ModestMouse Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Ik heb helaas mijn potjes paprikaplanten en peperplanten door elkaar gehaald. Met het afharden de bak een paar keer omgedraaid en de paprikaplanten stonden links en de peperplanten recht. Maar ja, wat is nu rechts en links inmiddels? Kun je aan de plant zelf zien of het een paprika of een peperplant is? Ik zie niet echt verschil zelf. Of moet ik gewoon maar afwachten wat eruit gaat komen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Een peperplant heeft meestal wat fijner, smaller, kleiner blad. Meestal... Ze vertakken uit zichzelf ook wel wat sneller volgens mij. Maar goed... heb je weinig aan zo Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Wat stom! Net zo stom als ik vorig jaar:blog/henkg/het_belang_van_labelen_%28en_voorproeven_van_pepers%29_..._b-1240.html Ik heb het verschil dus pas aan de vruchten kunnen zien. Dit jaar heb ik de ultieme oplossing: alleen pepers, geen paprika's Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
ModestMouse Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 Volgens mij zijn de blaadjes van de ene plantensoort wel wat fijner, dat zijn misschien de pepertjes... Voor de verzorging maakt het niet zo heel veel uit toch? Lekker in het zonnetje komen ze in ieder geval. Of is het dieven en toppen dan wel weer anders? Volgend jaar ga ik er wel echt beter op letten. Ik heb ook veel te veel plantjes, maar als ik ze weg ga geven dan weet ik dus niet wat ik precies weg geef. Nou ja, is het een extra verrassing voor de ontvanger @henk, blij dat ik niet de enige ben! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Welke soorten heb je? Daar kan je al veel uit afleiden. Paprika's hebben minder en grotere vruchten dan de meeste pepers.Daarom dief ik paprika's volledig.Bij pepers hangt het af van het ras. Hoe kleiner de pepertjes, hoe meer diefjes ik laat staan.lk heb pepers die er net hetzelfde uitzien als m'n paprika's. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
ModestMouse Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 De zaadjes komen van de Lidl, er stond verder geen variëteit op. Volgend jaar ga ik het wel anders aanpakken, maar het eerste jaar leer je ook meer. Volgend jaar wil ik wel precies weten wat ik zaai qua type paprika en pepers (en de andere plantjes ook). Het is maar gewoon even afwachten. Ik haal in ieder geval de onderste bladeren en dieven eraf. Dat zag ik op de site van Diana, en dan drogen de bladeren makkelijker. Voor de rest laat ik het maar even zo groeien. Als ik denk dat ik een paprikaplant te pakken heb, dan laat ik er een paar vruchtjes aan en haal ik de rest er af. Bij de pepers laat ik gewoon alles zitten. Vind het al helemaal leuk dat alles goed groeit, ben ook al blij met een handje pepers en een paar parika's aan het einde van de zomer Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Gewoon alle stokjes van ijsjes van dit jaar bewaren en dan met cdstift erop schrijven wat het is, in de grond steken bij je zaaigoed, klaaiii! En zo zijn er erg veel manieren, zoals platte steentjes beschrijven (beschilderen eventueel) Zeer goed te hergebruiken. of wat te denken van prachtige wijnslakhuizen met de namen erop die je bij je zaaigoed of bedden plaatst...er zijn natuurlijk nog veel arbeidsintensievere methodes die ik gezien heb, uitgezaagde houten plankjes, victoriaans beschilderd en met de latijnse namen er op etc. Minitegeltjes beschilderd en gebakken of potscherven...of gewoon het zakje geplastificeerd op een sateprikker gestoken. MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
ModestMouse Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 @Danuta, wat een goede ideetjes allemaal zeg! Ga ik zeker iets mee doen. Hoef ik ook niet steeds aan bezoekers uit te leggen wat waar staat en wat alles is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Voor naambordjes gebruik ik scherven van rode potten die ik met een dikke watervaste stift beschrijf. Ideaal. In de loop vh seizoen vervaagt het een beetje, maar dan schrijf ik er gewoon overheen.De plastic zakjes over sateprikkers heb ik ook wel gedaan, maar soms waaiden de zakjes toch vd prikker af. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 De prikkers dopen in houtlijm, in het zakje doen en dan even goed aanknijpen, drogen laten, klaar! ) Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Mss voor een volgende keer, dank je! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Hoi allemaal,Even een vraagje over de peperplant; Ik heb vandaag een prachtige peperplant gekregen van mijn dochter voor moederdag (mijn man laat de kinderen elk jaar los in de intratuin met de zin "jullie hebben 10 euro, ga maar wat uitzoeken voor moederdag" met dit jaar als resultaat een peperplant van dochter) Nu heb ik nog nooit een peperplant gehad om de simpele reden dat ik pepers veel te pittig vind! Waar gebruiken jullie pepers voor? Waar is het lekker in zonder dat het gerecht veel te pittig wordt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ik probeer zoveel mogelijk informatie te vinden op het volgende peperforum;http://www.peppersrus-forum.nl/Daar is heel veel te vinden over van alles en nog wat als het maar over pepers gaat, ook recepten en zo. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 De keuringsdienst van waarde had onlangs een uitzending over waar paprikapoeder van gemaakt wordt. Dat bleek dus niet van paprika maar van peper te zijn, of waren het nou wel paprika's...Een programma over paprika's en pepers.http://keuringsdienstvanwaarde.kro.nl/seizoenen/2013/afleveringen/04-04-2013 Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
phoenix Posted May 13, 2013 Share Posted May 13, 2013 Er zijn maar weinig landen waar er verschil gemaakt wordt tussen paprika's en pepers. De standaard rode peper is net zoals een paprika een capsicum annuum. In het engels heten pepers ook wel peppers of hot peppers en paprika's bell peppers. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
janita Posted May 14, 2013 Share Posted May 14, 2013 Bedankt aalterse-willy! Ik zal de recepten op het forum een gaan doorlezen! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts