Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Recepten van Thessa


Thessa

Aanbevolen berichten

Gelukkig zijn de bramen eindelijk gelukt! Ik heb er helaas nog niet een geplukt...

 

ooo ...en dan te bedenken dat ik ze op de grond laat vallen.....ik kom er niet aan toe ze te plukken ik kan met gemak 20 tot 30 kilo per dag plukken.....maar kan ze nu niet verwerken.....ga morgen toch maar proberen te plukken en in te vriezen...

heb wel al het idee dat het minder wordt bij ons....er komen al plekken in de haag waar ze klein blijven en de trossen vors minder worden....

hoe is het bij jullie ? niet te lang wachten hoor !!

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig zijn de bramen eindelijk gelukt! Ik heb er helaas nog niet een geplukt...

 

ooo ...en dan te bedenken dat ik ze op de grond laat vallen.....ik kom er niet aan toe ze te plukken ik kan met gemak 20 tot 30 kilo per dag plukken.....maar kan ze nu niet verwerken.....ga morgen toch maar proberen te plukken en in te vriezen...

heb wel al het idee dat het minder wordt bij ons....er komen al plekken in de haag waar ze klein blijven en de trossen vors minder worden....

hoe is het bij jullie ? niet te lang wachten hoor !!

 

Ja dank voor je aansporing. Ik heb nu helaas geen tijd ( veel logees, en nee die kan ik niet meenemen om te plukken) en dus hoop ik dat ze er volgende week nog zijn.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Thessa mag ik even gastschrijven op jouw topic?

In mijn nieuwe inmaakboek Perfect Conserveren staat het recept van ingelegde sperciebonen. Ik zet het wel even bij de recepten..als ik de tijd krijg van de sliert kleinkindjes..die willen taarten maken

 

Edit: Het staat er op.

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
Thessa, Ik wil vandaag vijgenjam maken. Ik heb ongeveer een kilo vijgen uit mijn tuin geplukt. Nou heb ik twee vraagjes. Welk citroensap gebruik jij en kan ik de schillen van de vijgen ook nog ergens voor gebruiken?

 

sorry ik lees nu pas je berichtje...ben even 2 weken op vakantie geweest .....

is het gelukt ? ik gebruik de flesjes cirtoensap uit de supper van limonino of gewone verse. verder gebruik ik de schillen niet meer die gaan naar de paarden....

mijn moeder heeft in mijn vakantie een vriezer la vol vijgen verzameld dus ik kan ook weer aan de gang.....

ook liggen er nog bramen, 3 soorten pruimen, courgettes en een vuilniszak vol vlierbessen te wachten op verwerking.....

gaat nog even leuk worden van de week !

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

gepikt van het net; ga het zo met de kids maken...mmmm

 

Een heerlijke taart en nu er volop verse pruimen zijn, moeten we er gewoon volop van genieten. Maar er is zoveel vers fruit aanbod, dus je kunt hem ook gewoon maken met peren of appels.

 

Bereidingstijd: 30-60 minuten

Keuken: Italiaanse keuken

Smaak: Zacht en romig Techniek:

Bakken in oven

Soort gerecht: Banket Uit eigen keuken

 

Ingrediënten

12 (ca. 900 gr.) rijpe pruimen; 150 gr. ongezouten gesmolten boter; 3 eieren; 150 gr. kristalsuiker; 1 tl. vanille-essence (of vanille poeder); 250 gr. bloem; 1 1/2 tl. bakpoeder; 120 ml. melk (1,2 dl.); extra suiker en boter(om in te vetten).

 

Hulpmiddelen

Ronde bakvorm +/- 20-22 cm; zeef mixer

 

Voorbereiding

Ronde bakvorm invetten. Oven voorverwarmen op 180 graden C.

 

Bereidingswijze

Zeef de bloem. Laat de boter voorzichtig smelten. Pruimen goed wassen, halveren en de pit verwijderen, eventueel nogmaals halveren. Eieren loskloppen met suiker en vanille essence tot het een schuimig geheel is( 5 minuten met de electr. mixer). Gezeefde bloem en bakpoeder erdoor roeren. (niet meer kloppen). Gesmolten boter en de melk erdoor. Dun laagje deeg in de vorm gieten, driekwart van de pruimen erop leggen en dan de rest van het deeg. Bovenop de laatste pruimen leggen en licht indrukken. Naar wens nog wat suiker over het beslag strooien.

Een uur in de oven bakken.

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

vandaag gemaakt en lekkerrrrrrrrrrr !

pruimen chutney;

 

Ingrediënten

1 kg pruimen

2 uien

2 teentjes knoflook

100 gr rozijnen

500 gr bruine basterdsuiker

2.5 dl rode wijnazijn en 2.5 dl gewone azijn.

1 theelepel sambal manis

 

Bereidingswijze;

Maak de pruimen schoon, halveer ze, neem de pitten eruit en snijd de

vruchten in stukjes.

Maak de uien schoon en snipper ze fijn.

Pel de teentjes knoflook en snij ze fijn.

Zet de stukjes pruim op met de gesnipperde ui, de knoflook, de

rozijnen, de suiker, de azijn en

de sambal

Breng het geheel aan de kook en laat alles op laag vuur onder zeer regel-

matig roeren in minstens een half tot heel uur tot een dikke moes koken.

Schep de chutney in een pot, sluit de pot direct en laat deze afkoelen.

 

morgen ga ik het zelfde recept met gewone suiker en azijn proberen, kijken of het echt uitmaakt, anders is het in grote hoeveelheden aantrekelijker qua prijs.....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

mag morgen weer aardbeien halen bij mijn zuster ! en ga de laatste pruimen boom leeg plukken.

jammie ik ga maken;

aardbei jam, saus, aardbei en aardbei/appel limonade & rabarber/aardbei moes.

aardbei/pruimen jam, aardbei/vijgen jam en vijgen/pruimenjam.

ben dus wel weer even bezig....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

o even rondje lopen/fietsen dan vindt je ze wel ?? tenminste ...hier wel....

Het toeval wil dat mijn vorige buurman een wei vol appelbomen heeft en ik morgen zo veel appels als ik maar wil kan gaan plukken omdat hij er zelf toch niks mee doet. Reken maar dat ik een paar van die mooie slingers ga maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

o even rondje lopen/fietsen dan vindt je ze wel ?? tenminste ...hier wel....

Het toeval wil dat mijn vorige buurman een wei vol appelbomen heeft en ik morgen zo veel appels als ik maar wil kan gaan plukken omdat hij er zelf toch niks mee doet. Reken maar dat ik een paar van die mooie slingers ga maken!

 

o wat gaaf !! en vooral lekker en leuk !! succes en plaats je een foto van het resultaat ?? ben benieuwd

( de appels zijn het makkelijkst te rijgen als je er eerst een schroevendraaier of priem door steekt )

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb hulp gekregen deze schattige hulpjes houden de kindjes bezig handig met al die dingen te doen

resized_236_e8c0efe6a909f1684abe14c5a427711d.jpg

vandaag van hele lieve mensen 12 pompoentjes gehad !

resized_236_c13f4836ae85298491c00cb0355e51eb.jpg

resized_236_7d115397a3c0fa1b11b35cd2649db6fa.jpg

en ook van een vriendin een 10 kg druiven gekregen ze zitten in de sappan, ga er jam van maken.....

resized_236_3d99842c97b98857f84ac78c1e5ae117.jpg

en volop bezig geweest met de aardbeien en vijgen,

om het schilletje van de vijgen lekker zacht te krijgen gaan ze nu even de oven in dan kun je de vijg zo pureren en verwerken tot jam

resized_236_7d1a509de913ae9322b2d6fe27a7e91f.jpg

en ook een vierde deel van de hauswesser pruimen boom is geplukt 3 kisten !

resized_236_bee6b36c3c3bbce82d18ac433fc3f9a1.jpg

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

en een bos zonnebloemen uit de tuin om echt in herfst sfeer te komen

resized_236_b4c400a0ee9d3f70688bc1171664df50.jpg

en ook de ramen moesten er aan geloven, leuk altijd als mensen komen betalen zie je ze altijd even stil staan om te kijken

resized_236_3b2b685e9749ac8eda163df9445de1aa.jpg

zo ga nu snel weer verder met alle jams en pompoentjes zo lekker pompoen koekjes bakken met de oudste !

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...