sindy-lady Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 kun je je aardappels ook aanaarden met compost.Of een mengeling van compost en zand.of is het gewoon beter om het alleen met zand aan te aarden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Ik zou ze met de grond waar ze in staan aanaarden. Het lijkt mij niet verstandig compost te gebruiken, aardappels zijn gevoelig voor nat grond en als het niet zelf gemaakt compost is kan je ook nog allerlei aardappel ziektes in de hand werken. Je weet niet wat in gekocht compost zit.Zand is ook niet handig, met een beetje regen spoelt het weg en dan liggen de aardappels boven de grond (worden daardoor groen en zeer giftig) De aardappelruggen ook aanduwen zodat het langer de vorm blijft houden. Groetjes. Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Allereerst: Aanaarden van aardappels is niet persee nodig voor goede groei. Het is wel handig om te voorkomen dat aardappels licht "zien" en daardoor groen worden. Het is vooral een gebruik in de grootschalige akkerbouw, maar heeft daar meer te maken met mechanisch kunnen werken. Onder zwarte folie of onder een mulch-laag kun je zonder ruggen (en zelfs schoner) ook goed aardappels telen. Rijpe compost gemengd in de aarde die rond en bovenop de aardappels komt lijkt me prima. Wat extra stikstof en vooral kalium die daarin zit kunnen ze goed gebruiken tijdens de groei! Alleen compost zal ook kunnen (soort mulchen), maar zelf vind ik het wat jammer van mijn beperkte hoeveelheid compost om heel veel/bijna alles van mijn compost voor de patatten te gebruiken. Voor allerlei ziekten uit de compost hoef je niet zo bang te zijn. Gekochte compost is erg duur en gekeurd, zou ik weggegooid geld vinden voor aardappelteelt. Aardappelziekte krijg je echt niet uit compost...die sporen zitten sowieso in de lucht. Luchtig telen en zorgen voor gezonde omstandigheden (en compost draagt daar ook aan bij!) helpen bij gezonde en goede oogst! Kortom: als je over voldoende compost beschikt: gemengd met je zandgrond of een deklaagje van 1 a 2 cm. doet het je aardappels zeker goed! Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Onder zwarte folie of onder een mulch-laag kun je zonder ruggen (en zelfs schoner) ook goed aardappels telen.Hallo Weknow, wat bedoel je met "en zelfs schoner" Groetjes. Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Schoner is hier: Weinig grond aan de aardappels bij oogst. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Ok, heb ik hier nog nooit gehoord Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
Riverdale27 Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Ik ben geen expert, maar als ik rijpe compost lees, dan denk ik meteen aan hoge pH waarde. Heb eens GTF compost gekocht bij de stadsdiensten en die had een pH rond de 8. En ik dacht dat aardappelen nu toch liever een iets zuurdere grond hadden, met een pH rond de 5. Nuja... ik weet niet of het impact heeft. Moest hier gewoon aan denken. Ik heb ook blauwbessen en daar hoor ik ook langs alle kanten dat ik er nooit compost mag bij smijten omdat blauwbessen zuur moeten staan. Dus... de pH waarde moet omlaag van die compost (lees: die compost moet zuurder gemaakt worden). Turf toevoegen lijkt me een prima optie. 50/50 ofzo, dan krijg je een mooi zuur geheel. Turf altijd eerst nat maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wilmer Posted May 22, 2013 Share Posted May 22, 2013 Schoner is hier: Weinig grond aan de aardappels bij oogst. Ze zitten toch in beide gevallen onder de grond? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts