Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Suikererwten kaalgevreten

Recommended Posts

Mijn suikererwten en een paar stamdoperwten zijn "kaalgevreten". Bij het aanaarden zie ik hier en daar een soort van felgroene (licht) sprinkhaantjes wegspringen. Deze zitten niet onder of op het blad maar naast de plant. Op de bladeren zelf is niets te zien

Iemand enig idee wat dit voor een diertje is?

Zie verder geen slakken of andere dieren op of rond de planten zitten.

Vraag me af of die planten het nog gaan redden.

Op mijn nieuwe tuin heb ik het nu ook. De peulen. De buurvrouw op de tuin , zit er al een jaar of 10. Die zegt dat het aardvlooien zijn. De planten zouden er doorheen groeien. Ik zie het wel. Ik hou het er wat vochtig. Schijnt ook te helpen.

Grappig. Ik krijg de indruk dat sugarsnaps veel gevoeliger zijn voor vraat (m.n. bladrandkever...?) dan peulen. Ik heb rond om mijn moestuin toch een meter of 6 van 3 rassen peulen staan en had ook nog 20 zaadjes sugarsnaps. Alles voorgetrokken in halve wc-rolletjes. Opkomst van peulen is bijna 100% en van sugarsnaps slechts 7 stuks. De peulen groeien als een tierelier en staan gezond en onaangetast langs het gaas....de eerste zaaisels zijn intussen ca. 50 a 60 cm. Van het aparte rijtje sugarsnaps dat er tussen staat leven er nog 4 plantjes en die zijn flink aangevreten door de bladrandkever en een beetje door slakken. Ik hoop op een paar sugarsnappeultjes...om te proeven. Peulen wordt (wederom) een goede oogst verwacht ik....... Klopt mijn indruk...?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Mijn sugarsnaps kwamen juist allemaal op terwijl de peultjes niet goed opkwamen. Verder groeien ze allebei goed en worden niet aangevreten. Dus nee ik vind niet dat je indruk klopt