Dieuwke Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Eind mei heb ik een clematis gekocht, rouge cardinal, en deze aangeplant. Hij ging heel goed en is al een heel eind gegroeid. Bovenin heeft zich een grote knop gevormd en ik begin nu ook overal kleine knopjes te zien. Sinds ongeveer 2 dagen hangt het bovenste gedeelte alleen heel slap naar beneden. Zeg maar de knop en de blaadjes daar omheen, zie foto. Daaronder ziet de plant er gewoon goed uit, zijn de blaadjes groen en hangt het niet slap. Kan dit de verwelkingsziekte zijn? Of is dit wat anders? Volgens mij heeft ie aan water geen gebrek, zelfs ondanks de regen giet ik hem nog wel een bij, vooral omdat ie met zn wortels vlakbij een muurtje en een bloeiende pioenroos zit. Iemand een idee? Quote
Bit Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Op zich toont de verwelkingsziekte inderdaad op deze manier ja. Wil nog wel eens gebeuren ( 2 op de 10 gevallen schat ik ) dat een deel van de plant zich toch herpakt hierna.Is dat niet zo, en is het inderdaad verwelkingsziekte, dan zie je dat met een paar dagen, want dan verdroogt de boel gewoon. ( niet speciaal meer water geven nu; dat heeft er niets mee te maken ) Quote
pet Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Bij mij heeft het vaak geholpen om alles vlak boven de grond af te knippen en dan liep de clematis opnieuw mooi uit. Als het de verwelkingsziekte is... Quote
Dieuwke Geplaatst: 27 juni 2013 Auteur Geplaatst: 27 juni 2013 Ik was er al een beetje bang voor.. Is het nou het beste om af te wachten of het aangetaste gedeelte af te knippen? En als de plant echt helemaal bruin wordt, bij de grond afknippen? Quote
Bit Geplaatst: 27 juni 2013 Geplaatst: 27 juni 2013 Ja, is een optie die kan werken en effect hebben. Niets zeker. Sorry. Verwelkingsziekte ( bij grootbloemige Clematissen vaker ) is een rotding , wat niet echt te voorkomen is. Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Kijk even HIER. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Bit Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Lijkt wel een beetje dat die site een product probeert te verkopen. Ken ik overigens niet , en kan ook best wél werken hoor. " Als verwelkingsziekte in de tuin aanwezig is gebruik dan .... " Niet mijn ervaring. De ene plant kan instorten, de plant daarnaast, ook een grootbloemige, heeft nergens last van. Dat kan. Kan zéér plaatselijk zijn , kan ook al "aan de plant kleven" bij koop / poten. Is nog niet allemaal bekend, is nog vrij onduidelijk.Mij is in ieder geval geleerd : accepteren en verder gaan. ) maar goed, dat is wel 20 jaar terug ) Quote
Dieuwke Geplaatst: 29 juni 2013 Auteur Geplaatst: 29 juni 2013 Ik was dat middel ook al tegengekomen op internet, maar kon er maar weinig informatie over vinden en daarnaast is het alleen in Belgische webwinkels verkrijgbaar.. Wat ik nu heb gedaan: de aangetaste stengel bij de grond weggeknipt en de rest nog wel laten staan. Dat zag er nog goed uit. Mocht dat nou ook gaan hangen dan ga ik wel drastischer knippen en knip ik alles bij de grond af, maar stiekem hoop ik dat dit zo afdoende moet zijn. Fingers crossed.. Quote
speets Geplaatst: 29 juni 2013 Geplaatst: 29 juni 2013 Er stond ook dat je eventueel een dakpan oid over de wortels kunt leggen Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Chrones Geplaatst: 30 juni 2013 Geplaatst: 30 juni 2013 dakpan zou ik niet doen bij clematis....! bedek de grond anders met wat houtsnippers Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.