Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Frambozen: gele stipjes op blad

Recommended Posts

Sinds kort zitten er op veel van mijn frambozenbladeren allemaal kleine, gele stipjes. Ik vrees dat het eitjes zijn van 't een of 't ander, maar via het internet werd ik niks wijzer. Herkent iemand dit en weet of en zo ja wat ik eraan moet/kan doen?

Ik zal dadelijk een foto maken.

Ja, vrijwel zeker dat dit het is. Ziet er exact zo uit bij mij.

20782ki.jpg

Denk dat het spoelen met water+koffieprut dan ook geen zin heeft als ik het zo lees (snap er vrij weinig van, maar goed)

Er staat ook werkelijk nergens (behalve op bovenstaande pagina) iets over deze ziekte. Is tevens een Amerikaanse website, dus wellicht een ziekte wat daar voorkomt?

@suzanne78, wellicht dat je hetzelfde gedaan hebt inmiddels. Ik wilde em eigenlijk ruimen, maar heb alle bladeren waar ook maar 1 stipje op zat weggeknipt. Bleken dus meerdere bladen stipjes te hebben dat ik gedacht had, hij is behoorlijk kaal. Nu even afwachten of het terugkomt. Vrees het wel, want er zitten hier en daar ook een stip aan het begin van een nieuwe tak, en eraf "schrapen" met bijvoorbeeld een scherp iets lukt niet. Vind het nu zonde om die helemaal weg te knippen. Maarja als het doorgaat dat zal het wel moeten.

Ruimen lijkt me niet nodig.

Voorlopig regelmatig het ergste eruit knippen en dan na de oogst de struik kort knippen (dat moet toch een keer gebeuren) en alles goed afvoeren.

Als de boel weer opkomt preventief spuiten tegen schimmel (heermoesgier of zwavel).

Eventueel kun je ook nog de toplaag van de grond onder de frambozen afvoeren.

Jahoor, ik lees eergister dit topic, en net kom ik erachter dat t ook in mijn framboos zit. Ook alles wat geinfecteerd is weggeknipt. Ik hoop dat dat afdoende helpt, want qua oogst ziet het er veelbelovend uit dit jaar. Had al wel het idee dat plekken waar minder zonlicht komt het gevoeligst zijn voor de roest, en dat beaamt de link hierboven ook. Belangrijk dus om een open structuur te creeeren in de plant. Maar zo te horen heb je dat al wel wel gedaan, Tekj

elizabet.nl

Ja, hij is behoorlijk kaal nu;

foto6.jpg

Gisteren nog wat die ik denk ik over het hoofd gezien had weggeknipt, maar in feite nu al 3 dagen dat het goed gaat. Te bedenken dat de stippen er in 8 dagen tijd van geen tot op heel veel blad waren geworden.

Edit. Dit is een nieuwe plant, gekocht in tuincentrum toen er slechts enkele bladeren aan zaten. Gisteren was ik in een andere tuincentrum om sla-zaadjes te kopen en gelijk bij de frambozenplanten gekeken. En jawel hoor, helemaal vol met oranje stippen. Dus ik denk dat er een ziekte bij die leverancier zit. Betreft het bij jou ook een nieuwe plant?

• 1 year later...

Het zit op onze braam. Voor foto's van meer soorten: http://nl.wikipedia.org/wiki/Urediniomycetes

Het advies op de Amerikaanse site komt hier op neer: voorkom besmetting van nieuwe blaadjes en nieuwe aangroei. Door oud blad weg te halen en de vruchtdragende stokken na de oogst te verwijderen. Anti-schimmelmiddel gebruiken om nieuw blad te beschermen. Zorg voor goede luchtcirculatie door snoeien en door opbinden tegen gaas/tralies (de onze staat tegen een dichte schutting, da's kennelijk niet goed). Hoofdstokken niet opbinden voordat het blad eraf is (desnoods handmatig verwijderen).

Hier staat eenzelfde advies, maar beknopter: http://www.tuinbase.nl/tuininfo/22/lelijk-blad