Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Dit is het eerste jaar dat wij een moestuinbak hebben en nu hebben een aantal planten volgens mij misschien een ziekte of schimmel. Wie kan mij vertellen wat het is en of ik de aangetaste planten beter kan verwijderen, nog kan opeten of beter heel de bak leeg kan halen? Of komen ze misschien een voedingsstof dan wel zon te kort?

Met name de pluksla heeft last van gaten (maar er zitten geen slakken in de bak) en de bietjes hebben vlekjes. Een week of twee geleden hadden bijna alle groenten kleine wit gele vlekjes. Veel daarvan lijkt weg te zijn (misschien door de zon?). De spinazie had er ook erg last van, maar die is al doorgeschoten en heb ik er dus uitgehaald. Ik durf nu niets nieuws te zaaien, omdat ik, als er een ziekte in zit, geen nieuwe plantjes wil aansteken.

Ik zie ook geen kleine witte beestjes (volgens een collega konden aardvlooien een oorzaak zijn) of bladluis. Ik heb wel veel mieren in de bak.

Nog een ander vraagje: Is Tatsoi met bloem nog eetbaar en kan je raapsteeltjes met bloem nog plukken of moet je ze net als spinazie verwijderen?

Alvast heel erg bedankt voor jullie hulp!

Groetjes,

Franka

Zie hieronder de foto's:

De pluksla:

dsc007193051370896104.jpg

dsc004684131370896130.jpg

De bietjes:

dsc005452051370896163.jpg

dsc005579781370896164.jpg

De raapsteeltjes:

dsc006914341370896166.jpg

dsc007041741370896167.jpg

De peultjes:

dsc007226471370896168.jpg

dsc007587881370896169.jpg

En de rucola (heeft weinig last):

dsc006067131370896165.jpg

Geplaatst:

Hallo Koos en Franka,

Pluksla: slakken

Bietjes: slakken - witte rode plekjes geen zorgen over maken

Raapsteeltjes: laveren van de mineervlieg (aangetast blad wegplukkenn en vernietigen)

Peultjes: niks aan de hand + mineervlieg - staan ze in een kas?

Rucola: ook niet direct iets om zorgen over te maken

Kortom geen ziekten, wel plaagdieren. De slakken zitten overdag verstopt, onder de grond, onder stenen, in spleten en kieren. 'S nachts komen ze te voorschijn, klein tot groot. Op de foto's zie ik geen schade van aardvlooien of bladluis. Gewoon nieuwe groenten zaaien/planten dus.

Eenmaal doorgeschoten de groenten verwijderen.

Geplaatst:

Bedankt Jorg! Dan moet ik nu misschien maar op slakkenjacht...

Morgen zal ik meteen de aangetaste bladeren gaan verwijderen en de doorgeschoten groenten eruit halen. En ik zal eens gaan googlen op de mineervlieg.

Nee de peultjes en de sugarsnaps staan buiten in de bak, tegen een klimrek. Kas is een droom voor volgend jaar

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...