Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Gaatjes in de grond!?

jeanne

Recommended Posts

Hallo allemaal, ik heb overal in mijn moestuin kleine mooi ronde gaatjes in de grond, ongeveer 1 cm. in doorsnee. Heb er al in zitten graven maar kan niks bijzonders vinden. Geen emelt of engerling gevonden. Planten groeien niet, courgette, pompoen, tomaten, nouja, ziet er zielig uit. Kan ook het weer zijn. Heb nog geen foto`s helaas. Iemand een idee?

veenmollen? die knagen de stengeltjes half of heel door en dan vallen de jonge plantjes om

leg eens een flinke plank neer en kijk de volgende dag of je daar gangen aantreft

als je een leeg yoghurtpotje ingraaft vlak onder die plank kun je ze vangen en verplaatsen naar verweggistan of de veenmolhemel

Dacht ik ook aan, veenmollen. Verschikkelijke plaag. Ze zitten bij ons in de groententuin ook. Ene dag staat een plantje er nog fris bij. De volgende dag afgevreten door die beesten. Er was een gif, maar dat mag niet meer verkocht worden. Een andere manier om ze te bestrijden weet ik niet.

Elke morgen weer een verwondering in de tuin.

graaf eens voorzichtig een plant op. Ik heb wel last van woelmuizen die hun tunnels onder de planten maken. De plant lijkt dan gewoon te staan maar staat eigenlijk in het luchtledige. De wortels krijgen op die manier geen voeding en kwijnen langzaam weg. Ook doe ik wel rondom de plant even aandrukken om te kijken of de grond wegzakt. Zo ja stevig aan stampen, tunnel in laten storten. Je kan ook de plant voorzichtig met kluit en al uitgraven en deze 20 cm verplanten. We kunnen ze best te slim af zijn.

• 1 month later...
  • 3 years later...
  • 7 years later...

Ik heb ook van die 1 cm gangen. Heb al veel veenmollen gevangen met de bekertjesmethode maar volgens mij barst het bij mij van de veenmollen en weet dan ook niet of ik alles weg kan vangen.

Misschien weet iemand nog betere oplossing?