Geplaatst: 28 augustus 20241 j @acpronkdan kan ik ze het beste in een moestuinzak doen of grote pot. Dan is het makkelijker binnen zetten.
Geplaatst: 2 september 20241 j Wat leuk om citroengras te hebben. Zou het ook buiten kunnen in 1 van mijn bakken of in de volle grond? Ik heb ze al 10 jaar in pot. Heb dit jaar potgrond vervangen. Beetje voeding erbij. Gaat als een tierelier. De volgende x als je citroengras koopt, het kontje in een glas water. Soms heb je binnen enkele dagen al wortel vorming. Soms na 5 weken. Als het een beetje gaat schimmelen, 1 laag eraf pellen, water verversen en gewoon weer weg zetten. Dit is een no fail. Uiteindelijk krijgen ze allemaal wortels.
Geplaatst: 4 september 20241 j Ik heb citroengras buiten in de vollegrond (vanaf mei, van gewortelde stokjes). Het valt een beetje tegen dit jaar. Geen brede pol geworden, wellicht door het tegenvallende / koele weer. De laatste maanden zijn er wel een paar stokken bijgegroeid. @Mellie in pot warmt de kluit wel sneller op, dus wellicht doe ik dat volgend jaar. Moet ik wel weer regelmatig water geven. Wat doe jij in de winter? Zet je de pot dan binnen? Of begin je elk jaar opnieuw met kontjes?
Geplaatst: 5 september 20241 j @edelspint in pak de boel in. Heel dik met bubbeltjesfolie en erover nog zo’n lichtgewicht ‘dekentje’. Ik weet niet hoe dat spul heet. Wat je ook wel eens als verpakkingsmateriaal ziet. En het staat dan beschut op de patio, maar dit jaar ga ik het in de kas zetten zodat het hopelijk sneller uitloopt.
Geplaatst: 5 september 20241 j Mijn mooiste planten stonden in de kas van DKB. Hij heeft het druk, ik heb het druk, dus even voor een iets te lange periode geen water gehad. Normaal doe ik die lekbak/kweekbak vol met water, en dan kan die er een tijdje tegenaan. Blijkbaar iets te lang niet gekeken.. Hopelijk herstellen ze zich, anders heb ik maar 3 (van de 9) citroengras die ik hoef te overwinteren of uitdelen of ruilen. Die buiten in P11 staan hebben minder water nodig, die krijgen af en toe wat regen, in de kas uiteraard niet want een lekkende kas is niet zo handig. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 25 januari25 Jan Mijn supermarkt grasjes geven teken van leven. 1 heeft al veel wortels en 1 begint net. De andere 2 nog niks. @Mellie Hoe diep kun/moet je ze planten in de aarde? 25 januari25 Jan aangepast door Wortel
Geplaatst: 6 maart6 Ma Wat leuk om dit topic door te lezen en alle tips te lezen. Ik zaaide een paar dagen (3 dagen!) geleden citroengras, want ik kreeg zaadjes. Het is nu al op en ik denk gisteren al, maar toen keek ik niet. Ik had echt niet verwacht dat het zo snel zou gaan. Hahha ik ben ongetwijfeld op het verkeerde been gezet door de Wedstrijd-golden eggs die maar niet op willen komen. A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 6 maart6 Ma Even een update van mijn grasjes. De eerste 2 groeien al vrolijk in grond. De andere 2 die nog geen wortel hadden heb ik het buitenste blad vanaf gehaald en nu beginnen die ook wortels te vormen! Nog even en dan kunnen die bij de andere in de pot. Dus score 4 uit 4 6 maart6 Ma aangepast door Wortel
Geplaatst: 23 april23 Apr Gisteren maakte ik een Thaise curry en had wat stengels sereh over. Na alle enthousiaste verhalen in dit topic, staan de overgebleven stengels nu in een glas water. Ben benieuwd!
Geplaatst: 6 juni6 Jun Ik heb een kontje van citroengras uit de supermarkt laten wortelen en nu in een pot met aarde gezet. Het was mijn bedoeling om het in de voortuin te zetten maar ik begrijp dat katten er dol op zijn. Als dat idd het geval is, kan ik het beter in de achtertuin zetten aangezien de bakken in de voortuin door buurkatten als toilet worden gebruikt. Iemand een idee wat het beste is?
Geplaatst: 9 juni9 Jun Vandaag kon ik de sereh die 23 april op water was gezet planten. Genoeg worteltjes en al een uitlopertje. Ik ben benieuwd of het wat wordt.
Geplaatst: 2 juli2 Jul @Dahli het kan ineens hard gaan, maar of je al echt een grote plant hebt einde van het jaar betwijfel ik, het is immer al juli. Anders proberen over te houden tijdens de winter en volgend jaar verder kweken. :) Oogsten kan op twee manieren, losse stengels wegsnijden of in één keer de hele plant voor de winter rooien en ontdoen van alle stengels. Ik heb nu nog stengels liggen van 2 jaar terug van 3 planten die zo hard groeiden in één jaar dat ik er niet tegenop kan eten. Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 2 juli2 Jul Dank voor de tip m.b.t. het oogsten t.z.t. @MSDG ! Als het te koud wordt zet ik hem binnen in de vensterbank, naast het limoenblad. Het Citroengras ziet er nu, na ruim 3 weken, zo uit. Het tropische weer doet ze goed 😃.
Geplaatst: 24 augustus24 Aug Even een update over mijn stengeltjes die nu toch al samen een mooie plant vormen. Binnenkort maar beginnen met oogsten denk ik. Hoe kan ik de plant het beste de winter over houden? Hij staat nu in de kas, kan hij daar blijven?
Geplaatst: 7 september7 Sep Iemand ideeën voor het overwinteren? Ik dacht om binnenkort maar de bladeren voor de thee te oogsten (in poties in de vriezer) en de kluit in 2en of 4en te doen, voorzien van verse aarde en zo kortgeknipt de winter door te laten komen. Kunnen ze altijd nog bij strenge vorst de garage in.Kluit groeit overigens momenteel onder de pot verder de aarde in...
Geplaatst: 7 september7 Sep Ze maken een behoorlijk sterk wortelgestel, dus zo 1-2-3 heb je het niet eruit.Je zou eventueel ook de stengels los kunnen draaien en opnieuw in water kunnen laten wortelen, mochten alle wortels afbreken. Wel het blad eraf halen en alleen de schacht overhouden, anders heb je kans op uitdroging.Ik weet eigenlijk niet of ze vorst aankunnen, voor de zekerheid een deel binnen overwinteren en de rest in de garage? Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 7 september7 Sep Hierbij een rijtje bij mijn ouders in Thailand, ik weet niet hoe oud de planten zijn maar volgens mij groeit het daar best snel. Sneller dan hier in ieder geval.En een individuele plant. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 september8 Sep Overwinteren is best moeilijk. Zeker voor het gemak van opkweken, doe ik het niet meer. Is me pas 1 x gelukt ze te overwinteren. Ondanks zorgvuldig inpakken, beschut wegzetten lukt het vaak niet. Maar gelukkig heb je zo nieuwe wortels aan een sereh stengel. Dat scheelt.
Geplaatst: 8 september8 Sep Nee, het valt wel mee.2 jaar geleden had ik 4 takjes laten wortelen, deze in een middelmatig diepe bak geplant en de wortels kwamen er in de afwateringsgaten aan de zijkant uit. Eind van het jaar 12 bosjes (meest losse stengels geloof ik) thuis op zolder overwinterd. Allen in P11 potje met soms een bosje wortels of anders slechts weinig wortels.Het jaar erop (dus afgelopen winter) had ik er nog 9 te overwinteren ((in dezelfde potjes, had ze niet uitgeplant en waren dus nauwelijks gegroeid). 6 had ik er in de kas van DKB en 3 thuis. Allen hadden het overleefd. 1 of 2 uitgedeeld, eentje in pot thuis en de rest in de moestuin uitgeplant.In oktober / november ga ik enkele polletjes opgraven en die dan splitsen (de grootste stengels drogen) en in een 15 cel tray van The Farm Dream thuis binnen overwinteren. 8 september8 Sep aangepast door acpronk Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 8 september8 Sep Bedankt voor alle tips! Denk dat ik voor een verdeel en heers strategie ga. Een paar stengels (kontjes) op water in huis een paar met klein kluitje in de garage die vorst vrij is en een paar in de kas, die met vorst ook nog naar de garage kunnen.
Geplaatst: 13 september13 Sep Nou de plant dacht er anders over... eerst geoogst, 330gr steel/blad.Toen de plant uit de pot. Zat gelukkig niet heel erg vast aan de grond gegroeid, alleen wat haar-wortel. Maar de kluit in de pot.... meer kluit dan aarde. Dus maar gewoon verpot naar een 2 maten grotere pot en blijft voorlopig in de kas.
Geplaatst: 4 november4 Nov Vandaag de citroengras uitgeschept, zijn mooie pollen geworden, al zeg ik het zelf.Wortels vielen me ook alleszins mee, niet zoveel vergeleken met 2 jaar geleden in de bak, toen ze waarschijnlijk wat weinig water kregen. Nu stonden ze in de volle grond en konden dus makkelijker water opnemen.5 mooie pollen en eentje die vrijwel niet gegroeid is.Binnenkort de pollen uit elkaar halen, en de kleine plantjes in een traytje stoppen om te overwinteren. De grote stengels drogen of invriezen. 🤔 Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.