jootje Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Poosje geleden drie soorten courgette gezaaid. Stond zo boven de aarde , wat ik altijd wel kan waarderen, maar een dag later, waren ze al 5 cm....en weer een dag verder al 10 cm op een lange dunne steel. Gauw verpot..te vroeg....want nog geen echte bladeren. Diep in de grond gezet. Weer twee dagen later waren ze eens zo lang, weer verpot, echt in potten van 25 cm hoog. Zo lang waren de stelen inmiddels. Dat vonden ze niet leuk, en legden dus eensgezind het loodje. Jammer, want van de mini courgettes had ik geen zaad meer. Wel van de anderen, dus opnieuw gezaaid. Duurde nu iets langer voordat ze opkwamen, maar sinds gisteren allemaal op. ..kijk ik vandaag is een soort alweer bijna 10 cm. Ik heb de potten nu in het kasje buiten gepleurd, in de hoop dat ze zich daar gaan gedragen, en langzaam aan groot worden. Waarom is dit? Ik had dat vorig seizoen helemaal niet. Te warm? Volgens mij had ik ze vorig jaar op dezelfde plek? Hoop dat dit goed komt, want raakt je zaad natuurlijk wel op! Quote
HuubvG Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Het lijkt op te warm maar ook te weinig licht. In de kas gaan ze het vast goed doen. Quote
Bit Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 idd. te warm / te weinig licht. Simpel. En trouwens .... als ik zo naar buiten zou worden gepleurd, zou ik het verder nóg een keer vertikken hoor Quote
jootje Posted May 4, 2013 Author Posted May 4, 2013 De eerste keer stonden ze op een lichte vensterbank...maar misschien wel te warm. De tweede keer op de verwarming....die nauwelijks aan is geweest de laatste dagen, maar misschien wel wat te donker. Bit: ik verwacht toch wel van ze dat ze zich nu gedragen hoor in het kasje! Dat het toch wel indruk op ze maakt nu ze verbannen zijn daarheen! Als ze zich nu fatsoenlijk gedragen mogen ze als ze groot zijn in een fijne tuin! Quote
Jorieke123 Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Ik heb ze vorige week gezaaid in de kas (onverwarmd) en ze komen nu mooi op. Omdat de nachten nog wel frisjes zijn, groeien ze niet te hard, en wennen ze aan het schommelen van de temperaturen. Dat ging vorig jaar ook super, dus was voor herhaling vatbaar Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Claudia69 Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Je kan die overdag gerust al buiten zetten en 's nachts binnenhalen als het nodig is. Dan hebben ze gelijk voldoende licht. Wel niet in een kweekkasje in volle zon zetten, want dan krijg je gestoofde courgettes Quote
groenteboerin1978 Posted May 4, 2013 Posted May 4, 2013 Ik heb de courgette begin maart gezaaid in een kweekbakje onder een tunneltje , handerhalf week later twee grote bladeren ik dacht moet ze nu toch vepoten. Dus verpoot per plantje in een grote zinken bak.Na die tijd nog vorst gehad, en ik dacht dit wordt hem niet meer, hij kwam maar traag op gang.Geloof dat ze nu hun plekje hebben gevonden want het derde blad komt eraan gelukkig Quote
Else Posted May 5, 2013 Posted May 5, 2013 Bij mij zijn de courgettes ook dood gegaan. Precies op dezelfde manier. Eerst een hele lange stengel. Toen heb ik ze verpot en overdag buiten gezet en 's nachts binnen, en binnen een dag waren ze dood. Ik heb nu nieuwe gezaaid in potten die buiten staan. Hopelijk gaat het dan wel goed. Quote
hoekman Posted May 5, 2013 Posted May 5, 2013 Zo doe ik het:Zaaien in potjes rond 15 april. Met een week zijn ze boven en gaan dan als het mogelijk is al naar buiten. Mocht het te koud zijn gaan ze naar binnen. Afhankelijk van het weerbericht gaan ze rond 1 mei al naar hun definitieve plek. Mocht het dan nog gaan vriezen, krijgen ze een bloempot over het plantje. Zo is het dit jaar ook gegaan. Omdat ze niet te lang binnen staan kunnen ze ook niet fileren. Ze staan bij mij alleen maar binnen om te ontkiemen. Quote
Recommended Posts