Geplaatst: 5 mei 201312 j Hallo, Vorig jaar hadden mijn kruisbessen serieus last van meeldauw. Ik heb toen gespoten met zwavel. Momenteel zijn de topjes mooi groen (geen witte topjes) en zit de plant vol besjes. Is het raadzaam preventief te spuiten met zwavel?
Geplaatst: 5 mei 201312 j Neen! Beter is het om te zorgen voor groei-omstandigheden waardoor de struiken niet zo gauw aangetast kunnen worden. Spuiten is geen normale vorm van tuinieren in mijn ogen. Maar dat is een keuze! Ik maak de afweging of ik vanzelfsprekend veelal ronduit gevaarlijke en schadelijke stoffen echt nodig heb en of er veiligere manieren zijn om met ons leefmilieu om te gaan. Dat er soms een aantasting kan zijn en een (ietswat) mindere opbrengst soms kan een gevolg zijn van mijn keuze, maar ik leer dagelijks bij om wel goede en soms betere resultaten te hebben zonder spuiten met fungiciden, insecticiden e.d. en dat lukt heel aardig. Als je struiken wordt aangetast, wat zijn dan de oorzaak dat dit schimmel een kans kreeg om toe te slaan? Wat doe je dan niet goed?En als er dan toch een aantasting is, wat kun je dan doen om ze te bestrijden zonder het risico voor mens, dieren en milieu erdoor in gevaar worden gebracht? (Bijvoorbeeld: aangetaste twijgen wegknippen kan al een oplossing zijn). Dat is een van de leuke dingen van een eigen groente/fruit tuin: daar kun je met veel kans op succes samenwerken met de natuur en lekkere, gezonde en verse groenten/fruit telen zonder schadelijke gevolgen. In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Geplaatst: 6 mei 201312 j mee eens, maar soms lukt het echt niet omdat je iets hebt staan dat het niet naar zijn/haar zin heeft dan heb je de keuze tussen nietkweken, resistente rassen zoeken (die zijn er wel voor kruisbessen) of een beetje spuiten ik spuit wel wat zwavel alleen tegen échte meeldauw en schurft preventief op de kwee en de kruisbes en inderdaad het is weliswaar toegestaan in de ecoteelt maar het doodt ook wat nuttige insecten als roofmijt en gaasvlieg, het is wel onschadelijk voor bijen
Geplaatst: 6 mei 201312 j Bij kruisbessen is er ook een gigantisch verschil tussen de rassen. BIj een whinham's industry moet je er "kort op zitten". Zit daar wat meeldauw in dan moet je meteen ingrijpen, anders is de hele plant wit. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 6 mei 201312 j Auteur Een aantasting wil niet per se zeggen dat je iets niet goed doet. Er is een bepaalde grens tot wat je kan doen. Een niet-roker die longkanker krijgt, heeft ook niet iets niet goed gedaan. Hij heeft gedaan wat hij kon (niet roken), maar heeft het toch zitten. Ik heb mijn kruisbessenstruik flink open gesnoeid, ik heb vorig jaar alle geïnfecteerde topjes weggeknipt, alle besjes weggehaald (die waren toch naar de bom) en daarna gespoten met zwavel. Het is 'n mooie, grote struik en ik zou liever met zwavel spuiten en er iets aan hebben dan dat ik weer 'n oogst misloop. Want hem wegdoen zou ik gewoon jammer vinden.
Geplaatst: 6 mei 201312 j Kan je misschien iets meer zeggen ? Hoe de struik staat, Open gesnoeid is al wat in ieder geval , maar woon je tussen de bebouwing en staat de struik maar nauwelijks in de zon , maakt allemaal erg veel uit. Zon , open en luchtig, goed mulchen , geen watertekort enzo. Zijn allemaal dingen die helpen.
Geplaatst: 6 mei 201312 j "Een aantasting wil niet per se zeggen dat je iets niet goed doet. Er is een bepaalde grens tot wat je kan doen. Een niet-roker die longkanker krijgt, heeft ook niet iets niet goed gedaan. Hij heeft gedaan wat hij kon (niet roken), maar heeft het toch zitten." Beetje kort door de bocht betreft het niet-roken en longkanker er zijn immers veel meer factoren dan roken. En je zegt tegen de rokers eigen schuld dikke bult. En gedaan wat hij kon door enkel niet roken en verder ?????? alles wat god verbied ?????. Ik begrijp je bedoeling echt wel maar vindt dit een fout voorbeeld. Maar je hebt gelijk dat een aantasting of ziekte niet perse aan je eigen handelingen zijn te herleiden. Een van de meest belangrijke factoren bij planten is de standplaats in combinatie met de bodemgesteldheid waar je zelf wel e.a. aan kan doen. Andere plek in/op de tuin/balkon of meer of minder voeding geven. Dan heb je nog een hele belangrijke daar kan je zelf niet zo heel veel aan veranderen het weer. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 7 mei 201312 j Auteur Beetje kort door de bocht betreft het niet-roken en longkanker er zijn immers veel meer factoren dan roken. Het was bij wijze van voorbeeld. De complexiteit van die ziekte ontken ik zeker niet. Ik alludeerde er enkel op daar wetenschappelijk aangetoond is dat roken de kans significant verhoogd. Roken is een bewuste keuze. M.a.w.: het is een variabele waarop de persoon controle uitoefent. Er zullen er ongetwijfeld nog zijn, maar ik ben geen dokter. En je zegt tegen de rokers eigen schuld dikke bult. Nooit gezegd of beweerd. En gedaan wat hij kon door enkel niet roken en verder ?????? alles wat god verbied ????? Geen idee waar dit over gaat?
Geplaatst: 7 mei 201312 j Ik snap dat het "bij wijze van" is bedoeld. En ik bedoel dat je vindt dat roken slecht is en dat erg duidelijk omschrijft, maar wel preventief wil gaan spuiten met middelen die mogelijk veel giftiger zijn dan nicotine voor jou en de natuur. Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Geplaatst: 7 mei 201312 j Laat ik even een reactie plaatsen waar iedereen het wel mee eens moet zijn. Meeldauw bij kruisbessen is afhankelijk van meerdere dingen: - Het ras kruisbes (bij kruisbessen zitten er grote verschillen in meeldauwresistentie!)- De grond / afwatering etc. Een plant die zich 'niet lekker voelt' pikt sneller meeldauw op.- De snoei, een open snoei zorgt voor minder schimmelziekten (geldt voor bijna alle planten!) Komt er toch meeldauw in je kruisbessenstruik, probeer het eerst weg te plukken, maar als dat niet werkt zijn er genoeg middeltjes om mee te spuiten. Wacht niet te lang: als je te lang wacht moet je alleen maar meer gif gebruiken. Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube
Geplaatst: 7 mei 201312 j Inderdaad. En denk ik, is het handig om te melden dat meeldauw resistente kruisbessen niet bestaan. Wel rassen die méér resistent zijn dan anderen. Er zijn rassen die echt érg gevoelig zijn. Heb ik vroeger ooit kruisbessen-soortjes verzameld. Ook de zeer meeldauw gevoelige gehad. Vrijwel nooit meeldauw gehad. Op een enkele ramp-zomer na es een beetje. In open waaier of andere open vorm uitbinden en snoeien is wel de belangrijkste voorzorg. Open snoeien is verlies aan oogst. Maar wát je oogst is lekkerder
Geplaatst: 8 mei 201312 j Auteur Ik snap dat het "bij wijze van" is bedoeld. En ik bedoel dat je vindt dat roken slecht is en dat erg duidelijk omschrijft, maar wel preventief wil gaan spuiten met middelen die mogelijk veel giftiger zijn dan nicotine voor jou en de natuur. Roken heeft met veel meer te maken dan inname van nicotine. Ik kan objectief stellen dat roken slecht is, maar daarvoor neem ik geen standpunt in over iemand zijn beslissing om al dan niet te roken. Dat moet ieder voor zich beslissen, maar dat neemt niet weg dat roken slecht is voor de gezondheid. Dat zijn feiten. Voor de rest zou ik 't waarderen als je niet woorden in mijn mond legt die ik nooit gezegd of geïmpliceerd heb. Geen persoonlijk verwijt, maar dat is iets waar ik niet tegen kan en ook heel erg kort mee op de bal speel. Het is 'n zandgrond die weinig extra bemest wordt. Ik ga afwachten of ie 't dit keer zonder meeldauw haalt. Maar vanaf 't moment de eerste symptomen opsteken ga ik toch spuiten. Dat is dan wel reactief en niet preventief.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.