familymen Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Ben voor de eerste keer tomaten (hobby F1) aan het (proberen) te kweken en vind dat die er momenteel vrij goed bijstaan, maar toch heb ik nog een vraagje voor de kenners. Ik kijk dagelijk na voor dieven en verwijder deze, hier en daar komen er bloemen aan de plant wat dus tomaten gaan worden (veronderstel ik) maar wat gebeurt er met die andere takken dan? Hebben die nog nut of mag ik er hier van verwijderen - staat nl veel takken aan de plant vind ik.... Alvast bedantk voor de info Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 foto?Zeker dat die takken niet gewoon de bladeren zijn? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
familymen Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Ja dat bedoel ik, takken met bladeren - moet ik die er allemaal aan laten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 De bladeren onder de eerste bloemtros mag je verwijderen, de andere laat je staan.Ik zorg ook dat de trossen vrij kunnen groeien, bladeren die in de weg hangen, gaan er ook af. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bubbels Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Ik haal van de onderste 30 cm al het blad weg, mits de planten al goed aan de maat zijn. Zorgt ervoor dat de voet luchtiger blijft. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb. Link to comment Share on other sites More sharing options...
bildtker Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 ik verwijder de onderste bladeren pas wanneer ze geel verkleuren, tot die tijd dragen ze bij aan de groei van plant en tomaten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted June 24, 2013 Share Posted June 24, 2013 Blad is groei, smaak, etc. dus zeker niet te veel wegsnoeien. Ieder heeft zijn eigen methode om blad te snoeien. In de kas is het in ieder geval verstandig voor een goede luchtcirculatie. Ik doe het zelf als volgt:- Na 1 of 2 volledige trossen het blad verwijderen tot de eerste tros- daarboven bij de oudere/grotere bladeren het blad tot de helft inkorten (de takken dus, niet het blad zelf).- Probeer de bladeren boven de trossen te behouden om ze te beschermen tegen de felle zon!- niet te veel in één keer snoeien, zeker niet op warme dagen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
familymen Posted June 24, 2013 Author Share Posted June 24, 2013 Zo staan ze er momenteel bij: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts