Jump to content

Tomatenplant, takken verwijderen?

familymen

Recommended Posts

Ben voor de eerste keer tomaten (hobby F1) aan het (proberen) te kweken en vind dat die er momenteel vrij goed bijstaan, maar toch heb ik nog een vraagje voor de kenners.

Ik kijk dagelijk na voor dieven en verwijder deze, hier en daar komen er bloemen aan de plant wat dus tomaten gaan worden (veronderstel ik) maar wat gebeurt er met die andere takken dan? Hebben die nog nut of mag ik er hier van verwijderen - staat nl veel takken aan de plant vind ik....

Alvast bedantk voor de info

De bladeren onder de eerste bloemtros mag je verwijderen, de andere laat je staan.

Ik zorg ook dat de trossen vrij kunnen groeien, bladeren die in de weg hangen, gaan er ook af.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Blad is groei, smaak, etc. dus zeker niet te veel wegsnoeien. Ieder heeft zijn eigen methode om blad te snoeien. In de kas is het in ieder geval verstandig voor een goede luchtcirculatie. Ik doe het zelf als volgt:

- Na 1 of 2 volledige trossen het blad verwijderen tot de eerste tros

- daarboven bij de oudere/grotere bladeren het blad tot de helft inkorten (de takken dus, niet het blad zelf).

- Probeer de bladeren boven de trossen te behouden om ze te beschermen tegen de felle zon!

- niet te veel in één keer snoeien, zeker niet op warme dagen