Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verschil in uren zon MM-bakken, opmerkelijk!


Aanbevolen berichten

De bakken bij mijn vriend staan pas vanaf 16 uur in de zon, die van mij vanaf 11 uur tot zonsondergang. Ik kan inmiddels zeggen dat de rucola, bloemkool en broccoli het bij hem veel beter doen, vooral de rucola! Ik moet echt een miniparasolletje ervoor zetten voor wat schaduw, anders verbrandt het zienderogen.

Spinazie en erwtjes doen het bij mij weer heel erg goed en kan ik niet vergelijken, heeft hij niet. De pluksla bij beiden goed. Benieuwd wat de rest van de zaaisels en plantjes dit seizoen in beide bakken gaan doen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toch zou jij voor de meeste groenten/planten betere groeiresultaten moeten hebben dan je vriend. Voor de meeste planten is heel veel licht echt een groot voordeel.

 

Hoe zit het met de voeding en de vochtigheid van de grond? Rucola kan inderdaad in de halfschaduw. Maar erwten en spinazie hebben veel minder voedsel nodig in de grond om goed te groeien dan brocolli en bloemkool.

 

Inderdaad kun je door te vergelijken en proberen veel opsteken om een volgend jaar nog meer succes te hebben. Andere omstandigheden (bijvoorbeeld beschutte plek uit de wind) kunnen ook nog veel uitmaken. Met zoveel meer zon-uren zou je je vriend vaker een lekker maaltje voor moeten kunnen zetten dan hij aan jou..ha,ha

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vriendlief heeft speciaal voor mij bakken gemaakt zodat ik in de weekends dat ik bij hem ben, geen afkickverschijnselen krijg.. Vermoed dat de oogst straks ook door mij verwerkt moet worden!

 

Maar eh, ik had inderdaad niet verder gedacht dan zon/schaduw.. natuurlijk heeft ook de wind en de bodem invloed. Nou heb ik de klassieke compost-vermiculiet-turf combi in de bakken en hij compost-turf-potgrond. Geen vermiculiet dus, dat gouden wonder, en toch groet het beter grrr.. Maar inderdaad, leuk om te experimenteren zo in mijn eerste jaar en natuurlijk veel te leren door te doen!

 

Beetje offtopic: bakken van mijn vriend, erg leuk gemaakt:

 

2013043018261874981367700213.jpg2013043018263491631367700217.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens; een ongevraagd advies, maar wel in lijn met het topic-onderwerp : Je moestuinbak heeft een mooi gemaakt tijdelijk tunneltje erop. Ik ga er van uit, dat je dat gemaakt hebt voor de misschien nog komende koude nachten. Begrijpelijk, en leuk gedaan trouwens. Maar. Haal echt het plastic overdag helemaal naar achteren, naar beneden. Dit scheelt licht.

 

Licht is een niet te onderschatten factor voor de groei en vooral de gezondheid van de planten, voor álles in je bak, maar zeker voor de kolen.

Ik vraag me sterk af of je plantjes het daar met een halve dag zon wel goed gaan doen. Bij jou, maar ook bij je partner ( andersom de halve dag )

 

Je woont prachtig trouwens, mag ook wel even vermeld worden. En met liefde gedaan zo te zien.

succes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bit, je hebt helemaal gelijk. Deze foto is alweer een paar weken oud, toen het nog zo koud was. Dan ging 's nachts het plastic erop. Nu ligt het plasric er al ca anderhalve week volledig af.

En ja, ik vraag me ook af of ze het in deze bakken uiteindelijk goed gaan doen. Zon vanaf 16 uur is zo weinig. Maar tot nu doet alles het dus super

Ik heb thuis veel langer zon, vanaf een uur of 11 tot zonsondergang. Dus geen lichtgebrek daar!

Ik wil binnenkort ook graag zo'n moestuinzeizoen gaan maken, alles eens chronologisch posten met foto's. Lijkt me zo leuk, maar even de tijd vinden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...