jeanne Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Hallo allemaal, ik heb overal in mijn moestuin kleine mooi ronde gaatjes in de grond, ongeveer 1 cm. in doorsnee. Heb er al in zitten graven maar kan niks bijzonders vinden. Geen emelt of engerling gevonden. Planten groeien niet, courgette, pompoen, tomaten, nouja, ziet er zielig uit. Kan ook het weer zijn. Heb nog geen foto`s helaas. Iemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pepper Posted June 7, 2013 Share Posted June 7, 2013 Misschien de woelmuis?edit; Ik hoorde dat laatst van iemand vandaar dat ik daar aan dacht. Kan het wel helemaal mis hebben. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 veenmollen? die knagen de stengeltjes half of heel door en dan vallen de jonge plantjes om leg eens een flinke plank neer en kijk de volgende dag of je daar gangen aantreft als je een leeg yoghurtpotje ingraaft vlak onder die plank kun je ze vangen en verplaatsen naar verweggistan of de veenmolhemel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fietstuinkabouter Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 Dacht ik ook aan, veenmollen. Verschikkelijke plaag. Ze zitten bij ons in de groententuin ook. Ene dag staat een plantje er nog fris bij. De volgende dag afgevreten door die beesten. Er was een gif, maar dat mag niet meer verkocht worden. Een andere manier om ze te bestrijden weet ik niet. Quote Elke morgen weer een verwondering in de tuin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 vangen en van 1 veenmol 2 veenmollen makenof nematoden bestellen, wel duur, euro 50 per 200 m Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted June 9, 2013 Share Posted June 9, 2013 graaf eens voorzichtig een plant op. Ik heb wel last van woelmuizen die hun tunnels onder de planten maken. De plant lijkt dan gewoon te staan maar staat eigenlijk in het luchtledige. De wortels krijgen op die manier geen voeding en kwijnen langzaam weg. Ook doe ik wel rondom de plant even aandrukken om te kijken of de grond wegzakt. Zo ja stevig aan stampen, tunnel in laten storten. Je kan ook de plant voorzichtig met kluit en al uitgraven en deze 20 cm verplanten. We kunnen ze best te slim af zijn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
harmony Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Woelmuizen...grrrrrr.... maar die maken gaten groter dan 1cm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jvdh Posted June 10, 2013 Share Posted June 10, 2013 Waarschijnlijk veenmollen, als je hier en daar ook uitstulpende gangetjes op het oppervlak ziet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
greetje Posted July 16, 2013 Share Posted July 16, 2013 ik zag gister dit gaatje in de grond, ongeveer 3 cm grooten laatst toen we een krulwilg en klimop weghaalden zat er vlak bij de muur een dieper en groter gat,daar zat toen trouwens ook een padis dat het werk van woelmuizen?????? Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Keet Posted May 16, 2017 Share Posted May 16, 2017 Ik zag nu ook gaatjes van 1 cm. Heb bij allemaal gegraven en vond n meikever. Ze leggen eitjes in deze tijd, dus gauw kever naar elders verhuisd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnnyQ1 Posted May 17, 2017 Share Posted May 17, 2017 Ik heb ook van die gaten bij een rij aardappels zitten maar ik zie ze ook bij moestuinburen zitten bij bv wortels... heb nog niets kunnen vangen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
marcelliano Posted October 30 Share Posted October 30 Ik heb ook van die 1 cm gangen. Heb al veel veenmollen gevangen met de bekertjesmethode maar volgens mij barst het bij mij van de veenmollen en weet dan ook niet of ik alles weg kan vangen. Misschien weet iemand nog betere oplossing? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 30 Share Posted October 30 We hebben hier ook een topic over veenmollen: 1 Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts