Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Citroengras


jasmin

Aanbevolen berichten

Ik heb een zakje zaad gekocht en eind april gezaaid en het is goed gelukt. Had hier nog geen ervaring mee en weet nog niet goed hoe dat gras hier het liefste groeit. Heb het dan ook verdeeld met een deel in de kas, een deel in een pot buiten en een deel in volle grond.

 

Het is nu nog maar een 15cm hoog, ben er natuurlijk wel laat aan begonnen door pas in april te zaaien.

 

Geven jullie veel water?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Mooi hè? Houdt ook nog eens muggen op afstand. Nou ja… als je misschien wat minder muggen hebt. Hier zo talrijk, dat het effect nauwelijks merkbaar

Ik ga morgen de pot met sereh vervangen. Na 8 jaar tijd voor een grotere pot. Ik ga ze denk ik dit jaar ook overwinteren in de kas met een iets erover heen. Deze winter heeft van de volle pot maar 1 tak het overleefd. Ze staan normaal op de patio in een pot die ik dan helemaal inpak met bubbeltjesfolie. Ik denk dat ik ze te laat heb uitgepakt… niet eens de kou, maar gewoon ik. Echt erg. Het groeit heel snel, je hebt zo weer nieuwe. Maar ik baal er toch van.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zulke mooie polletjes heb ik (nog) niet, maar ik moet ook zeggen dat ik erg krap plant en ze echt onder de werkbank gepropt staan tussen de tomaten die ze overschaduwen. :) Desalniettemin zeker 3-5 stengels per plantje. Mooi experimentje om eens in de zoveel jaren eens te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Ik was zo scherp van geest om vlak voor het naar huis gaan nog even een plaatje te schieten. 😄 Voor de volledigheid, er staat dus nog één zo’n plantje naast. Geen idee hoeveel bruikbare stengels ik hier van over ga houden, maar ik vind het gewoon een leuk probeersel. 

34782D23-B4B5-41BD-A1BB-499A5F3287D3.jpeg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Wat een leuke teelt: 35 mooie stengels van 3 planten. En nog een hoop gedroogde bladeren voor de thee al valt die qua smaak wat tegen, nogal vlak. 😊

 

Mocht je een kas hebben en van Aziatisch eten houden dan raad ik je aan dit eens te proberen. Zorgeloze teelt en prima opbrengst. 👍

B81C0344-2A62-4A00-BABD-FB2A189D8518.jpeg

215B0D29-76ED-456A-BED3-4F91B7791A9B.jpeg

  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zijn inderdaad grote bossen.
Maar zonder kas heb ik ook wel ruim voldoende oogst. Ruim minder dan jij, maar ik gebruik ook niet zo veel (tot nu toe niks, maar ga het voor de thee gebruiken).
@Jorieke123 gebruikt het blad ook voor de thee. Wat is jouw indruk van de smaak?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb even een bakkie thee gemaakt voor jullie. En de smaak is goed, maar lang niet zo lekker fris als de geur van vers gekneusde bladeren. Wat toch ook altijd wel het 'probleem' is met gedroogde citrus, en gedroogde citroenmelisse enz. Ik heb nu nog aardig wat staan in de kas, ik ga het eens oogsten en invriezen. En dan daar thee van maken. 

(ook was het water niet erg heet toen ik het in mijn mok goot, het komt van de kachel en dat is toch anders dan uit de waterkoker. En misschien langer laten trekken?) 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Jorieke123ik heb wat resten fijn geknipt en daar thee van gezet, eerste bakkie was vrij slap, tweede bakkie zo’n 10-15 minuten laten trekken met water rechtstreeks uit de waterkoker. Smaak was bij de tweede veel beter. Lang trekken is dus het devies en ik vind het wel een hele frisse smaak, in tegenstelling tot citroenmelisse wat ik bijna chemisch/zeepachtige citrus vind.

 

@acpronkin de kas stonden ze ook in de volle grond en bij jou in een bak, dat zal ook zeker verschil maken. 😊 

 

Heb vandaag m’n deels Indische collega in ieder geval blij kunnen maken met twee stengels en de rest ligt nu als voorraad in de vriezer. Even wat lekkere receptjes opzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Curry, soep en (sinds kort) thee. Maar nu ik zo'n overschot heb, ga ik dus op zoek naar nieuwe recepten waarin het goed tot z'n recht komt. M'n Indische collega mag me wat van haar moeders recepten geven denk ik. 😅

 

Sowieso kan ik me voorstellen dat het in een Z-O Aziatische kruidenblend goed tot z'n recht komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...
Ben nieuwsgierig wat jullie nog meer met citroengras doen. Ik gebruik het eigenlijk alleen als ik een voorraadje Thaise currysaus maak. 

Ik knip altijd een stuk af om met basmati rijst mee te koken. Wordt het lekker fris van.
Of in een curry. In een marinade. Ik gebruik het ook om sambal mee te maken. In runderbouillon kook ik het mee. Ik gebruik het eigenlijk heel veel bedenk ik me nu. Heerlijk fris
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sinds dit jaar heb ik ook een paar plantjes. Als experiment heb ik er twee in de volle grond staan en drie in de serre. Ik gebruik het voor van alles, thee, curry, Aziatische soepen, loempia vulling, Indische gerechten etc. Het geeft gerechten net even een extra frisse smaak zonder overheersend aanwezig te zijn. Ik vind het een leuke plant, ben er wel achtergekomen dat ze niet van extreme droogte en hitte houden maar ze overleefden het uiteindelijk wel. Als ze de winter overleven wil ik er zeker mee doorgaan. Wat doen jullie in de winter qua watergift? 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...