Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bij citroen maakt het eigenlijk helemaal niet uit wanneer je een pitje zaait. En je hoeft hem ook niet eerst te drogen, hij kan zo de grond in. Maar let wel op, citrusplanten kunnen absoluut geen vorst hebben en worden heel ongelukkig bij een temperatuur van minder dan een graad of 8. Dat wil dus zeggen dat je de plant in de herfst/winter naar binnen zal moeten halen en daarom is planten in een pot/mand/kuip aan de raden. Ze houden van zeer veel zon, dus in de zomer zo zonnig mogelijk zetten. En ze drinken veel!

Ook moet je er rekening mee houden dat het een heel aantal jaartjes kan duren voor je kans op vruchten hebt. Maar het is leuk om te doen hoor, ik heb hier zelf grapefruitpitten gezaaid en dat gaat heel goed.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Hai Victorus,

ik heb ook een aantal citroenpitjes in een potje gedaan, deze ontkiemden na 3 weken. Het potje heeft tot eergisteren alleen in de ochtendzon gestaan, nu heb ik het potje op het balkon waar vanaf 12u 's middags de zon erop staat.

De plantjes zijn nu ongeveer 5-7cm hoog, dus ze groeien niet snel (alhoewel ze straks misschien wat harder zullen gaan nu ze bijna de hele dag zon krijgen). Wat wel heel leuk is, is dat de blaadjes nu al naar citroen ruiken. Heerlijk!

• 2 weeks later...
  • 3 maanden later ...
Geplaatst:

Na 4 maanden is het plantje slechts 11 cm groot en heeft 12 blaadjes. Ik hoop er voor het eind van m'n leven nog een citroen van te kunnen oogsten, maar met dit groeitempo heb ik daar een hard hoofd in. Weet iemand hoe ik de groei wat kan versnellen?

Geplaatst:

De mijn was 2 jaar terug ongeveer 15 cm. Jaar erop was het al best een echt struikje van 30x30 en 60 cm hoog. Toen een deel ingevroren geweest, dit voorjaar wat ingekort en bijgesnoeid , en nu is het ding toch zeker een meter hoog en 60cm doorsnede. Wanneer de eerste bloemen ooit gaan verschijnen ? Ik weet dat dus niet, maar ik meen me te herinneren, met een jaar of 6 á 8 ? Of dat dan tot iets bruikbaars uitgroeid is weer vraag 2 natuurlijk. Weet ik niet, ga ik eigenlijk niet van uit.

• 6 maanden later ...
Geplaatst:

Idd erg leuk om vanuit pitjes iets te laten groeien. Heb zelf ook meerdere malen een citroen laten ontkiemen tot een boompje, vond er laatst eentje die nog ergens in de schuur stond (meer dan een jaar zonder verzorging). Heb hem omgepot en hij groeit weer!

Geplaatst:

Na een winter binnen op de vensterbank staan ze nu weer lekker buiten. Op onderstaande foto dus citroen en grapefruitplantjes. Gaat goed hoor!

103640986994531667636607633200529658535890n81251399897532.jpg

Geplaatst:

Wat leuk zeg! Staat ook leuk in dat teiltje.

Dit is mijn zelf gekweekte citroenplantje

Foto550-66EYS4W7.jpg

Ik heb ongeveer een maand geleden ook nog pitjes van een sinaasappel gepoot maar hier komt nog niks van op.

Geplaatst:

Ja, dat kan, maar dat kan wel erg lang duren hoor. Voordat een citrusplantje gaat bloeien moet ie eerst een jaar of 3 zijn.

Geplaatst:

Een jaar of drie...was dat maar waar! Een jaar of vijftien komt dichterbij heb ik vaker gehoord, maar die van mij is inmiddels al 20 jaar oud en heeft ook nog nooit gebloeid! SDC1220712491400011416.JPG

Geplaatst:

Mooie foto zeg ! En mooie stuik ook trouwens.

En ja, het kan héél lang duren ( ook wel wat sneller, maar 3 jaar in ons klimaat zal niet zo gauw lukken ).

Boompjes die je bloeiend koopt, of zelfs al met vruchten, komen van kwekers, óf uit het buitenland, óf onder speciale condities opgekweekt ( met lots of 'toevoegingen' )

Geplaatst:

Weet iemand of citrus soortecht uit zaad te voorschijn komt? M.a.w. krijg je als je een citroen zaait ook een citroenboompje of wordt het een kruising?

Geplaatst:

Als hij naast een mandarijn stond kan er een oranje citroen uit voortkomen (bestaat echt!), maar ik ga er wel van uit dat gekochte bio-citroenen echt wel gewone citroenen opleveren uit hun zaad.

• 5 years later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...