Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Voedingsgebrek japanse wijnbes?

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Mijn japanse wijnbes groeit wat minder goed en de bladeren krijgen steeds meer een lichtgroene tot gele kleur, de nerven blijven wel donkerder.

Zelf zat ik te denken aan magnesium gebrek, maar ik weet het niet zeker.

Weten jullie misschien wat het kan zijn?

img332721601369066684.JPG

Het zou best een magnesiumgebrek (in de plant) kunnen zijn, maar dat hoeft niet te zeggen dat je een tekort aan magnesium in je bodem hebt. Het kan zijn dat je een tekort heb aan meer essentiele elementen als calcium en fosfaat, die zorgen dat magnesium de plant binnen kan dringen. Als je dit werkelijk wilt weten dan zou je een bodemtest moeten doen, maar misschien vindt je dat teveel van het goede.

Ik lees hier op het forum wel dat mensen met bladvoeding, met magnesium, enz, goede resultaten verkrijgen op dat gebied. Misschien werkt dat, daar heb ik zelf geen ervaring mee, en weet dus ook niet wat voor effect het heeft op de werkelijke kwaliteit van je plant.

Misschien helpt magnesium gift op je bodem ook wel, maar hou in je achterhoofd dat wanneer de calcium-magnesium ratio minder dan 7:1 wordt, dat dan de structuur van je bodem slechter wordt. De hoeveelheden zullen in dit opzicht niet van die mate zijn, maar mocht je dat jaar in jaar uit moeten doen als remedie, dan moet je toch even gaan nadenken dat er misschien wel eens iets anders aan de hand kan zijn.

Comprehend and copy Nature

Bedankt voor het advies.

Ik denk niet dat het aan een tekort aan fosfaat ligt, want een week of 4 geleden heb ik wat beendermeel en wat patentkali bij de planten gegooit.

Calcium tekort zou wel kunnen omdat ik hier een vrij zure grond heb. Twee maanden heb ik wel een kleine hoeveelheid zeewierkalk gestrooit, maar misschien is dat dan niet genoeg geweest.

Ik ga straks wat kieseriet halen en dan gooi ik dat wel bij de japanse wijnbes, als dat niet helpt dan kijk ik wel verder.

Hoe lang duurt het ongeveer voordat je kan zien dat het kieseriet help?

Zo heel abnormaal ziet het er niet uit! Misschien niet te bezorgd reageren op elk afwijkinkje dat je meent te zien....? Zeer waarschijnlijk helemaal niets of niets ergs aan de hand met je wijnbes! Gewoon laten groeien, geen symptomen voor iets ernstigs!

De mijne hebben ook wat van die kleurafwijkingen in een deel van de blaadjes: dragen uitstekend!

Je hebt er al van alles bijgegeven omdat hij misschien ergens iets te kort zou kunnen komen. Klinkt een beetje als wanneer iemand 1x niest, je al hoestsiroop, paracetamol, een kilo sinaasappels, antigripine en een serie vitaminekuurtjes toedient. (Ik overdrijf het wat ) Geweldig dat je zo een plant niet te kort wil doen...maar van pamperen worden ze ook niet groot en sterk

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Zo verwend zijn de planten niet hoor.

Ze staan in een arme zandgrond waar de laatste jaren niks aan is gedaan, er groeide gras en een hoop onkruid. De planten hebben maar een (zeer) kleine hoeveelheid zeewierkalk, beendermeel en patentkali + een mulchlaag gekregen, vandaar dat ik dacht aan een voedingstekort.

Maar misschien ben ik wel te bezorgd.

Edited by Guest

@Fruithapje.

Als je patentkali hebt gestrooid, dan zat daar ook al magnesium in. Een echt tekort daar aan, kan ik me dan niet voorstellen.

In arme zandgrond kan voeding en zuurgraad wel een probleem zijn. Maar wijnbes zou niet de eerste plant zijn die dan gaat kwijnen. Veel andere struiken en planten zouden eerder gebrek-verschijnselen gaan tonen. Die heeft echt maar heel weinig nodig om het toch te doen. Beetje losse grond en ietsje voedsel (dat ie zelf ook wel zoekt met wortels)is eigenlijk al voldoende om hem aan de gang te houden. Houdt inderdaad niet van zure grond. Dat het blad wat lichtergroen is aan bovenzijde en aan de onderkant meer dof grijsgroen is normaal, evenals een wat rossig-rode gloed over stengels en bladeren en - binnenkort waarschijnlijk - de bloemen.

De giften die je nu gaf lijken me prima. Zeker ook dat het beetjes zijn. Zandgrond kan vrij gemakkelijk zurig worden (misschien eenvoudig testje doen?) en dan kun je enkele keren, bijvoorbeeld om de 2 maanden, wat zeewierkalk blijven geven om het geleidelijk wat te verhogen. Dat is niet zo agressief in werking. Ik zou verder gewoon eens afwachten (en in najaar bijsnoeien): dikke kans dat hij wel al goed draagt. Als je dat hebt: een laagje compost of mulch rondom kan zeker geen kwaad en een handje koemestkorrels ook niet. Maar al met al zou ik het heel matig mest e.d. toedienen en vooral eens afwachten hoe ze dit jaar gaat. De foto laat geen blad van een zielige halfdode plant zien!

Ik hoop en verwacht dat jullie in de zomer best wat van die kleine lekkere besjes kunnen gaan eten!!

Die van volgend jaar is wat moeilijk

Van de nieuwe takken die dit jaar groeien, laat je er 6 a 8 staan en daar komen dan volgend jaar de vruchtjes op. De takken die ouder zijn en hebben gedragen mag je bij de grond afknippen in september/oktober. Daarvan kun je trouwens gemakkelijk ook afleggers of stekken maken als je meer struiken wil.

Ok, ja ik bedoelde die waar volgend jaar de bessen aan komen. Het stekt inderdaad makkelijk, mijn hele tuin staat er al onder en ik ben van plan mijn moestuin er ook onder te zetten. Ik vind het een geweldige plant, de vruchtjes smaken beter dan bramen of frambozen, meer opbrengst, geen wormen en de vogels lusten ze niet, wat wil je nog meer.

@Fruithapje.

Als je patentkali hebt gestrooid, dan zat daar ook al magnesium in. Een echt tekort daar aan, kan ik me dan niet voorstellen.

In arme zandgrond kan voeding en zuurgraad wel een probleem zijn. Maar wijnbes zou niet de eerste plant zijn die dan gaat kwijnen. Veel andere struiken en planten zouden eerder gebrek-verschijnselen gaan tonen. Die heeft echt maar heel weinig nodig om het toch te doen. Beetje losse grond en ietsje voedsel (dat ie zelf ook wel zoekt met wortels)is eigenlijk al voldoende om hem aan de gang te houden. Houdt inderdaad niet van zure grond. Dat het blad wat lichtergroen is aan bovenzijde en aan de onderkant meer dof grijsgroen is normaal, evenals een wat rossig-rode gloed over stengels en bladeren en - binnenkort waarschijnlijk - de bloemen.

De giften die je nu gaf lijken me prima. Zeker ook dat het beetjes zijn. Zandgrond kan vrij gemakkelijk zurig worden (misschien eenvoudig testje doen?) en dan kun je enkele keren, bijvoorbeeld om de 2 maanden, wat zeewierkalk blijven geven om het geleidelijk wat te verhogen. Dat is niet zo agressief in werking. Ik zou verder gewoon eens afwachten (en in najaar bijsnoeien): dikke kans dat hij wel al goed draagt. Als je dat hebt: een laagje compost of mulch rondom kan zeker geen kwaad en een handje koemestkorrels ook niet. Maar al met al zou ik het heel matig mest e.d. toedienen en vooral eens afwachten hoe ze dit jaar gaat. De foto laat geen blad van een zielige halfdode plant zien!

Ik hoop en verwacht dat jullie in de zomer best wat van die kleine lekkere besjes kunnen gaan eten!!

Bedankt voor het advies.

Een tijd geleden had ik al een testje gedaan: 2 delen gedemineraliseerd water + 1 deel grond mengen en dan met zo'n ph stripje de ph aflezen. Het stripje ging alleen niet lager dan 6,2, dus ik had er vrij weinig aan. Ik zal binnenkort eens wat ph stripjes zoeken met een groter bereik en dan het testje nog eens uitvoeren.

Een mulchlaag hebben ze al vrij snel gekregen omdat anders de grond te snel te droog werd.

Vruchtjes zal de plant dit jaar niet krijgen, want omdat deze plant dit jaar pas geplant is heb ik de oude scheut weggesnoeit omdat dit beter voor de plant zou zijn.

Inderdaad lekker en gaat bijna vanzelf. Vruchtjes zijn in winkel niet te koop. Maar om alles erdoor te laten begroeien (= in de praktijk overwoekeren) gaat mij ook weer wat te ver. Als je ze niet in toom houdt is snoeien, rooien en uitdoen ook geen echt pretje.....

geweldige plant, de vruchtjes smaken beter dan bramen of frambozen, meer opbrengst, geen wormen en de vogels lusten ze niet, wat wil je nog meer.

Nou....die wormen die wil ik toch wel graag in mijn tuin Zeg je misschien "wormen" tegen rupsen?

Hij bedoeld de wormpjes die je veelvuldig in frambozen tegen kan komen ( larven van frambozenkever ). In de vrucht zelf dus he ? Ook bramen wel.

Maar volgens mij komen ze ook bij Japanse wijnbes voor hoor.

Tja zijn het nu wormen of rupsen in een framboos, die vieze witte dingen waardoor ik eigenlijk geen frambozen meer lust.

Bij mij in de tuin eten vogels ze echt niet en bij mijn vader, waar ik ze van heb ook niet.

En bessen en dergelijk eten de vogels wel bij het leven.

Ik snapte het al door wat Bit schreef, dat je die kleine witte wormpjes bedoelde : Dat zijn waarschijnlijk de larven van de frambozenkever, die onder de struik in de grond overwinteren.

Ik zat net je moestuinseizoen - foto's te bekijken, en zag ook waar je woonde. Maasdal.

Zou het kunnen zijn, dat je tuin een vrij hoge ph heeft ? Is maar een optie hoor, ik weet dat niet zeker. Maar mijn fruit in N-Fr , aan de voet van een mergelheuvel ( zeer hoge ph ) had dit ook, maar sterker. Vooral de frambozen. Ik heb toen magnesium toegediend, en ruim gemulcht. Denk dat Japanse wijnbes wat zurig wil ? Maar heel erg hoeft dit niet te zijn denk ik. Die wijbes is vrij makkelijk.

De grond is hier zuur volgens mij.

In de tuin groeit ook vrij snel mos en in het gazon groeit veel klaver, dit zijn (dacht ik) ook planten die van een zure grond houden.

Een tijd geleden had ik al een testje gedaan: 2 delen gedemineraliseerd water + 1 deel grond mengen en dan met zo'n ph stripje de ph aflezen. Het stripje ging alleen niet lager dan 6,2, dus ik had er vrij weinig aan. Ik zal binnenkort eens wat ph stripjes zoeken met een groter bereik en dan het testje nog eens uitvoeren.

beide planten ( mos en klaver ) groeien ook op kalk hoor. Mos op kalk is dan soms wel een ander soortje mos. en het kan ook zijn , dat de bovenlaag verzuurd is ja , maar je toch op kalkrijke grond zit. Maar goed. Gaan we van zuur uit. Denk ik dat het niet een magnesiumgebrek hoeft te zijn. Ik zou het nog een tijd aankijken, of de plant achteruit gaat of niet.

Ik heb nog een testje gedaan met betere stripjes en daar uit kwam dat de pH-water rond de 5,7 zit.

De daadwerkelijke ph (pH-kaliumchloride) is gemiddeld 0,7 lager.

Dus de grond zou een pH van 5,0 hebben, wat is vrij laag.