Ga naar inhoud

Een moment van onoplettendheid: (snij)biet

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ja leuk, je hond meenemen naar de tuin. Tot hij ontdekt dat die zaden ook wel grappig zijn. (Tis af en toe net een kat, heb ik de indruk). Nu zijn de bieten en de snijbieten door elkaar gekomen. Hoe ga ik de verschillen tussen die twee nog ontdekken? En kan ik alle loof eten? Ook die van de biet?

groetjes Cees

Geplaatst:

Een snijbiet met knol is een gewone biet

Verder wat Jorieke zegt. Het zijn eigenlijk dezelfde planten, alleen is de een veredeld tot maximale knolvorming, en de ander tot maximale bladvorming. Dat zie je al vrij snel. Gewone bieten (kroten) hebben een blad met een klein stengeltje en een snel zichtbaar begin van een knol. Snijbiet begint hetzelfde, maar je ziet na verloop van tijd vooral verschil in de stevigheid van de stengel.

Gewoon zaaien, je ziet het vanzelf.

Geplaatst:

Nee, dat vind Ik niet, want Ik lust geen bietjes en wel snijbiet Snijbiet smaakt minder "aards" en stinkt ook niet zo, maar da'snatuurlijk persoonlijk.

Geplaatst:

Pet, ik bedoelde niet de bietjes zelf, maar het blad van de bietjes. Dat smaakt in het geheel niet naar aarde (trouwens mijn eigengekweekte bietjes smaken ook niet naar aarde, die uit de winkel heel soms wel).

Dus ik ben nog steeds benieuwd of het blad van snijbiet nu ook anders smaakt dan het blad van rode bietjes.

Geplaatst:

Als de plantjes opkomen, en je ziet kleine bietjes ontstaan, kan je de bietjes eventueel nog gewoon verplanten (snijbiet weet ik niet, maar zal vast ook wel kunnen). Doe ik in ieder geval wel; ik zaai een klein rijtje, en als ik dat ga uitdunnen, plant ik de geplante bietjes op een ander stuk weer uit.

Zo kan je later beide soorten nog van elkaar scheiden, en ze op aparte stukken telen.

Gr. Rob

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Geplaatst:

Het verschil van krootblad met snijbiet zit m niet in het blad, maar vooral in de stengel. Die is bij de snijbiet vezelig, qua structuur een beetje te vergelijken met bleekselderij (niet qua smaak). Wordt vaak apart van het blad geserveerd. In een stoofschotel oid. Best lekker.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Eerst maar zien dat ik ze er niet uit schoffel... Kan met geen mogelijkheid het verschil met het onkruid. Hoe herken je jonge biet? Die snijbiet lukt wel...

Geplaatst:

Dank je wel Greetje.

Dat rood in die nerven geldt dus ook voor de 'normale' biet? En niet alleen voor de snijbiet? Dan heb ik wel heel veel onkruid , en weinig biet ;-(

Geplaatst:

Uhh, wordt ingewikkeld. Ik dacht de snijbiet te herkennen door het rode blad. Maar jij denkt dus dat dat de normale bietjes zijn, dan is mijn vraag dus omgekeerd, hoe herken ik het jonge snijbiet ?

Geplaatst:

Handig, zo'n archief. Ik ben nu begonnen een archiefje met One day App aan te leggen. Met handige tag functie. Alleen nog geen OS snowleopard ondersteuning. Teminste, niet voor zover ik kan vinden. Balen!

Ik zie op de foto plantjes die minder rood zijn. Klopt dat?

Geplaatst:

ja, dat klopt

heb een stukje van de foto uitgesneden, want er stond bij mij goudsbloem tussen [verdwaald zaad]

ik maak voor mezelf veel foto's vanaf begin, voor de fun en ook voor de kleinkinderen

heb je de snijbiet in rechte rijtjes gezaaid? dan kun je die lijn zo'n beetje vasthouden en of takje, touwtje spannen

kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

http://guppedup.blogspot.nl/

Geplaatst:

Oeps,

ik en rechte lijnen...heb het net in de app genoteerd als aandachtspunt voor volgend jaar

Ik probeer het wel, maar het zit er van nature niet zo in. Bij het Roodlof is het aardig gelukt. Die kan ik nu perfect uitdunnen. Alleen die snijbiet...een zooitje ;-( Toch bedankt!

Geplaatst:

jeetje cees

wat geef je als belonging als ik 1 snijbietje vind???????

denk dat mijn kippies dit stukje grond erg lekker zullen vinden, ik zie brandnetel, kippemuur maarre.........

snijbiet?

ik zou gewoon opnieuw zaaien! kan nog makkelijk en met dit weer kiemt het snel

Geplaatst:

moeilijk te zien

je kunt ook op je knieén goed kijken wat het is....zie mijn foto's en al het andere eruit halen,

zoals de brandnetel en dat ene groene grote blad vlak daarbij en daarna nog 'ns 'n foto laten zien

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...