Ga naar inhoud

Koriander verspenen of uitdunnen ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dag iedereen

Kan iemand me vertellen of ik dit (zie afbeelding) zo kan laten? Iemand vertelde me dat ik koriander best uitdun omdat zij niet tegen verplanten kunnen maar ik heb (denk ik) te dik gezaaid en ik ben bang dat dit kruid gaat mislukken. Ook heb ik wat te weinig grond toevoegd lijkt het. Wat kan ik hier het beste doen?

dsc005659461369586903.JPG

1) Elk plantje eruit nemen en verplaatsen naar een grotere pot?

2) Alles wat erin zit verplaatsen naar een grotere pot (met drainagegaten) want die zitten hier niet in?

3) Idem bovenstaande en vervolgens uitdunnen?

Tot slot,

Waar bewaar ik deze het best voor de moment? Ik zet ze nu buiten in een serre waar het relatief warm is, is dat ok? Het is de eerste keer dat ik koriander zelf kweek en welke grond is geschikt om koriander te laten opkweken en vervolgens planten, dit is gewone potgrond.

Geplaatst:

Zelf heb ik ze wél verspeend, maar dan ik kleine groepjes opgenomen. Zeg 3-4-5.

Doen het prima.

Anders optie 3. Wel nog een kleine week wachten ( 1e echte bladeren ) , uit de regen wegzetten dit. relatief warm nu ja. Maar ook zeer licht.

Geplaatst:

Binnen een weekje dan proberen verspenen, zien wat dat zegt. Heb nog potten koriander staan dus ik maak er een experimentje van. (Pot stond uit de regen hoor, had ze net wat water gegeven).

Geplaatst:

Ik verspeen de koriander ook.

eerst redelijk dik zaaien en als alles mooi opgekomen is en er staan al echte blaadjes aan (dus niet de kiemblaadjes) dan verspeen ik elk plantje in een apart potje. Ongeveer 80% doet het prima, de rest sterft af.

Voor volgend jaar voorzie ik echter een apart kruidenhoekje en dan zaai ik direct in volle grond, maar dan veel dunner.

Vorig jaar heb ik de koriander in volle grond in bosjes laten staan, maar dat ging niet goed.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Dan wordt het kruid dus onkruid.

Maar als je de kervel ff door laat groeien en dan alles wat teveel staat oogsten dan kun je een heerlijke verse kervelsoep maken.

Geplaatst:

En wat doen jullie hierna? Mijn koriander groeit na het uitplanten goed, heb nu volle planten van 5 à 10 cm hoog, maar in plaats van die peterselie-achtige blaadjes vormen zich nu vooral van die pluimpjes. Vorig jaar had ik ze op pot staan en heb eigenlijk alleen zaad gevormd, geen blad, dus ik neem aan dat ik die pluimpjes moet afknippen?

Geplaatst:

dscn474154721371244520.JPG

Bedje met aan 2 kanten Knolseldeij, in het midden een regel Koriander. Nu ong. 1m hoog en in bloei komend. Voorgezaaid en verspeend nog in de tijd van de nachtvorsten, heb ik ze toch al gepoot en afgedekt gehad. Duidelijk té veel gezaaid en gezet. Maar ik laat het lekker gaan. Planten bij verspenen op ong. 20 cm afstand in de regel gezet. iets te krap geloof ik. Zijn forse planten. Vorig jaar hetzelfde gedaan, wel wat later, en waren ook minder fors en eerder in bloei.

Overigens, in bloei komen is niet zo'n ramp. Alles is bruikbaar. Iets van bloemen wegknippen kan ook, dan maken ze meer blad en gaan weer bloeien. Niet laten uitdrogen en matigjes mesten.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...