Jump to content

Luchtvochtigheid in de kas en mijn tomatenplanten

Merel

Recommended Posts

Ik vind mijn tomatenplanten er erg goed bij staan in de kas. Mooi groen en ze groeien goed. Het probleem is alleen de luchtvochtigheid in de kas. Die is hoog. Op al mijn planten staan druppels en als je tegen een plant tikt 'regent' het. Het is mijn eerste kasjaar en ik weet wel dat tomaten niet van een hoge luchtvochtigheid houden, maar omdat ze er zo goed uitzien maakte ik me nog geen zorgen. Vandaag sprak ik een tuinbuuf die me een beetje het idee gaf dat ik maar beter meteen kan stoppen met mijn tomatenplanten, omdat het geen kans van slagen heeft als de luchtvochtigheid is zoals ie is. Wat is jullie mening?

Ik geef water aan de voet van de plant (niet op het blad) en ik heb een kas met een raam wat uit zichzelf opengaat bij een bepaalde temperatuur. Ik heb niets wat ik open kan zetten om te luchten behalve de deur, maar mijn tuin is op een volkstuincomplex en als ik er niet ben heb ik de deur liever dicht.

foto-2397901368794678.JPG

Geen echte oplossing voorhanden, behalve toch ergens (met stukje gaas) een ventilatiestroom binnen krijgen.... Als de temperatuur toeneemt, zou het minder moeten worden wat betreft druppels, aangezien warme lucht veel meer vocht opneemt, maar luchtvochtigheid blijft hoog dan en schimmelgevaar ook. Als je een plastic tunnelkas hebt, is er misschien een mogelijkheid om bij de grond wat kieren te maken...?

Een ventilator op zonne-energie kan wat helpen, maar ook dan moet er ergens ventilatie zijn om echt soelaas te geven....

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Zo'n tuinbuuf op je complex, daar moet je het ook wel écht van hebben he ? Maar ik heb ze ook hoor Niks van aantrekken. Als ik mij buurvrouw moet geloven, kan ik maar beter stoppen met álles.

Wat ik doe, is de deur van de kas op een kleine kier, en het klapraam , met automatische opener ( maar dat ding werkt nu dus niet met dit weer ) zet ik met een klein stokje open. Dag en nacht. Er ontvochtigt met dit weer niet veel, maar toch iets. De tomaten kunnen de huidige nachttemperaturen wel aan. Ik geef wel veel minder water. Eigenlijk gewoon niks bijna, er zit nu toch geen echte groei in. Had vandaag geen druppels aan de planten.

Dat stokje tussen het dakraampje is er 1 uit een serie van 10 die ik in de kas heb klaarliggen altijd. Elk stokje is een cm langer dan de andere. Er zit vandaag ( er komt veel regen ) een van de kortere tussen.

Hi Weknow en Bit, dank jullie wel voor jullie reacties! Het is duidelijk: ik ga actie ondernemen. Ik ga een stokjes-setje samenstellen . En ik realiseer me opeens dat ik meer ventilatiemogelijkheden heb dan ik dacht. Toen we de (tweedehands) kas plaatsten is er wat glas gesneuveld. Niet veel, maar die paar openingen hebben we dicht gemaakt met tape. Daar kunnen mooi stukjes kippengaas in. Dan hebben we ventilatie en kunnen we het ook nog dichtdoen.

kas-bouw-blog-00941881368800977.jpg

Ik zou insectengaas kiezen i.p.v. kippengaas.

Veel succes met je erg mooie kasje!!

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Prachtig kasje inderdaad ! ( wat heb je daar voor betaald ? off-off topic natuurlijk )

En de rest van je tuin, wat er te zien is , ziet er veelbelovend uit trouwens. Ik ga gelijk even je update's van je seizoen bekijken. succes !

Thanks! Het wordt insectengaas natuurlijk. Beetje dom van me.

We hebben 400 euro betaald voor de kas. Denk dat we geluk hadden doordat ik de verkoper belde 20 minuten nadat hij de kas op mp had gezet. Meteen een prijs en ophaaldatum afgesproken. De verkoper vertelde bij het ophalen dat hij die dag plat gebeld was. Het ophalen viel trouwens nog tegen. Er kwam nog zo'n 200 euro bij aan huur van een verhuiswagen (bleek dat ie te groot was voor een aanhangwagen) en brandstof. En ook het werk viel tegen vooral doordat onze tuin niet aan de ingang van het complex ligt. Maar nu de kas staat zijn we er erg blij mee.

En nu goed voor onze tomatenplanten zorgen zodat we ook nog tomaten kunnen oogsten!

tomaten-komkommer-courgette-pompoen-stellage-001-blog93381368812314.jpg

Ik zou toch ook goed luchten! In mijn folietunnel heb ik al twee jaar hetzelfde euvel gehad. In het begin ook lekker vochtig en goed groeiende tomatenplanten. Maar als in de zomer phytoptora de kop op steekt, is het maar zo gedaan, mooie planten of niet. Zo heb ik al twee jaar alleen maar de eerste tros kunnen plukken en de rest weg kunnen gooien. Ik doe het dit jaar anders. De deur staat gewoon de hele dag open, dag en nacht, en in de achterkant heb ik op 0,5 m hoogte twee grote gaten gemaakt, waardoor er een continu luchtstroom is. En toch is het goed heet in de tunnel als de zon schijnt. Het is zelfs zo dat mijn kropsla verbrandt als ik de deur dicht zou doen, dus op deze manier gaat alles beter. Ik hoop dat ik zo geen last krijg van phytoptora, zeker weten doe ik dat nog niet. Maar er is geen condens meer en geen vocht op alles planten. Dus die risicofactor heb ik weggenomen.

Hi Dennis, je verhaal is duidelijk. Dank je wel. Ik ben vanmorgen op de tuin geweest en heb de deur voor de helft open gelaten. Eerst maar eens het vocht eruit. En ik heb het raam met een stokje op een kier gezet. Er wordt hier geen regen verwacht en niet veel wind. Moet nog even kijken wat ik aan het eind van de dag doe, maar misschien laat ik de deur wel zo tot morgenavond. En vanaf dan een kleine kier. Ik wil mijn mooie tomatenplanten wel zo mooi houden zoals ze nu zijn.