Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zit met een probleem, wat moet ik met deze tomaten.

Moet ik deze opbinden of niet, op de verpakking stond dat het balkon tomaten waren.

En moet ik ze ook dieven?

img2013050814324426231368023665.jpg

img2013050814323742931368023680.jpg

Geplaatst:

Balkon Tomaten.. Dan denk ik van niet.

Maar kleine stokjes om de stammen beter te ondersteunen, dat doe ik alsnog altijd. Vooral om te voorkomen dat alles door elkaar groeit en het een oerwoud aan tomatenplanten wordt. Dieven doe ik dus ook alleen op plaatsen waar het anders te vol raakt.

Geplaatst:

Hetzelfde wat Jorieke zegt.

Ik herken je kasje. Ik had het vorige seizoen exact dezelfde in gebruik. Wellicht is je gedachte zo geweest: Ik vul die bakken niet helemaal, want dan worden de bakken wel ruim 2x zo zwaar, en dat kunnen de plankjes niet dragen. En dat is ook zo. Maar. De bakken moeten voor je teelt, deze tomaten , echt veel veel voller gevuld worden. En dan nog daarbij, óók met minder planten.

De bakken zijn dan erg zwaar en zal je op de grond in het kasje moeten zetten, of daar de tomaten in de volle grond.

Ik had vorig jaar 8 tomatenplanten in de volle grond op de bodem van het kasje. en op de plankjes had ik een stuk of 8 , pepers en paprika's staan ( in te kleine potjes trouwens , mijn oogst was maar matig.

Wil je toch de balkonbakken gebruiken, deze vullen ( aangedrukt ) tot een centimeter onder de rand van de bak.

succes !

Geplaatst:

Bit en Jorieke123

Ik weet niet wat voor kastje jij had maar ik herken dat probleem niet met het door zaken, dus ik vanmiddag de tomaten even verpoten. En dan zal ik de baken even beter vullen. Maar toch weer bedankt voor je advies, ik leer elke dag maar weer.

Vraag: denk dat het verstandig is om deze soort ook op te binden?

Geplaatst:

Als je ze hoog opstelt niet nodig, laag opstellen zou ik gewoon per plant 1 stevige korte stok midden tussen de plant zetten en de plant verstevigen door hier en daar naar de stok te trekken en op te binden met niet te strak of te scherp draad. Ikzelf bind op met repen stof of jute trouwens. Zo houd je blad en tomaten van de grond/pot af. Je kunt op het zakje van de zaadjes lezen wat de verwachte hoogte is van de plant.

Ik heb ze ooit gewoon over de rand van de pot laten gaan, dat was ook wel leuk om te zien, die hangende trossen. Maar ik gebruik normaal het blad om de trossen te beschermen tegen felle zon dus bind ik ze op, ook de meeste balkontomaten.

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Zo te zien staan je balkontomaten in een standaard bloembak van 75 x 15 x 15 cm (ongeveer).

Daar passen maximaal 4 balkontomaten in. En dat is eigenlijk al teveel, ze hebben dan erg weinig aarde. Bij 4 planten per bak gaat het wel. Je moet dan op warme dagen zeker 2x per dag watergeven, en zeer regelmatig een meststof toevoegen (weinig per keer)

De overigen weggeven / weggooien / in een nieuwe bak zetten (de reservebank).

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
Zo te zien staan je balkontomaten in een standaard bloembak van 75 x 15 x 15 cm (ongeveer).

Daar passen maximaal 4 balkontomaten in. En dat is eigenlijk al teveel, ze hebben dan erg weinig aarde. Bij 4 planten per bak gaat het wel. Je moet dan op warme dagen zeker 2x per dag watergeven, en zeer regelmatig een meststof toevoegen (weinig per keer)

De overigen weggeven / weggooien / in een nieuwe bak zetten (de reservebank).

Ik heb dit jaar jouw eigen oogst balkontomaten gezaaid (van de zadendoos)... ben wel benieuwd....

Geplaatst:

Nou ik heb de baken even netjes gemaakt hoor, ik hoop dat het zo goed is.

O ja en de Action heeft erg handig klipjes voor de planten aan stokje vast te maken 85 cent voor 14.

img2013051513240596381368623917.jpgimg2013051513242315221368623927.jpg

img2013051513241276801368624165.jpg

Geplaatst:

@cyberpater: Succes ermee. Besef wel dat je tussen nu en half augustus niet weg kunt. Op warme dagen moet je immers zeker 2x daags water geven.

@jasmin: Goh, kiemen mijn ouwe 2011 Balkonstarzaden nog?

Geplaatst:

@Henkg ja dat ga ik volgend seizoen doen, ik laat ze nu denk maar even staan. Ik neem volgende keer ook een ras die gewoon naar buiten kan. Heb je nog tips voor mij voor een leuk makkelijk ras voor de volle grond.

Weg dat gaat zo wie zo niet lukken, baan kwijt huis kwijt. (gelukkig weer een huurhuisje gevonden met een tuin lekker)

Dus dat wordt voor ons dit jaar even van de tuin genieten en gieten

Geplaatst:

De kleinere grootte van balkontomaatplanten maakt ze geschikt voor potteelt, maar ze kunnen ook prima in de volle grond. Je hebt er genoeg, dus gewoon dit seizoen al proberen. Scheelt behoorlijk in de frequentie van watergeven: er is dan immers veel meer grond waar vocht uit te halen is.

Met de twee verschillende teeltmethoden kun je mooi gaan vergelijken, en daar lering uit trekken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...