Victorus Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Als u op zoek bent naar een heerlijke aardbei hoeft u niet lang te zoeken. Neem de gariguette! Het is een soort die in de jaren 1980 in Frankrijk ontstaan is. Het is een voorjaarbloeier dus geeft alleen in het voorjaar z'n vruchten. De Fransen konden niet concurreren met de aardbeien uit Spanje en Italie. De soorten die ze zelf traditioneel kweekten waren niet erg ziektebestendig en hadden een lage productiviteit. Men is toen aan het veredelen geslagen met als resultaat de gariguette. Over smaak valt niet te twisten, maar ik vind het de lekkerste aardbeisoort die ik ooit gegeten heb. Het is inmiddels een van de meest geteelde aardbeisoorten in Frankrijk. Men betaalt graag iets meer om te genieten van de heerlijke smaak van deze zomerkoninkjes. Heel wat anders dan die smakeloze waterbollen die je in de winkel koopt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Ik heb een - prachtige!! - plant van dit ras van Bit gekregen op de laatste Moestuinforum-dag. Die staat nu volop te bloeien op ons terras. Ik ben echt heel erg benieuwd...ziet er naar uit dat ze bovendien wat eerder gaat zijn dan het veldje aardbeien (ook lekkere, geruild met een buurman) in de moestuin. Uiteraard kweek ik wat afleggers/uitlopers op om een rijtje gariguette's uit te kunnen planten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted May 8, 2013 Author Share Posted May 8, 2013 Ik ben begonnen met 6 plantjes. Na twee jaar waren ze de bodembedekkers op een stuk grond van 12 m2 en had ik een maand lang de lekkerste aardbeien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Ik word hier wel hier nieuwsgierig van! Ik heb even gegoogled maar volgens mij zijn deze aardbeiplantjes in Nederland niet te koop Weet iemand waar ik aan deze plantjes kan komen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Fruithapje Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Ik word hier wel hier nieuwsgierig van! Ik heb even gegoogled maar volgens mij zijn deze aardbeiplantjes in Nederland niet te koop Weet iemand waar ik aan deze plantjes kan komen? Bij Kwekerij E. Duivenvoorde zijn ze te koop: http://www.kweduivenvoorden.nl/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Bedankt fruithapje Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Het is ook een van mijn soorten..via van een Franse buurman gekregen. De Frau Mieze bloeit nog wat eerder... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Appelvrouw schreef: De Frau Mieze bloeit nog wat eerder... Is die ook zo lekker Jet, dat je ze aan iedereen aanraadt? (Dan begin maar vast te stekken voor MTFD volgend jaar, ha, ha...komt er veel vraag naar om te ruilen. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Gariguette is erg lekker, Frau Mieze Schindler is heel aromatisch. Ik zal dit jaar eens punten geven aan mijn aardbeisoorten.... Stekken zal ik sowieso maken Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 8, 2013 Share Posted May 8, 2013 Er is een topic over geloof ik : "hoe smaken je aardbeien" ofzoiets, waar een paar mensen allemaal soortjes vergeleken, niet alleen in smaak , maar ook in vruchtbaarheid , houdbaarheid , maat aardbei , kleur, geur enzo. We hadden er een puntensysteem voor bedacht geloof ik ( of "we ", Borsalino dan. dacht ik ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted May 9, 2013 Author Share Posted May 9, 2013 De gariguette is de meest gekweekte aardbei in Frankrijk. Daarnaast kweken ze ook de sifloret en de mara de bois. Die verschillen niet zo veel van smaak. De kwekers halen aan het eind van het seizoen alle planten uit de grond en gaan verder met de jonge uitlopers. Professionele kwekers weten doorgaand beter dan amateurs hoe ze de beste oogst krijgen, dus dat kan iedereen zelf ook doen. Als je begint met een paar plantjes doe je het na 2 of drie jaar wanneer je genoeg nieuwe uitlopers hebt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eelzuhtjuh Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Ik weet niet hoe het bij jullie is maar ik zag vandaag tot mijn stomme verbazing dat deze al bijna in de bloei staan!Ik kan niet wachten tot ik de eerste verse aardbei weer op kan eten Quote https://eelzuhtjuh.blogspot.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Hier ook alle planten bloemtrossen en al de eerste bevruchte bloemen op dit vroege ras! Ze staan gewoon buiten! (Een enkele bloem heeft een zwart hartje = onvruchtbaar. Kent iemand de verklaring?) Verwacht begin mei de eerste aardbeien te kunnen eten. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 zwart hartje = nachtvorst schade. die is verloren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts