Geplaatst: 21 juni 201312 j van de week zat ik zo eens in mijn tuintje en dacht: !!stel toch dat je ineens te horen krijgt dat er overmorgen geen winkels meer zijn, je vandaag geen geld meer kan opnemen en nog 1 dag hebt met hulp om je moestuin aan te passen en boodschappen te doen van het geld wat je nu in je beurs hebt en daar 1 jaar van moet leven...........zeg maar 'n soort situatie als Anne Frank, ik verbaas me namelijk altijd over mijn kinderen dat die niet echt vooruit denken met eten kopen en b.v. invriezen enzo wat heb ik er nu instaan en zou ik eruit halen om daar nog iets voor in de plaats te kunnen zetten?de peulen [heb ik gekregen,maar lust ik niet echt]de wedstrijdboonde tomaat op 1 na [ben ik ook niet zo gek op en heb er 6 staan] er staat nu in:bieten snijbietsperziebonenlente uiandijvie [net gezaaid]radijsworteltjeskrop slaaardappels in een grote mand [wat zal dat opleveren? 2/3 kg]en rode bes, appelboom [vol],framboos mierikswortel, maggie, bieslook en salie en goudsbloem het zaad wat ik nog heb is wat hierboven staan en nogdie komatsuna, klaroen, minzuna en waterkers en tuin en mosterdkers de vraag: wat zou je dan nog kunnen doen in de tuin? evt. aanpassingendus niet echt wat wordt aangeraden maar om te overleven en wat zou je evt. binnen kunnen doen aan teelttoch nog aardappelen proberen?kan er nog kool gezet worden?winterpeen?kunnen uien nog?graan voor de 3 kippen? want die moeten ook eten anders heb ik geen eieren het geld in de beurs is 70,18wat zou ik daar echt van moeten halen?meel om brood te bakkenrundvlees om in te vriezenspekuienolie en azijnsuikermargarinebouillonblokjesblikjes visnou........zou er nog geld over zijn voor wc papier? oja, ik heb wel elektra, water en gas en telefoon voor 112 en beperkt internet [beetje luxe,hé]ben een echte hollandse eter en de kruiden in mijn kastje: kaneel, nootmuskaat, zout, peper [de simpele dus]hou niet van pastagerechten misschien denken jullie nu wel:die greet is gek en dat klopt ook wel! maar ik zat daar zo eens over te denken en ben dan benieuwd wat jullie voor adviezen zouden geven, gewoon wat filosoferen dushet evaluatieverslag van piroska bracht mij ook wel een beetje op deze filosofische vraag nou greet wacht op antwoord Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 juni 201312 j Ik kijk iets dichterbij: mijn eerste insteek is dat ik de winter (en vroege lente) door wil komen zonder groenten te hoeven kopen.De rest van het jaar is geen probleem, dan groeit er genoeg (= te veel?) op de tuin.Tweede eis: niet te veel invriesgroente; ik heb maar een kleine vriezer en die wordt in oktober voor een groot deel gevuld met de jaarvoorraad vlees van dieren die hier vrij op de heide leven.Dat is waar ik mijn tuin op indeel. Om verder te gaan met jouw verhaal:Ik heb nog een behoorlijke hoeveelheid zaden, dus daar hoef ik me niet zo druk om te maken.De dingen die ik niet zelf kan telen leveren wel een probleem op: de inhoud van mijn portemonnee is nog geen 10 euro. Suiker gebruik ik vrijwel alleen om in te maken - heb nog 2 kg liggen.Azijn - nog 2 liter in voorraad.Brood zal niet meer op tafel komen - havermoutpap in stukken goedkoper.
Geplaatst: 21 juni 201312 j Nouw. Een probleem heb ik dan in ieder geval wél ja. Maar hoe filosofisch wil je het hebben ? Er is kennelijk iets gebeurd als deze situatie zich voor doet. Ik denk dat ik afreis naar ons huisje in N-Fr en daar de bui laat overkomen. Ik weet niet. Mijn tuin levert sowieso veels te weinig op. Die Delphiniums zijn ook al niet te eten. Zijn zelfs giftig geloof ik. Ik heb geen vriezer ( ja een mini deurtje op de koelkast, daar liggen magnums in van 3 jaar terug ).Ik kan wel gaan ruilen met veel mensen. Aardappelen heb ik straks te veel. De sla krijg ik niet op, de andijvie ook al niet. De tomaten niet, de aardbeien niet. Maar wie wil er nou aardbeien als de wereld op instorten staat ? Ik wil wel een Meloenpeer Pepino ruilen voor een paar keer witte kool ? Heb ook stekken daarvan staan. Voor 1 witte kool ?Munt !! Ik heb veel munt. Wie wil ruilen voor iets eetbaars ? Munt is lekker bij ijs toch ?? Ik heb zat !!En ow ja: ik heb ook nog een Taro-knol. Zou dát gewild zijn ? Nee. Hier een luxedier. Ik tuinier voor de fun. Wordt dat opeens een moeten, gaat dat vast fout hiero en raak ik in de stress en ga ik mensen beroven in hun tuinhuisje voor de zaden die ik óók al niet heb. En dan de winter. Ik ben best een grote eter en alleen maar witte kool gaat m bij mij echt niet worden. Nee. Hier totale ontwrichting als het zover zou komen.
Geplaatst: 21 juni 201312 j Ik mis peulvruchten in het rijtje (of ik heb niet goed gelezen, kan ook maar zo). Begrijp wel dat je borlotti bonen hebt, maar zou nog capucijners, kidneybonen etc toevoegen. Margarine zou ik niet doen, brood kan zonder en koken net zo goed of beter met zonnebloemolie.Als het echt moet kun je krantenpapier verzamelen en kun je het geld voor wc papier ergens anders voor gebruiken.Boerenkool en groene kool kan toch ook nog?Gist voor het brood bakkenTandpastaKaarsen of lampenolie (met lamp) Voor havermoutpap heb je ook melk nodig, melkpoeder mss?
Geplaatst: 21 juni 201312 j Nou, ik zou er wel meteen voor gaan. Ik vind dit helemaal geen rare gedachten hoor Greetje. Denk daar ook wel eens over na. Stel je toch eens voor dat er hier oorlog uit zou breken. En dan ga jij nog uit van elektriciteit. Dat lijkt me toch wel heel erg als dat er niet zou zijn. Dan moeten we echt op een houtvuurtje het eten bereiden, elke dag bbq-en.Ik ben iemand van de grote voorraden. Onze kelder (onder de trap en een flinke meter de grond in) staat proppie vol. Ik zeg wel eens ff een week uit de kelder eten zodat het wat oudere spul op raakt.Van het laatste geld een grote vriezer kopen, veel zaden, makkelijke groenten en de moestuin uitbreiden, maar wel praktisch. Een jaar zou zeker moeten lukken, ben benieuwd hoe lang ik dit zou kunnen, zeker na ons luxe leventje. 22 juni 201312 j aangepast door Gast http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Geplaatst: 21 juni 201312 j Zeker bonen ja, slabonen en snijbonen, veel boerenmoes en aardappelen. En dan heel blij zijn met de fruitbomen in de tuin. http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Geplaatst: 21 juni 201312 j Auteur haha... en ik dacht nog wel......ik zag/las bit bij de intratuin lopen en ergert zich aan van alles en wat we zoal niet nodig hebben die reageert vast wel!ik bedoel het wel enigzins serieus: stel dat,he en je kunt dus ook niets ruilen, echt zelf voor je eten zorgen vergelijk het met dat survivalprogramma..eh hoe heet dat ook al weer robinson??????een beetje vanuit het standpunt: zouden wij dat wel overleven? en wat zou dan de mogelijkheden zijn om toch....... enne: ik doe het zelf nu ook voor de lol oh een cross bericht:@harmony, ik lust geen peulvruchtenen kaarsen mag ik niet branden [zuurstofvoorziening!] daarom heb ik wel elektra en ik ben grootgebracht zonder melk, dat zou ik ook niet missengist is wel een goede, maar dat zou op te lossen zijn met zuurdesem,en die borlotti gaat eruit voor andijvie of klaroen enzoik heb alleen een achtertuintje,hé op zich best grappig toch om eens over na te denken........ nog een crosszonder elektra berry red ik het echt niet een jaar........ Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 juni 201312 j Je vindt pasta en peulvruchten niet lekker, maar als je echt een jaar wilt overleven?? Honger maakt bruine bonen zoet Je moet toch ergens je eiwitten vandaan halen, alleen uit eieren en wat rundvlees uit de vriezer lijkt me bij lange na niet voldoende. Je moet dat jaar wel gevarieerd blijven eten....
Geplaatst: 21 juni 201312 j Greetje, is dit wat voor je; voor wat inspiratie ?http://channel.nationalgeographic.com/channel/doomsday-preppers/ indefruitboomgaard
Geplaatst: 21 juni 201312 j Auteur sorry merel........that's nothing for me!het is ook filosoferen,he en niet doemdenken~! en @harmony er zitten toch wel in meer dingen eiwitten dacht ik zo: granen, aardappels en ik eet al jaren geen peulvruchten, en...die zou ik nu ook al niet meer kunnen zaaien toch? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 juni 201312 j Ik filosofeer altijd heel anders als ik op de tuin ben! Dat ik de Staatsloterij win of zo, en dan drie lekkere stevige kerels kan inhuren die mijn tuin opschonen, en als dat gebeurt is mag er eentje wekelijks blijven komen om te helpen! De rest van de week doe ik dan zelf hier en daar nog een onkruidje weg halen, en zaaien en oogsten doe ik ook zelf, want dat vind ik het allerleukst!
Geplaatst: 22 juni 201312 j " drie lekkere stevige kerels " doe mij die ook maar als je over hebt! Ik maak hier zelf nog olie van walnoten, het is wat prutsen en veel werk maarja dan heb je wel olie, ik ga het ook nog met koolzaad proberen en misschien zonnebloemen dat is wat langer houdbaar .Verder komen er bijenkasten, dus vrijwel geen suiker meer nodig. Ik heb heel veel zonnenbloemen in de tuin, voor de kippen in de winter. Ook is ruilhandel handig in noodsituaties: wij verpachten een stukje land aan een boer, daar kregen wij eerst stookhout voor en dit jaar mais en graan. Als het wijnmaken misgaat, heb je gratis heul veul azijn Wecken, inmaken in zoetzuur, vriezer volmaken in zomer en najaar, kelder volmaken, veel drank stoken en maken... het is best te doen hoor! Je kan zelfs ook eieren inmaken in waterglas, dan kan je in de winter ook nog pasta maken en mayonaise..ga ik dit jaar proberen om te zien of het waar is.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.