Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb voor de MM een palmkool gezaaid, is nu een lief klein plantje aan het worden, zo'n 6cm hoog. Wat ik begrepen heb van het kaartje wat in het gripzakje zit(Helene's makkelijke moestuin zaden) kun je het blad oogsten tot diep in de winter. Nu zal ik nog niet van een plantje van 6cm hoog al gaan snoepen, heb je 1 blaadje om op te eten , maar vanaf welke hoogte kan je wel beginnen met blad afsnijden? Het staat er vanaf eind april in, toen is het als stekje, net opgekomen kiem erin gegaan.

En omdat het vrij lang duurt eer het groter wordt heb ik er wat wortelen langs de rand van het vak omheen gezaaid, zolang het plantje klein is kan dat geen kwaad toch?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Helaas niet nee, maar inmiddels heb ik afgelopen week toch al 2x 2 bladen afgeknipt. Eerst een stukje geproefd, was zo rauw prima te eten, dus lekker door de sla gedaan De palmkool is met zijn grootste bladeren al op deh oogte die die uiteindelijk moet zijn, dus als ik zuinig knip is ie niet ineens kaal. Later hoop ik meer ervanaf te kunnen halen om als boerenkool te verwerken of als roerbak.

Geplaatst:

Ja als je nu al gaat oosten blijf de kop er alleen over.En dat wil je niet want je wil genoeg hebben voor de winter. goed mest geven dan wordt het mooi groot.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Nu beginnen met oogsten is inderdaad wat vroeg, maar als je zo nu en dan wat bladeren oogst (de onderste) voor een mix-groente-schotel is het geen probleem (voor een stevige stamppot heb je veel meer dan een paar bladeren nodig).

Ik kom regelmatig tegen dat een palmkool uiteindelijk ongeveer 60 cm hoog wordt, maar dat klopt bij mij absoluut niet: toen ik de oude planten in het begin van dit moestuinjaar rooide waren ze zo'n 120 cm hoog! Alle palmkolen hadden bij mij dan ook een stok.

Sommige zagen er uit als echte palmen (kale steel met bovenop een toefje blad) andere hadden in de 'bladoksels' weer uitlopers gekregen waarvan ik jong (klein) blad kon oogsten.

Geplaatst:

Volgens het kaartje van de zaden die ik heb via de website van Helene met haar makkelijke moestuin zaden zou die in een MM vak zo'n 80cm hoog kunnen worden, dat is ie nog lang niet bij mij iig, ik denk zo tusen de 40 en 50cm dat ie nu is. Wat me wel opvalt, is misschien met alles waar je blad van af kan snijden, dat ie sneller groeit nadat ik blad afgesneden heb. In enkele dagen zijn de bladen die nog minder dan de helft groot waren van wat ik eraf sneed nu net zo groot geworden.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb net de eerste bladeren geoogst. Het leek niet veel en ik twijfelde of het voldoende zou zijn.

Van koken heb ik geen verstand maar de vrolijke wederhelft hield er na het "roerbakken" nog verbazingwekkend veel van over.

Het is wel de enige groente in de tuin waar wat rupsjes vanaf komen tijdens het schoonmaken maar de palmkool is een doorslaand succes gebleken.

Geplaatst:

Palmkool is toch een vaste plant? Dus dat hij ieder jaar weer nieuwe blaadjes gaat maken in het voorjaar, net als eeuwig moes?

Of moet je hem er echt helemaal uithalen en ieder jaar opnieuw zaaien?

Geplaatst:

Bij het uitdunnen kon ik het niet over mijn hart krijgen de jonge plantjes weg te gooien. (20 a 30 cm). Ik heb ze kaal geplukt en de blaadjes gewokt. In een enkel woord geweldig. Alhoewel enigszins aangebrand, waren ze heerlijk krokant.

Deze komt volgend jaar zeker weer in de tuin. Snelle kiemerven ook de enige kool die hier de koolduiven enigszins met rust laten.

@jasmina hoe bedoel je volgend jaar zeker groter?.

Geplaatst:

Ik doe het vaak rauw door de sla, zowel kleine als grotere bladeren, zelfs de allergrootsten zijn klein geplukt lekker door de sla, alleen de nerven worden stug, die haal ik eruit. Ik laat ze nu wat groter worden zodat ik straks een goede hoeveelheid heb om stamppot van te maken, maar roerbakken ga ik zeker ook eens proberen, had het vandaag willen doen, maar had wat teveel tauge om aan te vullen met andere groente naast wat ik al had.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...