Jump to content

Eendje gevonden in kippentuin

Piroska

Recommended Posts

Je gelooft het niet maar ik vind dus gisteren in mijn met gaas afgezette kippenren een baby eendje! Hij liep telkens achter de kippen aan voor warmte en troost maar die kips moesten er niets van hebben. Ze zijn pas een maand of 3 dus niks geen moedergevoelens ofzo. De meesten negeerden het eendje maar een enkeling viel naar hem uit.

Ik heb hem dus maar gevangen met een oude vitrage en in een oud aquarium gezet. Ik denk dat hij tussen de 1 en 3 dagen oud is, nog piepklein donzig bolletje. Hij krijgt momenteel opfokvoer voor kippen in water geweekt. Ik dacht dat hij de nacht niet zou halen omdat het echt een ienimini ding is maar hij leeft nog!

Wat nu te doen? Ik kan niet naar de winkel voor watervogelvoer, ik zit nog een week of 3 aan huis dus ik moet roeien met de riemen die ik heb, iemand goeie tips?

Hoe hij in mijn ren terecht is gekomen is een raadsel. In de beek achter zitten geen eenden (helaas ook geen eendenkroos anders kon ik hem dat geven) en de kippentuin is geheel omsloten met kippengaas, daar kan geen eendje doorheen. Ik kan alleen verzinnen dat een roofvogel hem ergens gepakt heeft, in zijn klauwen had en precies boven mijn tuin per ongeluk heeft gedropt... heb ik weer!

Gut..die is dus echt uit de lucht komen vallen! Wel grappig. Aangezien je niet weg kan om eendjes voer te halen, zou ik gewoon doorgaan met wat je al aan het doen bent: dat doen wat je gevoel je ingeeft. Zou mooi zijn als het beestje blijft leven, zo niet, dan heb je je best gedaan. Ik duim voor je dat ie blijft leven, wel gezellig zo'n eend erbij!

Ze zijn ook al heel jong gek op groenvoer. Blaadjes, onkruid, wat dan ook.

Succes! Ik denk ook niet dat ze nu persé watervogelvoer nodig hebben hoor. Je zou misschien wel kunnen zoeken naar een bron van dierlijke eiwitten? In de natuur eten ze natuurlijk van allerlei waterdiertjes? (heb nooit een eend gehad, wel ganzenkuikens)

Giga-gaas.nl

Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! 

moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ 

Ik heb hier 2 eendenkuikens en die doen gewoon mee met het voer van de kippenkuikens.

De man waar ik ze gehaald had zij dat dit kon dus als je nog kuikenvoer van de kippen heb helemaal top.

En wat Jorieke zegt : groen vinden ze ook heerlijk ik pluk elke dag vers groen van alles wat behalve het giftige zoals hondsdraft. je kan het in het begin ff klein maken.

Ook zwemmen is belangrijk elke dag ff in een teiltje laten zwemmen, niet te diep en niet erbij weg gaan.

Ze hebben nog geen vet om te blijven drijven dus kunnen verdrinken maar juist door ze te laten zwemmen gaan ze zich wassen en ontwikkeld het vet zich. Normaal krijgen ze het vet via hun moeder als ze onder haar liggen.

Ook is het goed voor hun poten en is het voor de poten echt nodig want dan kunnen ze wat krijgen (wat weet ik ff zo gauw niet meer) maar zo ontwikkelen ze krachtige poten.

Maar fijn dat die bij jouw terecht is gekomen dan, dan is die verzekerd goed thuis te hebben.

Gewoon je gevoel volgen dan komt het goed

De herinneringen die je later wil hebben,

moet je nu maken

nou, is hij de hele nacht goed doorgekomen, heeft heerlijk gegeten en ook gedronken en gepoept vanmorgen, in mijn hand geslapen nog... ga ik naar de moestuin wat courgettes oogsten, kom ik terug is hij dood gewoon op het handdoekje dat ik neergelegd had... toch te klein geweest helaas.. arm ding

Wow... ik zat helemaal in het verhaal... en toen... was het alweer voorbij...

Maffe gebeurtenis... en het babyeendje is in ieder geval niet uit elkaar gescheurd als roofvogelvoer maar heeft nog de liefhebbende handjes van Piroska kunnen voelen.

Wow... ik zat helemaal in het verhaal... en toen... was het alweer voorbij...

Maffe gebeurtenis... en het babyeendje is in ieder geval niet uit elkaar gescheurd als roofvogelvoer maar heeft nog de liefhebbende handjes van Piroska kunnen voelen.

ja daar troost ik mij ook maar mee... en inderdaad wat kan je je snel hechten ook aan zo'n diertje..snik.. nouja.. het zal wel inwendig letsel geweest zijn, die moet ook een smakkerd hebben gemaakt mijn tuin in.. jammer, ik had hem graag grootgebracht.