moestuinsmiegel Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Mijn suikererwten en een paar stamdoperwten zijn "kaalgevreten". Bij het aanaarden zie ik hier en daar een soort van felgroene (licht) sprinkhaantjes wegspringen. Deze zitten niet onder of op het blad maar naast de plant. Op de bladeren zelf is niets te zien Iemand enig idee wat dit voor een diertje is? Zie verder geen slakken of andere dieren op of rond de planten zitten. Vraag me af of die planten het nog gaan redden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted April 29, 2013 Share Posted April 29, 2013 Kun je een foto bijvoegen van de schade? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moestuinsmiegel Posted April 30, 2013 Author Share Posted April 30, 2013 Eigenlijk is de schade precies hetzelfde als -> aangevreten-sugar-snap-t8909.html Dus moeten toch die bladrandkevertjes zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted April 30, 2013 Share Posted April 30, 2013 Of aardvlooien. Op mijn vorige tuin nooit erwten groot kunnen krijgen, het was daar vergeven van de aardvlooien. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
kromkommer Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 zijn er geen slijmspoortjes? Heb ik een seizoen gehad van heel kleine zwarte slakjes Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 6, 2013 Share Posted May 6, 2013 Op mijn nieuwe tuin heb ik het nu ook. De peulen. De buurvrouw op de tuin , zit er al een jaar of 10. Die zegt dat het aardvlooien zijn. De planten zouden er doorheen groeien. Ik zie het wel. Ik hou het er wat vochtig. Schijnt ook te helpen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
moestuinsmiegel Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 Planten zijn eroverheen gegroeid. Groeit nu ws sneller dan de beesten kunnen eten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Grappig. Ik krijg de indruk dat sugarsnaps veel gevoeliger zijn voor vraat (m.n. bladrandkever...?) dan peulen. Ik heb rond om mijn moestuin toch een meter of 6 van 3 rassen peulen staan en had ook nog 20 zaadjes sugarsnaps. Alles voorgetrokken in halve wc-rolletjes. Opkomst van peulen is bijna 100% en van sugarsnaps slechts 7 stuks. De peulen groeien als een tierelier en staan gezond en onaangetast langs het gaas....de eerste zaaisels zijn intussen ca. 50 a 60 cm. Van het aparte rijtje sugarsnaps dat er tussen staat leven er nog 4 plantjes en die zijn flink aangevreten door de bladrandkever en een beetje door slakken. Ik hoop op een paar sugarsnappeultjes...om te proeven. Peulen wordt (wederom) een goede oogst verwacht ik....... Klopt mijn indruk...? Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Mijn sugarsnaps kwamen juist allemaal op terwijl de peultjes niet goed opkwamen. Verder groeien ze allebei goed en worden niet aangevreten. Dus nee ik vind niet dat je indruk klopt Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts