KimenDennis Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Wij hebben een tuintje overgenomen van iemand die daar vorig jaar aardappelen had staan. na het onkruidvrij te hebben gemaakt kwamen er allemaal kleine aardappelplantjes op. Deze heb ik uitgegraven met de aardappelen die er gewoon goed uitzien.Zijn deze aardappelen nog geschikt om te eten? Ze hebben dus de winter door in de grond gezeten, ze zijn gewoon normaal dus niet groen gekleurd.het zijn er wel een aantal en weggooien zou ook jammer zijn als ze nog geconsumeerd kunnen worden. maar we willen natuurlijk niet ziek worden. Groet, Quote
meekje Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Dan zou ik ze gewoon weer planten als ik een plekje had... Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
KimenDennis Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Geplaatst: 20 mei 2013 er zijn aardige grote bij, ze staan nu in een emmertje, de planten heb ik er vanaf getrokken en op de hoop gegooid. In het moestuincomplex hebben we oa last van coloradokever en schimmels dus ik wil daar geen aardappelen zetten ... Quote
Jorieke123 Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 Ik neem aan dat de knollen nu wel zachter zijn geworden, omdat ze al zijn uitgelopen. En dat ze niet meer lekker zijn. Maar je kunt het gewoon proberen, ze zijn niet giftig op deze manier. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
KimenDennis Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Geplaatst: 20 mei 2013 nee dat ook niet ze zijn echt hard en gewoon echt aardappelig haha, niet verschrompeld oid Quote
hoekman Geplaatst: 20 mei 2013 Geplaatst: 20 mei 2013 De ervaring is dat je ze gewoon kunt eten. Dit jaar niet gedaan, omdat ik aardappelen genoeg heb, maar velen hebben het wel gedaan. Vooral de laatste winter was erg zacht, zodat de aardappels niet veel hebben geleden. Maar ik vind achterin mei al wel een beetje laat. Normaal vind je die aardappelen tijdens het spitten in maart/april. Quote
KimenDennis Geplaatst: 20 mei 2013 Auteur Geplaatst: 20 mei 2013 dat klopt, deze tuin had alleen fruitstruiken en aardappelen staan en omdat het zaaigoed hier aardig vertraagd was is het er nu pas van gekomen om te gaan spitten.Dus ze zijn nog eetbaar Quote
harmony Geplaatst: 21 mei 2013 Geplaatst: 21 mei 2013 Handig om te weten. Ook hier komen (ja, zelfs na het spitten) nog her en der aardappels van vorig jaar boven. Weer goed voor een maaltje dus Quote
Frans Geplaatst: 21 mei 2013 Geplaatst: 21 mei 2013 Zijn deze aardappelen nog geschikt om te eten? Ze hebben dus de winter door in de grond gezeten, ze zijn gewoon normaal dus niet groen gekleurd.Niks aan de hand met aardappels die nu nog boven de grond komen mits ze niet bevroren zijn geweest of groene plekken hebben. Zouden ze bevroren zijn geweest dan zouden ze nu zacht en papperig zijn maar ik begrijp dat dat niet het geval is. Ik laat mijn aardappels juist bewust onder de grond zitten , daar waar ze gegroeid zijn, en rooi dan naar behoefte tot in het voorjaar toe. Er is geen betere manier om een aardappel goed houdbaar te houden zonder gebruik van kiemremmingsspul.Van belang is dan wel dat de aardappels goed beschermd zijn tegen vorst door bijvoorbeeld een bladerdek over de grond te leggen met eventueel nog een dekzeil er overheen . Mijn laatste Nicola's heb ik op die manier een paar weken geleden gerooid en ze smaakten beter dan de nieuwe oogst Nicola's uit Israel die ik nu bij de Lidl heb gekocht. Ik vraag me ook wel af of die witkokende israelische piepers wel echte Nicola's zijn. Eet smakelijk. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
mw vogel Geplaatst: 21 mei 2013 Geplaatst: 21 mei 2013 hoi, jammer dat jullie het loof eraf hebben getrokken: ik had ze uitgegraven en bij elkaar gezet, dan zou je tien aardappelen per plant krijgen tegen nu maar 1. Tsja, misschien een tip voor volgend jaar, of als er straks nog meer plantjes verschijnen? Quote
wilmer Geplaatst: 23 juli 2013 Geplaatst: 23 juli 2013 Ik dacht dat ik het hier al eens gevraagd had, maar kan het niet meer vinden, maar ik heb aardappelen van vorig jaar in de grond die inmiddels natuurlijk al lang weer een nieuwe plant met nieuwe aardappels hebben gevormd. Kun je die nieuwe aardappelen gewoon eten? Quote
meekje Geplaatst: 23 juli 2013 Geplaatst: 23 juli 2013 Ja! Quote Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Jorieke123 Geplaatst: 24 juli 2013 Geplaatst: 24 juli 2013 Waarom zou het niet kunnen denk je? Zo heb je gewoon een vast aardappelveld Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
wilmer Geplaatst: 24 juli 2013 Geplaatst: 24 juli 2013 Het leek me ook gewoon prima, maar ik wilde het even zeker weten omdat natuurlijk bijna niemand het doet ivm vruchtwisseling. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.