Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke lookachtige is dit?


HuubvG

Aanbevolen berichten

In mijn voortuin komt steeds weer een soort look op, ook na enkele keren de tuin veranderd te hebben. Het stond hier al toen ik er kwam wonen, zo'n acht jaar. Nu komt het midden in het tegelpaadje op:

 

buitendoen13489521367615948.jpg

 

Sorry, bij avond genomen, ik vergeet het steeds, nu dacht ik eraan. Maar duidelijk te zien lijkt me, ook de krul is wel tekenend voor de kenners hoop ik?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geplaatst: (aangepast)

Van iemand die niet in het forum reageert (0 berichten) ontving ik een PB dat het bieslook zou zijn. Echter de bieslook in mijn achtertuin, die ik zelf geplant heb, ziet er heel anders uit en gedraagt zich ook anders. Ik vraag me echt af of dit wel bieslook is.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

optie : Kraailook of anders slangenlook ? Ik heb nu zo even niet de latijnse benamingen daarvan paraat. zaait zich rijkelijk wanneer ze zich thuis voelt, en houdt van kalk.

 

edit: nee, bieslook is het niet. ( naar mijn idee )

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank jullie, ik ben ook op plaatjes aan het zoeken geweest, maar ik denk dat er vanzelf iemand het herkent. Het smaakt en ruikt in elk geval niet naar bieslook, het is eerder stevig en vezelig als prei.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier staat ie massaal verwilderd in de buurt. Gewoon langs paden en in de berm. We beschouwen het als onkruid in de tuin. Naam weet ik niet, maar zelf zeggen we er inderdaad ook "bieslook" tegen....maar dan die vervelende die je uit moet trekken....niet die lekkere met purper-paarse mooie bloemen.....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat herken ik. Groeit hier in belgisch Limburg in de bermen. Het ziet er uit als bieslook met een varkensstaartje en wat mij betreft smaakt het ook als bieslook.

 

In eerste instantie dacht ik dat het wat was dat van de kar was gevallen bij het het oogsten. Waar ik het aantref zie ik vaak ook wilde oregano, duizenblad en een aantal andere zeldzame akkerplanten.

 

Als het is wat ik denk dat het is, dan duikt ie vooral op als het mooi zomert. Andere jaren zie ik ze gewoon niet.

Ik vermoed een allium soort maar wat het is?

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

In N-Fr staat het ook veelvuldig in de bermen. Een Allium is het sowieso, en nee , geen Bieslook ( geen polvormer ). Er zijn zo ongelooflijk veel soortjes en kruisingen. Ik dacht dus aan kraailook of slangenlook. Maar er zijn er meer. Ik weet nog dat HansM er een hoop verzamelde. Maar goed, die is van het forum weg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hé Huub,

Is het dit misschien ???

normalallium-sativum-ophioscorodon81221367625540.jpg

http://www.noordwijkbuiten.nl/?page=producten&cat=4&product_id=40

Hij wordt als ik het goed gevonden heb "Esculaap-ui" genoemd.

http://www.atouchofgreen-gardenwebshop.nl/allium-sativum-ophioscorodon-p-14758.html?osCsid=e6549ff986b230870e4ee953ab61132d

En nog een link met uitleg.

Groetjes Conny.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

@conny. Ik ken dat ding wel, maar is echt heel wat anders. De enige overeenkomst is de draai in de stengel, maar verder is die plant én echt veel groter, én een veel belangrijker verschil: jouw plant heeft lint of lijnvormige ( platte ) bladeren. Deze look heeft rond hol blad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat hier in NOFrankrijk in de bermen weilanden en mijn tuin groeit komt al in december boven de grond. Je ziet het heel langzaam groeien in de winter en vanaf februari staan er dikke bosjes. het is me nog niet gelukt hier een bloeivorm van te vinden. Eva zegt dat, wat ik hier heb, gewoon kraailook is, dat ook zo vroeg komt. Omdat het wat knoflokerig is noem ik het maar knoflookbieslook.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Appelvrouw, vorig jaar kreeg ik van jou een pol van die 'knoflookbieslook', dat ziet er bij mij weer heel anders uit dan de look waarvan mij is verteld dat het kraailook is.

Bij mij komt de kraailook in eenzame stengels op, gaat het gek bloeien, krijgt het van die broedbolletjes, en als je geluk hebt zaait ie zich daarmee uit. Het wordt (in mijn tuin) geen pol. Het komt graag op tussen de stenen. Zodra je het in een potje doet, of ergens anders uitplant, blijft er niet veel van over.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kraailook is geen polvormer. De bielookachtige die Appelvrouw bedoeld komt ook veel voor in de bermen bij jou Jet. Ik bedoel ook die eenzame stengels Lastig he ?

 

De Kraailook bij mij ( in N-Fr dan ) groeit in de weide onder de notenbomen , op eigenlijk nauwelijks een teeltlaag , maar op pure mergel-steen-gruis, maar wat hoger op de helling ( de hogere delen van een mergelhelling is meestal wat zuurder ) We hadden in een topic daar al eens eerder discussies over. De look familie is ontzettend gevariëerd met steekgebonden rare soortjes en kruisingen.

Jammer dat HansM hier niet meer meesleest, die had er echt verstand van.

Hoeft ook helemaal geen kraailook te zijn hoor, zeg ik ook niet. Maar deze foto komt er naar mijn idee het dichtst bij.

 

Ik krijg opeens ongelooflijke aandrang naar N-Fr te rijden ..... die 4 uurtjes in de auto. ach.... Maar ja . Mijn zwager houdt het huis nu bezet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bloeivorm van de kraailook heb ik hier idd nooit gezien. Toch groeit de knoflookbieslook ook wel als solitaire stengel..uitgezaaid denk ik dan..of zou het weer iets anders zijn. Jorieke heb je die pol van mij zien bloeien?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@conny. Ik ken dat ding wel, maar is echt heel wat anders. De enige overeenkomst is de draai in de stengel, maar verder is die plant én echt veel groter, én een veel belangrijker verschil: jouw plant heeft lint of lijnvormige ( platte ) bladeren. Deze look heeft rond hol blad.

Oké Bit, dan heb ik weer wat geleerd. Ik had niet echt op het platte of ronde van de bladeren gelet.

Ik had alleen maar op die draai gelet.

Leef je leven dag voor dag.

 

https://www.facebook.com/conny.coomans

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wat botanische boekjes er op nageslagen. Werd toch wel nieuwsgierig naar dat plantje dat in onze tuin en omgeving volop voorkomt, dat we als onkruid beschouwen, maar nooit serieus hebben genomen. Kraailook is het meest waarschijnlijk, moeslook zou misschien ook nog kunnen. Hoewel er in het boek: Wilde planten van West en Midden Europa van Readers Digest (toch behoorlijk uitgebreid) staat dat er naast het wel beschreven berglook (= A. montanum, zeer zeldzaam) kraailook ( = A. vineale), moeslook (= A. oleraceum...lijkt veel op kraailook, alleen lengte van meeldraden is anders + kraailook heeft enkelvoudige bloeischede - d.w.z. omhullend vlies om bloem - terwijl moeslook een dubbele heeft) en daslook (= A. ursinum) nog enkele niet genoemde wilde alliums in Nederland voor zouden komen.

 

Kraailook en moeslook vermeerderen of met bloemen, maar nog vaker door nogal kleine broedbolletjes op de plaats van bloemen, dus vegetatief. Als ze wel bloeien (rond juni staat in een ander boek) dan kun je ze aan de 2 genoemde kenmerken van de bloem onderscheiden. Huub...misschien kun je over een 2 maanden als ze willen bloeien uitsluitsel geven!

Wat minder klopt voor kraailook is de hoogte (80 cm)...zo groot heb ik ze hier nooit gezien: eerder 50 cm.

 

Verder staat er - opnieuw in het Readers Digest boek - dat met name kraailook in o.a. Limburg en Zeeuws-Vlaanderen (hier dus) volop voorkomt en als een vervelend en nauwelijks uit te roeien onkruid wordt beschouwd. Herken ik: Bij uittrekken breekt het af, bij opgraven blijven er zeer kleine knolletjes achter die weer uitlopen en het duikt op de gekste, kleinste plekjes tussen andere plantjes en ook in het gras steeds weer op. Heel vervelend vind ik het niet, omdat her en der zo wat steeltjes die ergens tussen staan, me niet storen.

 

Ik vraag me overigens af of het gewasje dat Jorieke en Appelvrouw als "kraailook" telen in hun tuin, wel kraailook is.....?

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor het zoekwerk. Zou wel leuk zijn als we zo doorgingen tot we allen weten welke look we nou in de tuin hebben. Als ik zo eens meeblader door Weknow zijn boekjes krijg ik ook steeds meer een kraailook gevoel bij wat ik in de voortuin heb staan. Net als de blauwe druifjes blijft het look maar opkomen, ook al trek je bovengronds alles weg. Goed, op naar de bloei!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...