is afgestudeerd landbouwkundig ingenieur ... die lachte me een beetje toe... denk je dat je een jarenlange studie even in een paar dagen kan bestuderen... enne... Paps is ervaren tuinierder... nu alleen nog een beetje rommelen in zijn tuin, maar vroeger was hij altijd mega bezig... ook die lachte me een beetje toe...

Nee, niemand heeft me uitgelachen... zo erg is het niet...

Geplaatst:

RvO, als het leven simpel was...

Jasmin, hier ook nog wat argwanende gedachtes. Mijn vriend is ingenieur, wil t ook eerst zien. Pa had iig wel met goede moed wat bakken in elkaar geflanst. Heb mijn enthousiasme ook overgebracht om ma. Die heeft de 1e zaadjes al gekregen om zelf te zaaien

Ik vind dat wel een goede oplossing, aardappelen krijgen als je ze zelf niet verbouwd. Maar zo gaat dat niet overal, al zou ik me in deze hedendaagse economie niet kunnen voorstellen dat het nog steeds gebeurd. Meeste mensen draaien in het rad der maatschappij mee en kijken alleen nog maar naar t (grote) geld. En bedrijven kicken op macht. Ik wil liever gifvrije aardappelen en groenten op mijn bordje, en ook op die van mijn kid. Als ik lees hoeveel gifsoorten er al niet in 1 soort groente of fruit kan zitten dan val ik nu nog achterover

Ik wil mijn tomaat ook in een pot, en die komt niet naast de aardappelbak te staan. Verder zien we wel wat er kan komen bij de MM bak. Ik vertrouw erop dat de natuur zijn werk doet. Zo niet bestaan er nog netten, doeken en oa. vogelsverschrikkers.

Good things come in small packages

Geplaatst:
Ja, dat is een echte spagaat-toestand... je wilt de boeren niet de ondergang in helpen, maar je doet JUIST zo je best om een gezond alternatief op je bord te zetten...

Ik denk dat ik dan alsnog misschien mijn zaaiplan ga omgooien...

Voor wat het waard is...

Ik werk als volgt. Kijk dat aan, net twee jaar een moestuin, nu al capsones.........

Alleen vroege aardappels. Daardoor minder kans op ziekte voor de oogst. Nee geen garanties ,kans.

Bij het eerste teken van phytophthora oid rooien. Zijn de aardappeltjes dan nog klein, jammer pech gehad. De rest komt dan maar van de super ofzo. Ze hebben niet het ras dat ik graag eet. Helaas pech. Moestuin is een hobby, ik ga niet "dood" zonder aardappels uit eigen tuin. En macaroni, bulgur e.v.a. is ook lekker

Tomaten vind ik moeilijker. Puur gevoelsmatig. Zonnige tomaten zijn zoveel lekkerder dan wat de handel ons biedt. Maar ja, schimmelige zooi nog tomaten noemen wil ik ook niet. Ik beslis maar op het moment, maar er zijn al veel tomaten in de kliko beland. Helaas.

Geplaatst:

Hoe besmettelijk is het eigenlijk allemaal?

Ik ga er gevoeglijk van uit dat ik me nergens druk over hoef te maken.

Geen moestuin of tuinder in de buurt.

Ik had vorig jaar ook zieke tomaten (wist ik veel).

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Begrijp me niet verkeerd. Ook ik teel zonder "gif". Maar vind ik phytophthora oid in de aardappels of tomaten dan rooi ik alles en gaat de boel in de kliko. Jammer, pech. Ik wil niet dat mijn aardappeltjes een besmettingsbron worden voor de omgeving (boeren of collega tuiniers om het even). Helaas doet niet iedereen dat. En ik vermoed dat dat de achtergrond is van de spuitregel.

Precies Rvo, je slaat de spijker op de kop! Dat is precies de reden dat die regel bij ons is ingesteld. Grote oorzaak is ook dat in de periode van phytophthora veel mensen op vakantie zijn en hun tomaten en aardappelen dus een grote besmettingsbron zijn.

Er werd gesteld dat je alleen mag verbouwen als je gif spuit, dat is bij ons niet helemaal zo, ons complex is verdeeld in 1/3 deel traditionele tuinen en 2/3 biologische, op de traditionele tuinen mag je alle aardappels telen als je spuit, op de biologische(en natuurlijk ook op de traditionele tuinen) worden voor goede prijzen biogold aardappelen aangeboden die behoorlijk phytophthora resistent zijn en tomaten mag je gewoon telen alleen wordt er verwacht dat je dat afgedekt doet, in de openlucht is dat sinds dit jaar verboden. Het is jammer dat niet iedereen zijn tuin goed onderhoud, maar zonder deze regels wordt anders het plezier in tuinieren van anderen die het wel goed doen wel ontnomen, dus ik ben wel voor.

Geplaatst:
Hoe besmettelijk is het eigenlijk allemaal?

Ik ga er gevoeglijk van uit dat ik me nergens druk over hoef te maken.

Geen moestuin of tuinder in de buurt.

Ik had vorig jaar ook zieke tomaten (wist ik veel).

Dan is het allemaal niet zo'n probleem, je hebt alleen je zelf er mee. Door je tomaten onder een overkapping of kas te telen voorkom (stel je heel lang uit) je wel je eigen tomaten-verlies.

Geplaatst: (aangepast)

Nou zeg je iets interessants, Koert. Ik was namelijk van plan lagere tomaten in een zelfgebouwd (moet nog gebeuren) kasje te zetten, en de hogere gewoon in de buitenlucht. Dat was mijn risico-spreiding... op twee plaatsen...

Maar zou een overkapping ook genoeg zijn? gewoon een dakje erboven? Dan snoei ik die dingen gewoon tot de hoogte die ik hoog genoeg vind, en verder mogen ze niet...

edit:

147-tomatenkas-medium.jpg

Zoiets moet toch te knutselen zijn... ik zag bv. bij de Blokker doorzichtig tafelkleed plastic voor een belachelijk lage prijs per meter, 1,69 volgens mij... maar dat moet ik nog even checken, want elders kost dat algauw 5 euro per meter, dus misschien zag ik het niet goed... en ik weet ook niet hoe dat plastic zich houdt in weer en wind... maar je zou het mooi kunnen spannen...

Ik maak me alleen zorgen voor een eventuele windhoos... misschien gaten erin uitsparen, zodat de wind de boel niet in 1x kan ondersteboven trekken/zuigen...

edit 2:

Ja, er heerst aardappelziekte bij ons op het complex... de tip was vroege aardappelen... Nou, dan worden de twee vakken ingekort tot 1 vak.... Ik heb geen zin in gezeur van al die moeite, om uiteindelijk de late oogst alsnog weg te mikken...

En over aardappelziekte las ik het volgende:

Phytophthora infestans behoort tot een groep de oömyceten (lijken op schimmels) die zich onder natte omstandigheden onder meer kunnen verspreiden met zogenaamde zoösporen. Die sporen zijn voorzien van twee flagellen en kunnen zwemmen, waardoor ze zich veel makkelijker verspreiden. Andere ongeslachtelijke sporen kunnen door wind en regenspatten verspreid worden.

Gewoonlijk overwintert de ziekte in besmette knollen die achterblijven op het land. Daarom is het belangrijk dat er geen aardappelknollen in het land of op afvalhopen blijven liggen. Uit de geïnfecteerde knollen ontwikkelen zich planten die de ongeslachtelijke sporen (sporangia en zoösporen) opleveren. Uit deze sporen kunnen nieuwe infecties ontstaan als het gewas tenminste gedurende vier à acht uur nat blijft, de zogenaamde bladnat-periode, bij een relatieve luchtvochtigheid van meer dan 95%. Na infectie ontstaan bij een temperatuur van 12-24 graden Celsius binnen enkele dagen met het oog waarneembare symptomen op bladeren en stengels. Na binnendringing van de oömyceet in de plant duurt het 3 tot 5 dagen voordat er nieuwe sporen gevormd worden.

aangepast door Gast
Geplaatst:
Nou zeg je iets interessants, Koert.

Oe, daar schrik ik even van, dat ben ik niet gewend, meen je dat?

Haha, je ziet wel vaker mensen die enkel de bovenkant overdekken, als die genoeg overlapt zal het een heel eind voldoende zijn. Kan je de overkapping tegen een muurtje of kas zetten dan heb je ook al makkelijk een kant dicht.

Geplaatst:

Om op de topicvraag te antwoorden:

Wij betalen 40 a 50 euro (alles incl.) aan de vereniging voor 400 m2.

Geen heftige regels.

Met bomen 1,5 meter uit de kant blijven.

Het is geen geschreven regel, maar aardappelen doen we met het hele rijtje op de zelfde manier, (jaar 1 links, jaar 2 midden, jaar 3 rechts.)

Met bomen en planten 5 meter uit de slootkant blijven, dit is op last van het waterschap.

Er wordt 2 x per jaar gecontroleerd, juni en november. Als je dan nalatig bent met bijvoorbeeld onkruid, neemt men contact op, als je het dan niet verhelplt, kun je de kosten voor het doodspuiten betalen.

Ik ben tevreden....

Mieke

Stilte is het element waarin grote dingen zich verwezenlijken.

Geplaatst:

Ik lees iemand met een toilet op het complex...Dat lijkt me hier wel handig. Aangezien ik geen mannetje ben....

Stilte is het element waarin grote dingen zich verwezenlijken.

Geplaatst:

Het verbaasd me echt dat het zo goedkoop is, echt geweldig. Dat betekend dat ik volgend jaar misschien inderdaad wel verder ga dan dit jaar.Wie voorspelde dat ook alweer, dat was Eva denk ik?

Ik vroeg me af of het toegestaan zou zijn als mensen in hun moestuintje niet het standaard schuurtje bouwen, maar van leem een klein gebouwtje maken (net zo groot). Het zou een uitgelezen kans voor me zijn om te leren hoe je iets maakt met leem, en ik ken iemand die er net zo veel interesse in heeft als ik dus die wil vast helpen (met zowel de tuin als leembouw)

Zou zoiets toegestaan zijn als je het netjes en klein houd? Gewoon als opslag plekje of iets dergelijks. (dit is niet voor dit jaar trouwens hoor, meer wilde toekomstplannen)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...