Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Druif krijgt wit blad

Indy

Recommended Posts

Ik zat ook te denken : 'zó licht ' ?? Kan ook wat aan de foto liggen, overbelichting. Maar deze lijken me erg wit. Nee, niet van de meeldauw dacht ik of een schimmelaantasting , maar inderdaad toch wel iets van een voedingsgebrek.

Ik zou kalk doen i.p.v. losse magnesium. b.v. calciumcarbonaatkalk. Hier zit ook magnesium in (3 tot 20 % doorgaans)maar, zorgt gelijk ook voor een betere ph waarde van je grond voor je druif. En die ph waarde is voor druiven en vijgen erg belangrijk. Deze hebben een licht alkalische grond (= grond met een hoge pH) nodig.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Waarom klakkeloos met kalk gaan strooien? Je weet niet eens hoe de pH is. Misschien bevat de grond zelfs al meer dan voldoende kalk... Dit is de grootste oorzaak dat er zoveel gewassen geel zijn of geel worden, ja ook druiven !Té veel kalk blokkeert juist een aantal elementen die belangrijk zijn voor het bladgroen, denk aan Fe (ijzer), Mangaan e.d die hierdoor niet meer opgenomen kunnen worden,.. door zomaar kalk te geven ga je dit effect nog tig keer versterken.

Komt nog bij dat je een teveel aan kalk niet snel weer uit de grond krijgt ,..

@persica Het is net als vitamine bij de mens slechts een pilletje b zal niet erg goed werken maar, een b complex iets beter. Zo ook bij het geven van kalk waar de magnesium in zit zal dit beter werken dan enkel magnesium wat ook weer voor andere tekorten kan zorgen. Als je kalk geeft wat de ph verhoogt kan het in dit geval geen schade daar een druif de hoogst haalbare ph zeer waardeert.

@Indy, overigens als ik de eeste foto nog eens bekijk zie ik ook een witte gloed op de steel ???? Zie ik dat goed ???? Dan is het ook geen voedings gebrek maar zeer waarschijnlijk schimmel.

edit: @Indy ik kom even terug op de schimmel ik ben even naar mijn druiven gelopen en heb gekeken voor je. En Zoals sluiwesp al zij enkele soorten druiven vertonen dit verschijnsel. Ik heb e.e.a. eens bekeken en kan niet anders zeggen dan buiten dat je andere bladeren erg geel zijn er niet veel mis lijkt met je druif. Je foto's vertekenen wel erg.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Wij wonen in de polder,en hier blijkt dat het met de kalk wel goed zit,i.v.m. de vele schelpen die hier vroeger lagen (Bron Nobilis)De bovenste foto komt t meest overeen met de werkelijkheid.De onderste is redelijk belicht.Ik ga ook even kijken of er inderdaad een schimmel op zit.Ik zie het zelf niet op de bast,alleen bij de bovenste blaadjes,en de tak daarvan is wittig.Dat zou dus ook nog kunnen.

Absoluut geen schimmel, het zijn (fluweel) haartjes op de steel en dat is heel normaal. Als die groene bladeren op de achtergrond van dezelfde druif zijn hou ik het erop dat de druif gezond is en dat die witachtige blaadjes later gewoon groen worden.

• 3 weeks later...

Ik heb 22 verschillende rassen druiven staan en 22 verschillende kleuren van blad.

Alles zelfde bemesting, staan naast elkaar.

Als je dus bv de lichtste plant alleen zou bekijken zou je kunnen denken is daar iets mis mee?

Maar zijn buur heeft dan weer diepgroene bladeren.

Bij sommige rassen bleke topbladjes en bij andere dan weer bruinachtige hartbladjes, ik maak me daar geen zorgen over.

Hoop dit jaar mijn eerste en laatste druiven te eten

Ik heb er niets aan gedaan.Beetje druk gehad voor de vakantie,en toen 3 weken op vakantie gegaan.Thuisgekomen blijkt dat de bovenste blaadjes nog steeds wittig beginnen,maar groeien ze groter,dan zijn ze mooi groen.De eerste trosjes hangen er al in.