Jump to content

Enten, hoe doe je dat?

JdS

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb al heel wat afgelezen over het enten van (fruit-)bomen. Heb echter nog een paar vragen.

Als ik het goed begrijp maak je een onderstam en een ent aan elkaar vast om zo goede eigenschappen te krijgen. Dat is duidelijk, maar nu de vragen:

- wat gebruik je als onderstam. Ik heb gehoord van zwakgroeiende onderstammen (voor bv. kleine fruitbomen) maar ook onderstammen van zaailingen (van de eigen soort). Als je een zwakgroeiende onderstam zou willen, hoe kom je daar dan aan?

- en hoe kom je aan de ent. Bv. bij walnoten wil je snel vruchten en niet teveel groei. Ergens moet je dan dus een ent met die eigenschappen vandaan halen. Is dat gewoon een tak van een walnotenboom van het gewenste soort?

Dan gewoon aan elkaar maken en zorgen voor goed contact?

Is het seizoen nog van belang (warmte, koude)?

Heeft iemand dit eerder (succesvol) gedaan en heeft die een stappenplan?

Alvast bedankt,

jds

Hallo Rob, bedankt voor je antwoord. Enige wat nog niet helemaal duidelijk is of je nu gewoon een tak/twijg van de gewenste soort gebruikt om op de onderstam te plaatsen. Dat werd me ook uit de links niet helemaal duidelijk.

groeten jds

Beginneling met duizend vragen als ik het zo mag inschatten?

Het enten omvat een groot aantal specifieke kenmerken, wat WIL je enten?

Een appel of peer ent je bv op een heel andere manier dan een kers of perzik, m.a.w zo kent vrijwel elke verschillende fruitsoort haar gewenste methode van enting, oculatie of chipbudding, spleetenting driehoeksenting plakenting enz.

allemaal verschillende technieken met elk weer hun gewenste seizoensgebonden periode,...sommige fruitsoorten vereisen een specifieke voorkeurs enting

Het begrip 'enten' telt een veelomvattende technieken, ga eerst eens iets lezen over de plantensoort die je wenst te vermeerderen (veredelen) hiermee kom je stap voor stap dichterbij je doel wat voor jou toepasbaar is.

Het leren enten is een studie in zowel plantkunde maar ook in vaardigheden, dit is niet zomaar eventjes uit te leggen. Het onderstammenvraagstuk is een studie apart.

Mijn advies, ga je eerst goed verdiepen in deze materie. Google kan je helpen

Ik wil nog iets aan RobO toevoegen. Sommige rassen gaan niet zo heel goed samen met een bepaalde onderstam, en dan gebruiken we tussenstammen. Maar verweg de meeste enten gaan samen met een onderstam.

Je had het over Walnoten enten, en dat zou ik voorlopg nog even niet doen. Das vrij ingewikkeld. Ik zou beginnen bij een Appel. Dat is een leuke fruitsoort om mee te beginnen. Onderstammen (M9 wil je denk ik hebben) zijn in de winter bij fruitbomentelers te koop. Bij sommige op bestellingen, andere hebben ze altijd op voorraad. Houtwal.be is een geweldige bron voor instructies.

Groetjes,

Frank

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Bedankt voor alle antwoorden! Ik zat te denken aan walnoot, maar dat is blijkbaar een soort voor de gevorderde "enter".

Ik was op zoek op internet en dacht dat dit toch wel de webpagina was met de meeste experts

Ik ga nog even verder graven en gewoon proberen.

Groeten jds

Goedemiddag allemaal,

er zijn verschillende vormen van enten en oculeren.

Oculeren wordt toegepast bij rozen,appels,peren en een aantal sierbomen/ struiken.

Het principe van enten is,dat een deel van de plant die men wil vermeerderen,griffel of ent genoemd,wordt verenigd met een onderstam of wilding,om zo een eenheid te vormen (dit kan zowel op de stam als op een wortel). Het is de bedoeling, dat de nieuwe plant de groeikracht van de onderstam en de bloem of vruchtkwaliteit van de ent bevat.

Voor oculeren wordt een oog van de gewenste varieteit losgesneden en in een T- vormige snede in de bast van de onderstam geschoven. Raffia of elastiek wordt er stevig omheen gwonden; het bindmateriaal wordt losgemaakt als het oog begint te groeien. Later wordt de onderstam boven de oculatie afgesneden.

Eenvoudige Entmethoden:

Enten met lipje: In de schuine snijvlakken van ent en onderstam wordt een lipje gesneden,zodat de beide delen stevig in elkaar passen.

Copuleren: Ent en onderstam worden zodanig schuin aangesneden dat de beide vlakken precies op elkaar passen en daarna vastgebonden.

Brugenten: In de bast boven en onder een beschadigd stuk stam worden verticale insnijdingen gemaakt. Schuin aangesneden enten worden daar ingeschoven,zodanig dat de snijvlakken in aanraking komen met het weefsel van de stam.

Kroonenten: Aan de onderkant schuin afgesneden enten worden in verticale insnijdingen in de bast van de onderstam gestoken. De verbinding wordt met entwas dichtgesmeerd.

Zadelenten: De onderstam wordt met twee schuine sneden aangepunt,zodat een wig ontstaat. Aan de onderkant wordt een passende insnijding gemaakt,zodat ze op elkaar passen en zo vastgebonden.

Zoogenten: Van entplant en onderstam wordt een dunne schilfer gesneden,waarna de wonden tegen elkaar worden gedrukt en vastgebonden. Na enige maanden worden de top van de onderstam en het onderste deel van de entplant weggesneden.

m.v.g.

Hans

mooi overzicht!

Maar waarom zou je dan voor een bepaalde methode kiezen?

Verschilt dat per soort of heeft een bepaalde techniek meer kans van slagen?

Als ik het lijstje zie, lijkt copuleren me het makkelijkst.

jds

Misschien iets om aan te geven welke boom - soort je wil enten ? Dan kan iemand hier wat gerichter op in gaan. Het gaat je om die Walnoot ?

Goedemorgen allemaal,

Hier komt een beschrijving over de Juglans (walnoot).

Vermeerdering en kweekwijze.

Kweekwijze.

De noot groeit het beste op niet te vochtige,lichte kleigrond. De bomen kunnen nog verplant worden als ze al vrij groot zijn, maar zorg voor voldoende ruimte ( zowel in de hoogte als in de breedte).

Vermeerdering.

De bomen worden door zaad verkregen. Enten is wel mogelijk,maar gaat zo moeilijk dat het afgeraden moet worden (geldt voor alle soorten). Verse noten laat men wat uitdrogen,maar men zaait onmiddelijk. Zaai in een lichte grond,omdat de jonge boompjes een fijner wortelgestel maken. De jonge boompjes worden als ze twee jaar oud zijn verplant. Hierbij wordt de hoofdwortel iets ingesnoeid.

m.v.g.

Hans.

Enten is wel mogelijk,maar gaat zo moeilijk dat het afgeraden moet worden (geldt voor alle soorten).

Enten is juist veel beter. Hogere productie, de boom wordt minder hoog, de kwaliteit van de noten is beter aangezien het gecultiveerde rassen zijn. Het enten is moeilijk, maar wel goed.

Verder leuk dat je zo'n overzichtpagina gaat maken!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube