Itoero Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Een van mijn regenwatervaten stinkt enorm.Ik denk dat er vogelmest en rottende bloesem in zijn terecht gekomen.Is er een middel om die geur te neutraliseren?Iets dat niet schadelijk is voor het vat (plastiek) en goed voor de planten.ammoniak misschien? of bitterzout? Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
HuubvG Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Er zou teveel organisch materiaal in kunnen zitten, ik weet niet welke raad ik je zou moeten geven. Je zou zeggen gewoon over de tuin gooien, maar stilstaand water, warm geweest, broeierig, misschien wel botulisme. En wat je er dan mee moet, dat weet ik ook niet. Quote
ron Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Heb dat ook een keer gehad en er een chloortablet die ze voor zwembaden gebruiken erin gegooid, was er toen zo vanaf. Huishoudchloor zal denk ik ook wel werken. Quote
BonTon Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 Leeg kiepen en schoonmaken met een harde borstel. Misschien een paar keer spoelen en dat moet die toch weer als nieuw zijn lijkt mij. Quote
spike Geplaatst: 25 juni 2013 Geplaatst: 25 juni 2013 chloor is een hele goeie anders schoon maken met groene zeep En zo afsluiten dat er geen rotzooi in terecht kan komen!! Quote
henkg Geplaatst: 26 juni 2013 Geplaatst: 26 juni 2013 Je schrijft niet hoe groot de regenton is ...Gesteld dat je regenwater opvangt vanaf je dak, via de regenpijp met een vulautomaat:Bij een klein vat (100 liter of minder) zal steeds de eerste regen het vat geheel doen vullen. De latere regen stroomt dan terug de regenpijp in. Ik heb gemerkt dat de eerste regen na een langere droge periode veel viezer is dan de regen opgevangen nadat het al enige tijd geregend heeft. Op je dak verzamelt zich allerlei vuil. Van blaadjes, algen, mossen, misschien een rottende dooie duif. Dat spoelt allemaal weg bij de eerste regen. Weg van het dak, in je regenton. Als je vulautomaat een winterstand heeft (in die stand is de toevoer naar de regenton afgesloten) zou je kunnen overwegen om de vulautomaat standaard op de winterstand te zetten, en pas open (zomerstand) nadat er een aantal millimeters regen is gevallen. Weer op de winterstand binnen een of twee dagen. Wel iets meer werk, en je vangt dan niet alle regen op. Maar ach, met slechts 2 millimeter regen vanaf je dak is een vat van 100 liter al vol. Zo neem je de oorzaak weg, en hoef je niet met iets als chloor aan de slag.(Bovenstaande geldt denk ik in veel mindere mate voor een 1000 liter vat: daar wordt de eerste vieze regen sterk verdund door de latere schone regen, die past immers ook nog in het grote vat) Mijn ervaring: Ik heb een tds meter, die geeft het aantal deeltjes in water aan, in ppm. Vergeet wat ppm is, het gaat om de verhoudingen.- Eerste opvang na drie weken droog weer: 245 ppm; geelgroen water, zelfs goed zichtbaar in een klein drinkglas.- Opvang pas na een eerste bui van een paar millimeters: minder dan 10 ppm; vrijwel kleurloos, ook in een doorzichtige 20 liter jerrycan. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Oudholland Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Voor het schoonmaken van de ton een oud truukje. Klein beetje water erin, een liter ongeveer, en dan een of twee handen zand. Het liefst grof zand zoals metselzand, maar gewoon tuinzand werkt ook. En dan goed uitschuren.Werd vroeger ook veel in de keuken gebruikt voordat er Jif en andere schuurmiddelen waren. Gr. Rob Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.