Jump to content

Paddestoel schadelijk voor groente?

Paul1985

Recommended Posts

Wellicht een wat rare vraag, maar door het te veel watergeven (in pot zonder gat) is er een klein schimmellaagje ontstaan op de grond.

Verder weinig aandacht aan geschonken maar vandaag zag ik dat er een paar paddestoelen tussen de tomaten en paprika stonden.

Is dit schadelijk en kan ik de groente weggooien of maakt dit niets uit? Weet er iemand toevallig ook hoe deze paddestoel heet?

img152639741369669467.JPG

Bij mij stond deze tussen de bieslook, niet bij stilgestaan dat het misschien kwaad zou kunnen. Ik heb hem voorzichtig met mijn hand in een plastic zakje verwijderd, en ben ervan uit gegaan dat ik de bieslook nog gewoon kan eten.

34dogna67621372002941.jpg

Geen paniek! Paddenstoelen als deze tasten inderdaad je planten niet aan. Ze leven op dood organisch materiaal in de grond. Sterker nog, zonder deze schimmels in de bodem groeien je groenten niet eens goed. Als de omstandigheden juist zijn(vochtig) dan gaan schimmels 'bloeien' en dat zijn de paddenstoelen. De eerste is een Mycena-soort en de tweede lijkt een inktzwam. Beiden zijn niet eetbaar helaas.

Groet,

Geert-Jan

• 5 weeks later...

Hoi wij hebben sinds al die regen ook veel paddestoelen in de school moestuin,

Weet iemand wat het zijn? Zwavelkopje, gazonvlekplaat of breeksteeltje ???

We zullen ze zeker niet gaan eten, maar ik wil weten hoe voorzichtig we met de kinderen moeten zijn. Kunnen ze de paddenstoelen verwijderen als ze maar hun handen wassen of kunnen ze er maar beter helemaal afblijven?img029382471372492321.JPG

We zijn wat overdreven bang voor paddestoelen. Er is slechts een paar zeer giftige soorten als je ze eet. En daarom blijven we maar van alle paddestoelen af, want misschien dat je van aanraking al ziek wordt. Vergeet dat maar. Ze horen bij het bodemleven - is al gezegd - en zijn daar goed voor. De kinderen kunnen de paddestoelen laten staan, ze vergaan vanzelf weer en zorgen mede dat de grond in de bodem vruchtbaar blijft. De groente kunnen ze er zo tussenuit pakken. Als ze er toch uit moeten zijn keukenhandschoenen (maatje S) misschien 'handig', daar kunnen ze ook brandnetels mee aanpakken.

Een van de manieren om te determineren bij paddenstoelen is een stukje proeven op het puntje van je tong(niet doorslikken). Dit kan zelfs met de giftigste Groene knolamaniet. Deze is pas giftig als je meer dan 30 gram eet. Aanraken kan echt geen kwaad. Ik heb als paddenstoelenliefhebber al zoveel verschillende paddenstoelen aangeraakt, geproefd en geroken, en ik sta nog steeds overeind. Nogmaals dus, geen paniek. Je kan ze gewoon weghalen, of laten staan. Het kan beide geen kwaad. Ze horen erbij, helemaal gezien de huidige weersomstandigheden.

Groet,

Geert-Jan

Lijkt me niet echt een verstandig advies om een stukje op de punt van je tong te leggen. Bovendien heeft bijna niemand de kennis om op basis van smaak een paddestoel te determineren.

Maar de vruchtlichamen op de fot van van een inktzwam (Coprinus sp.). Inderdaad onschadelijk en goed te determineren met het oog. Als je er in knijpt vergaan ze tot een inktachtige vloeistof, maar goed, dat is extra.

Ik sluit me aan bij Geert Jan, Ik wil alleen even aangeven dat gelijk in de mond normaal niet de eerste stap is om te kijken of een paddenstoel eetbaar/giftig is. Dit geld ook voor planten. Eerst een stukje over de binnenkant van je pols wrijven om te zien of er op gevoelige huid( 5 tot 15 min laten werken/wachten) irritatie ontstaat voor je het tegen je lip gaat houden( weer 5 tot 15 minuten laten werken/wachten) . Dan stop je het onder je tong(dan wacht je 30 min voor je de volgende stap neemt). Dan pas kauw je er op en zou je er een op kunnen eten waarna je en dag moet wachten om alle verschijnselen van een eventueele vergiftiging uit te sluiten en er echt van kan gaan eten. Ook is het zo dat paddenstoelen per standplaats(vaak ook land) meer of minder giftig kunnen zijn. En ook dat eetbaar dus niet altijd LEKKER is(soms is b.v. smaak maar, is het taaier dan leer). En let ook op er zijn soorten die pas giftig zijn/gaan worden als je er alchol voor/bij/na drinkt.

Het gros van deze soortjes(zoals op de foto's bij dit topic) zijn net zo snel weg als dat ze uit de grond schieten.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Ik verzamel wekelijks paddenstoelen in het bos, ik stop ze nooit in mijn mond (behalve de russula;s) om te determineren, dat is nergens voor nodig.

Zwavelkopjes in je moestuin is zeer onwaarschijnlijk, ze groeien aan de voet of op bomen en die hebben we meestal niet in de moestuin.

De vraag of je de kinderen hun handen laat wassen na het verwijderen van de paddenstoelen: ik zou kinderen leren om NOOIT aan paddenstoelen te zitten, ze weten het verschil niet tussen giftige en niet giftige, als ze dat later willen weten als ze groot zijn moeten ze dat vooral leren (graag zelfs, er zijn weinig mensen die er tegenwoordig wat van weten) maar kinderen zijn kinderen en voor het zelfde geld eten ze er toch eens 1 op.. Gewoon voor de zekerheid, is mijn idee hoor, mijn zoon is er niet angstig van geworden want hij is nu net zo'n paddenstoelenfreak als ik

Ik had bergen inktzwammetjes tussen mijn pootuitjes staan, niks mis mee, gewoon laten staan en later lekker de uitjes eten

Ja Huub, De kids zelf hebben geen foto op het forum gezet. Dus is de lezing aan de meester/juf/begeleiding.

En zoals door anderen al aangegeven er staat niets engs op de foto. En op een enkele na zijn inktzwammen eetbaar(zit wel een heel verhaal aan vast. (zelf nog niet gegeten)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl