Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Bauke's moestuin seizoen 2011


B.Hoekstra

Aanbevolen berichten

Laat ik maar eens beginnen met het opsommen van alle zaden en pootgoed wat ik besteld heb. Misschien heb ik wel veel te veel besteld, maar goed, dat zien we dan wel weer. Dit is het eerste jaar dat ik een moestuin heb en moet dus nog veel leren. Maar ik heb een goede leraar en dat is mijn vader, die staat me wel bij met raad en daad

 

De volgende zaden/pootgoed heb ik besteld via Garant zaden (via de tuinbouw vereniging):

 

Aardappelen (vroeg) - Gloria AM

Aardappelen (midden) - Silvy AM

Aardappelen (laat) - Texla

Augurken - Levina F1

Bieten - Ronde rode kogel pablo

Courgette - diamant F1

Rodekool - Autoro F1

Radijs - Ronde rode grootwitpunt

Krulsla - Frillice

Kropsla - Cosima

Ijsbergsla - Balmoral

Wortelen -Resistafly F1

Wortelen - Parijse markt 4

Basilicum - Grove

Bieslook - Fijne

Dille

Peterselie - Half lange wortel

Rozemarijn

Stamslabonen - Scuba

Knoflook

plantuien - Centurion

plantuien - Rode

Sjalotten - Gele gld. gourmet

Aardbeien - Elsanta

 

33crm93.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo vandaag mijn eerste plantuien geplant Zo ongeveer 90 gok ik. Had helaas niet zoveel tijd. Tot 17:00 gewerkt, toen de kinderen bij opa en oma opgehaald en thuis afgezet. En daarna gelijk aan de gang gegaan.

 

Ging goed en kijk erg naar dit seizoen uit. Moet zeggen dat het nog wel aardig fris aanvoelde, maar dat kwam door de wind, want het was toch echt al 9 graden. Ook nog even bij de aarbeien gekeken. Dat had ik al wat eerder geplant en die lijken toch redelijk door de nachtvorst heen te zijn gekomen.

 

Zal aankomend weekend even wat foto's maken en hier plaatsen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt er al een aardige lijst van gemaakt. En ook al uitjes geplant. Ik moet de zaden nog in de grond zetten van de uitjes. In het bakje komen ze binnen al op.

Fijn dat je een vader hebt die je van advies kan voorzien.

Good things come in small packages

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gewoon plantuien gekocht, druk je zo in de grond. Ik heb wel uien zaad, maar dat ga ik volgend jaar proberen denk ik, Die hebben we gekregen via, via van iemand die werkt op een bedrijf waar ze uien verbouwen.

 

Wanneer kan ik het beste uien zaaien??? In het najaar, of in het voorjaar?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zo even een kleine update.

 

Afgelopen zondag 13 maart:

De laatste rode uien geplant + knoflook

De rode kool, krulsla, kropsla en wat kruiden in de kweekbak gezaaid, gewoon om te proberen, kijken of het wat word

Wat wortelen en radijs gezaaid in de volle grond, ook weer gewoon om te proberen en kijken hoe het gaat.

 

2cet9wz.jpg

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze zullen het wel moeilijk krijgen met ontkiemen met de lage temperaturen die ze voor de komende dagen voorspellen Bauke.

Uien kunnen wel wat hebben. Ik heb ze 14 dagen geleden geplant tijdens die lente-achtige dagen. Voor de zekerheid(en de vogels) heb ik ze wel onder groen doek gezet.

Knoflook echter kun je het beste voor de winter zetten.

Ze kunnen heel goed tegen koude en hebben gewoon een lang groeiseizoen nodig. Ik had ze trouwens wel met wat loof afgedekt.

Laat zien of horen hoe het verder in het seizoen afloopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verwacht er ook niet te veel van, maar gewoon proberen.

 

Heb thuis ook nog kweekbakjes, voor op de vensterbank. Daar zaai ik ook wat dingetjes in (weet nog niet wat). Mocht het dan binnenkort echt lente worden, dan kan dat in de kweekbak op de volkstuin of in de volle grond.

 

Moet nog even wat foto's maken binnenkort, vergeet steeds de camera mee te nemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

24 maart: Weer een kleine update

 

De aardbei-plantjes lijken toch een knauw gehad te hebben van de nachtvorst, maar lopen toch uit.

4j9ild.jpg

 

Ook de bessenstruiken beginnen goed uit te lopen.

11jcaro.jpg

288yzvp.jpg

 

Ook de eerste plant uitjes laten hun groene kopjes zien

9767ue.jpg

 

En de rode kool begint al op te komen in de koude bak. Maar heb blijkbaar iets gemorst, want zo komen ook op tussen de krul-sla in een klein kluitje Nou ja, dan maar verspenen. Mijn vader had nog geen rode kool gezaait, dus die had wel belang bij alles wat ik te veel heb

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

9 april:

 

Zo vandaag eindelijk de aardappels gepoot.

Aardappelen (vroeg) - Gloria AM

Aardappelen (midden) - Silvy AM

Aardappelen (laat) - Texla

 

Ik bleek achteraf eigelijk een beetje te weinig poot aardappels te hebben, maar goed. Daar kan ik nog wel weer wat andere groenten kwijt.

 

De krul sla, kropsla, en rode kool begint nu een beetje te groeien in de koude bak. Laatst wat plantje gekocht, spitskool. Staat ook in de koude bak nu.

 

Ook de radijsjes gaan goed. De worteltjes gaan ook lekker, ik zal morgen weer even wat foto's maken.

 

Ook gaan we morgen nog wat radijs, worteltjes en rode biet zaaien denk ik.

Link naar reactie
Delen op andere sites

10 april:

 

Weer een kleine update, vandaag een weer een rij radijs, een bedje wortelen en 3 rijen rode biet gezaaid. Ook gelijk maar weer wat nieuwe foto's genomen.

 

2zrf9ys.jpg

Het pas gezaaide bed, 1 rij radijs, 1 baedje wortelen en 3 rijen rode biet.

 

6rqxxd.jpg

De radijsjes.

 

2hz3bsi.jpg

De wortelen.

 

sv3sq1.jpg

De sjalotten

Link naar reactie
Delen op andere sites

ben al druk met het verspennen begonnen van de rode kool, krul sla en kropsla, die ik thuis in van die kleine broeibakjes gezaaid had.

 

Weer veel te veel natuurlijk, maar er zijn altijd wel liefhebbers op het volkstuin-complex. Zo krijg je ook nog eens wat terug.

 

atozzn.jpg

De rode kool

 

34ybp84.jpg

11cf4np.jpg

De krulsla en kropsla

 

2rwp05d.jpg

De courgette plantjes

 

2qi08zb.jpg

De augurken plantjes, tot nu toe zijn 4 van de zes opgekomen.

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...