Geplaatst: 14 augustus 201213 j Auteur he daar kom ik weer eens om het hoekje gluren... ik ben i.d razend druk met inmaken lekker op vakantie geweest 2 weken en toen ik terug kwam.....wat erg... alles zo hard gegroeid de augurken staan nu gesneden op het gasstel te wachten op verwerking morgen,van de week tig soorten jam gemaakt van bessen, aardbeien, pruimen, kersen & rabarber en heerlijke pruimen, bessen, aardbei limonade. denk wel iets van 300 potten...ook al zoet zuur gemaakt van de courgette's en uien ongeveer 30 potten...en de 5 kilo tomaten chutney is vanmiddag verwerkt voor de vakantie was het ook al hoogtij dagen met inmaken ...ik had de vakantie dan ook hard nodig en nu eigenlijk weer ha ha op de vraag van de pompoen chutney...geen idee hoe lang gewoon inkoken tot je het mooi vindt ik zal als de gelegenheid zich voor doet even foto's plaatsenmaar eerst....ga ik morgen een massagestoel kopen het vergt echt wel heel veel tijd en energie op deze schaal zo inmaken....goed voor me zelf zorgen dus ....halen dat ding en genieten kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 28 augustus 201213 j Heb je toevallig ook een recept voor chudney van die gewone oranje pompoen? Ik wil daar zo graag een keer iets van maken. Ben zo gek op pompoensmaak.
Geplaatst: 21 oktober 201213 j Auteur zo er is weer een druk inmaak seizoen achter de rug, ik maak nog wel wat in maar de druk is er af zoals altijd heel veel jam's, moesjes, zoetzuur, sap en sausjes gemaakt en dit jaar weer wat nieuws bedacht / op het pad gekomen.maar speciaal omdat die zo hard gaat, dit jaar zo veel mogelijk limonade gemaakt en ...een voorraad puur sap voor later in het jaar. de vruchtenmix is een favoriet op het momend ik heb voor nu een leuke samenstelling met kruiden bedacht en al geproeft !2 liter pruimen sap1 liter aardbeisap1 liter bessen saphalve liter vlierbessapen dan een graai uit de tuin; * munt, voor de smaak* eginaceapurpurea, weerstand verhogend* salie, tegen keelpijn* paardenbloemen; goed voor de lever* brandnetel & goudsbloem voor de zuiverring* koningskaars, tegen slijm vorming en lost slijm op* roze klaver* gulderoede, bevorderd de vochtafvoeralle ontsapt met de stoompandaarna in een pan appart toevoegen;2 kilo suiker4 zakjes vanille suiker iets kaneelborrelglaasje citroen sap en dan al die courgette's, tomaten, kruiden enz enz die je gewoon weg niet opgeten krijgt omdat het te veel is....is nu pasta saus !!ik heb gebruikt gewoon wat er toen voor handen was;tomaten, courgette's, uien, mais ( idiaal om te binden) paprika's, pepers, knoflook, pompoen, peterselie, bieslook, dille, salie, saliemunt, basilicum, brandnetelsen ik vergeet vast nog wel wat ik heb het wat smaakvoller / pittiger gemaakt met zout en sambal.in de keukenmachine fijngemalen, gekookt en ingemaakt in potten; klaar voor gebruik in de winter.ps; ook heel erg makkelijk een lekkere soep van te maken en dan al dat onkruid...nou ja onkruid....voor de een een last voor mij een ....thee'tje gewoon drogen op een theedoek aan de lucht en als het droog is in de zelfde doek beetje fijn knijpen en in een potje bewaren tot je genoeg bij elkaar hebt om een lekkere & gezonde mix van te maken.ik heb nu gebruikt;madeliefjes, paardenbloemen, viooltjes, brandnetels, gulderoede, goudsbloem, koningskaars, munt, citroenmelisse, salie, braam&vlierblad, gedroogde vlierbessen, hop, roze klaver, aardbeiblad.gewoon op gevoel een mix gemaakt met als hoofdbestanddeel brandnetels.het is een geweldige groene zoetige thee ! zo makkelijk, goedkoop, lekker en gezond hier een indruk van de keuken,alles gaat in het groot;vlierbessen;hier de zoet zuur en werkelijk van bijna alles is met dit recept iets lekkers te maken( recept in het allereerste verhaal in dit topic)hier de augurk, maar ook gemaakt met ui, komkommer en courget. meer foto's volgen nog ( ik heb net een nieuwe computer maar nog niet de software om de foto's in te laden...) zo heb ik bv zelf mosterd-zaad geteeld en geoogst, wat een opbrengst kwam daar vanaf ! kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 3 november 201213 j Auteur hier de beloofde foto's helaas heb ik de foto's van het oogsten van het mosterd zaad nog steeds niet daar was stap voor stap zichtbaar hoe ik het geoogst had maar bij deze even zo; omhalen en in lakens leggen van de totale droge takken ik heb de totale pakketent even weg gelegt in een schuur omdat ik nog geen tijd had om te verwerken....en toen....hebben muizen al het al losgekomen zaad opgegeten gelukkig was het toch al veel en veel te veel....als je flink op de lakens gemept komt het zaad uit zijn schilletje en in het laken terecht.daarna giet je het in een mand en blaas tijdens het omschudden alle "foute" restjes uit het zaad zodat het zaad schoon in de mand achter blijft.daarna nog even zeven,en bewaren samen met een keuken papiertje om evt vocht geen kans te geven.dit is de opbrengst van een volle laken waar de helft dus al weg was....er ligt nu ( op een veilige) plaats nog een laken vol.....en zo droog ik al die kruidjes en zaden..... kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 2 december 201212 j Auteur voor iedereen die nog pompoenen heeft liggen Wortel/pompoen taart recept; 200 gr geraspte wortel200 gr geraspte pompoen4 eieren300 gr bloem1 zakje bakpoeder125 ml zonnebloemolie250 gr basterd suiker1 theelepel kaneel1 theelepel koekkruiden 60 gram fijne walnoten1/2 theelepel zout klop de eieren met suiker tot schuim daar heel rustig de olie door scheppen, vervolgens de gezeefde bloem met kruiden en bakpoeder erdoor spattellenen uiteindelijk de wortel/pompoen, noten e.d toevoegen.45 min in de oven op 180 graden.Dit recept kan ook met alleen pompoen en gedroogde zuidvruchten.succes. open cake;ongeveer 900 gr schijfjes pompoen evt gecarameliseerd150 gr roomboter3 eieren150 gr suikervanillesuiker250 gr bloem1 1/2 theelepel bakpoeder120 ml melk boter smelten, eieren loskloppen met suiker en vanille, gezeefde bloem met bakpoeder erdoor spattellen,daarna de boter en melk door spattellen, in de vorm gieten en daar boven op de pompoen, iets aandrukken.op 180 graden een uur in de oven. Pompoen kippen soep; 1 kg Pompoen in kleine stukjes snijden icl schil en die koken en pureren1 ltr water toevoegenBlokje kippen boulionPot kippen boulion met kipvleesCreme fraice er door roerenEetsmakelijk !! kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 4 februari 201312 j tulband; 5 eieren125 gram suiker1 zakje vanille suiker120 gram bloem.de eieren met de suiker mixen tot een luchtige en stevige massa, daar voorzichtig de( gezeefde) bloem door roeren en in de tulband vorm gieten ( voor het beste 'loslaat' resultaat boter ik die helemaal in en betrooi deze dan met bloem.in oven op 175 graden 30 min bakken.(voor 6 mini's ingredienten delen door 3.) hoeveel boter??? of hoeft dat niet altijd bij cake?
Geplaatst: 17 februari 201312 j Auteur beter laat dan nooit....nop geen boter !en is de lekkerste die ik ooit gehad heb, niet droog maar heerlijk gewoon goed probeer het maar ! succes. en leuk nieuwtje; per 1 febr ben ik echt officieel een bedrijfje; Jam en Zo ik verhuis 1 mrt naar mijn nieuwe huisje en daar zet ik de verkoop voort, nu staat er ook een verkoop puntje bij mijn ouders;en sta ik veel op markten;de eerste bestellingen voor pakketten zijn al weer binnen dus dat gaat goed !de website is aangepast; www.jamenzo.nl als je de nieuwsbrief wilt ontvangen mail even via de site, dan komt het naar je toe.de nieuwe huisstijl etiketten, folders en visite kaartjes heeft mijn moeder weer gemaakt en kunnen besteld worden.helemaal klaar voor het echte werk ! op naar een goed oogst jaar kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 17 februari 201312 j Proficiat Thessa!!Als ik in de buurt ben, dan kom ik kopen... We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 17 februari 201312 j goed zo thessa! je timmert weer goed aan de wegen straks lekker je eigen huisje......ik wens je een hele goede zomer toe en heel veel plezier je eigen bedrijfje jamenzo kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Geplaatst: 17 februari 201312 j Iedere keer weer ben ik zwaar onder de indruk van al je energie, Tessa!! Prachtig zoals je je dingen aan het opbouwen bent. Moestuin om jaloers op te worden, zo mooi, en je handeltje wordt volwassen. Echt toppie, meid!!! http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 22 februari 201312 j Auteur Dank dank ! afgelopen weken weer druk in de weer met inmaken,ik moet met Pasen een grote pakketten bestelling leveren met oa; pot stoofperen, pruimenchutney ( pruimen uit de vriezer) bijde al klaar heel veel werk maar erg leukdan komt er nog appelmoes en pompoenjam bij laatste ga ik deze week nog maken. is wel even wennen hoor, ik kook al een aantal weken bij mijn ouders, door de toestand thuis ( scheiding), maar .....vrijdag verhuis ik !!! na 4 maanden trammeland op het gezamelijke adres eindelijk een plek voor mij en de kids alleen .... is heel fijn om bij mijn ouders te wonen ( deeltijd dan ) maar een plekje om te wonen en te werken voor mij en de kids...heb zo veel zin en plannen kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl
Geplaatst: 23 februari 201312 j Jee, Thessa, ik snapte je verhuizing al niet. Sterkte ermee, meid! http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 25 maart 201312 j Thessa, ik zie dat in jouw recept van de dadeltaart je walnoten hebt staan bij de ingrediënten, maar ik zie ze nergens terugkomen in de bereidingswijze. Kun je dat nog even aanpassen/veranderen? Of hoeven die er niet door?En die andere taart, was dat alleen worteltaart of was dat de wortel-pompoentaart die je hier ook in dit topic hebt neergezet? Good things come in small packages
Geplaatst: 25 maart 201312 j 'k Heb even op je website gekeken wat een lekkere dingen maak je en het ziet er ook zo gezellig uit.Respect voor de manier waarop je met de dingen omgaat.Ik hoop dat jij en de kids een goede toekomst tegemoet gaan in je eigen huis! Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen... Groetjes! Meekje
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.