Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Gember & Citroengras (sereh)


jasmin

Aanbevolen berichten

leuk, ben benieuwd of er wat dikkere stengels aan komen voor de kookpot

 

wij hadden vorig jaar ook twee gezaaide pollen binnen in de vensterbank, die werden 40 cm hoog maar voordat de stengels dikker/oogstbaar werden verdorden ze al weer; het aroma was wel ok en er kwamen wel telkens nieuwe scheuten uit de pot dus er zat wel groei in

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Op 1 juli een citroengrasstengel uit de supermarkt in een bodempje water en in de zon gezet.

Het blad groeit nu een cm per dag, alleen de worteltjes willen nog niet zo...

 

DSCF547526591469526071.JPGDSCF547665161469526072.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...
die doet er wel lang over bij ons, een jaar voordat er een beetje een pol kwam

Hij groeit als kool en is al 70 cm hoog, en ook bijna zo breed! Als dat zo door gaat moet ik een ander huis kopen

Maarre... ik hoef toch niet te wachten tot er zijscheuten komen? Ik kan toch ook gewoon stukken van dat lange blad afknippen en gebruiken? Doen jullie dat niet?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die stukken van jullie bestaan ook uit blad. Weet jij of de smaak (veel) afwijkt RobO?

 

Zo zag hij er vanmiddag uit (de lineaal is een halve meter lang).

Maar na de foto maakte het grootste blad halverwege de lengte 90° slagzij, dus nu is hij breder dan hoog

Hij groeit meerdere centimeters per dag! Hij wil wel veel water, staat voor een zuidraam.

 

2016-08-31Sereh71931472647254.JPG

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou zeggen proef eens een stukje van het blad

ik moet bekennen dat ik van mijn sereh het grootste deel van het blad wegsnij en de wittige verdikking in de blender gooi

daarna in de tjobek met alle andere kruiden voor de thaicurry, de meeste koop ik (kafirblad, galangal, laoswortel)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gister een vispotje gemaakt met een half serehblad.

Was érrug lekker, maar ik weet niet wat de sereh daarmee te maken had. Heb niet zo'n verfijnde smaak

Ik blijf gewoon het blad oogsten. Hoef ik ook niet te verhuizen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

2016083109524337501472986010.jpg

 

Hier mijn citroenplant, ik gebruik alleen de onderste 20cm van de plant, blad zit ook wel wat smaak in,maar is nihil.

Verder let op met het blad, want dit is vlijmscherp.

Plant is nu bijna 1 meter hoog en een 70cm in omtrek, is nu 4 jaar oud, gekocht bij tuincentrum.

Snij iedere keer een tak af, scherp mes, steek dit dan in de grond langs de stam en snij dan door.

Op deze manier komen er altijd nieuwe scheuten.

Vind deze groot genoeg, anders om planten in grotere pot.

 

 

Gr mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Elk jaar doe ik de onderste helft van de sereh in een glas water. Het loopt altijd uit en als dat niet zo is, haal ik een laagje blad er van af. ALas het aardig wat wortels heeft, zet ik het vervolgens buiten in de tuin. Dit jaar stond het voor het eerst in de schaduw en mijn hemel, hij is gigantisch geworden! En ik maar denken, het is een tropische plant, die zal wel zon willen. Niet dus! Hij heeft wel 8 zijscheuten gemaakt.

 

Kan uitstekend en de uitgelopen gember is exact hetzelfde verhaal. Gewoon elk jaar rond mei/juni herhalen en buiten zetten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een tropische plant die van warmte en zon houdt.

 

Als planten (te) weinig licht krijgen, kunnen ze “fileren”. Dat betekent dat ze lang en dun worden.

Ze strekken zich als het ware uit om toch voldoende licht op te vangen.

Misschien is jouw plant daardoor 'gigantisch' geworden?

 

@ Demier: hoe overwintert hij bij jou?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik knip af en toe groen blad weg om thee van te maken. Is ook lekker in warme melk. Veel te vezelig om te eten. Daarvoor heb je het zachte, sappige, witte deel nodig maar dat kan je niet oogsten zonder de plant om te brengen.

Hier staan 8 stengels te groeien sinds het voorjaar. Veel groen blad geoogst maar heb nog geen uitlopers. Heb hem twee weken geleden binnen gebracht en hij lijkt het binnen ook goed te doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is inderdaad een tropische plant die van warmte en zon houdt.

 

Als planten (te) weinig licht krijgen, kunnen ze “fileren”. Dat betekent dat ze lang en dun worden.

Ze strekken zich als het ware uit om toch voldoende licht op te vangen.

Misschien is jouw plant daardoor 'gigantisch' geworden?

 

@ Demier: hoe overwintert hij bij jou?

 

Bij mij staat die onder de overkapping met plastick rolramen ervoor.

Vroeger haalde ik die naar binnen,maar staat nu al 2 jaar onder de overkapping, naast de citroenboom.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, soms moet men of men wil of niet.

2 jaar geleden had ik deze en de citroenboom op een kamer binnen staan.

Na een tijdje lag er allemaal plakzooi op de grond.

in het vroegjaar ontdekte ik dat dit van de citroenboom afkwam.

Die zat helemaal vol met dopluis.

Spuiten hielp niet, dus alles met de hand verweiderd en dit een tijd volgehouden totdat niks meer te zien was.

Nu na 2 jaar buiten, steken die krengen nog mondjesmaat de kop op, maar ik inspecteer 1x per week en druk alles kapot.

Mieren zijn hier mijn ogen, volg deze, of waar die stil zitten, daar zit ook een dopluis.

Dus mieren in de citroenboom, gegarandeerd ook dopluis.

gr Mat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...