Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Rattenstaartjes –Radijsvruchtjes –Slangenradijs


Jorieke123

Aanbevolen berichten

Die kende ik nog niet, dus maar even het artikel op plantaardig gelezen: http://www.plantaardig.com/groenteninfo/berichten/een-makkelijke-groente-in-de-tuin-rattenstaartjes/

 

In een van de comments onder het artikel geeft luc dedeene de volgende opmerking: 'het zijn geen productieve groenten, het zijn eerder delicatesse groenten'. Op zich wel interessant om eens te proberen als ik aan zaad kan komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm, jammer dat ze die niet hebben bij vlaamszaadhuis.com, heb me voorgenomen om verder nergens meer wat te bestellen..

(Vlaamszaadhuis krijg binnenkort bestelling van 35 euro, heb ik voorlopig meeer dan voldoende denk.)

 

Maar groeit dit even snel als de normale radijs??

 

 

Normale radijs peultjes zijn hier meestal rond de 4cm geworden. eigenlijk wel klein ja

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben toch wel benieuwd geworden naar de peultjes door jou verhaaltje en dat van plantaardig. Denk dat ik volgend jaar zaadjes van slangenradijs ga bestellen, dit jaar eerst maar eens de peultjes van gewone radijs proberen. Momenteel staat er nog radijs in de kas die binnenkort door gaat schieten dus heel lang moet ik niet wachten.

 

radijs-doorschieten-kas.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Ga er denk vandaag al een paar zaaien! Denk dat ik maar is begin met 5 stuks! Als ik lees hoe groot ze worden, en hoe duur het zaad is.. zal dat denk wel even genoeg zijn voorlopig.

 

Zaai ze denk toch binnen eerst in bakjes.. Aangezien ik het zaad toch erg duur vind en t ook niet wil laten opeten door slakken

Link naar reactie
Delen op andere sites

nog altijd niks gezaaid ga ze morgen echt zaaien! Wel binnen op voor zaaien.. Ja paar lachen me nu uit, maar zag het als tip ergens staan.... en aangezien het kostbaar zaad is: doe ik het graag met zekerheid!

 

Ik kwam dit nog tegen:

 

Teelttips

 

- Geef voldoende water tijdens droge periodes

- Zaai meteen ook twee keer na elkaar om voortdurend te kunnen oogsten.

- Werk bij het bewerken van de bodem een grote hoeveelheid compost in.

- Oogst met regelmaat om nieuwe bloem en vruchtzetting te stimuleren.

 

Bron: Vergetengroenten.be

 

Als je dus regelmatig oogst blijft hij door bloeien volgens deze bron.. Ben benieuwd of je van die paar zaadjes de hele zomer plezier hebt! met normale radijs is het toch niet zo? dat het blijft door bloeien?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Zijn er ook al andere mensen die ze gezaaid hebben? Mijn zaailingen van 6 dagen oud zijn 10cm hoog.. Na het ontkiemen heb ik ze direct kouder gezet, maar ondanks dat zijn ze dus erg lang Het zijn snelle groeiers, maar dit lijkt me iets te veel van het goede??

 

Ze staan nu in wat samengeperste aarde, zal ik ze anders verspenen naar een potje?? 5cm van de stengel ingraven ofzo?

(en dan over 2 á 3 weken , of na 15 mei in de volle grond. Waarom in bakjes? Op veel plekken word dat aanbevolen.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...

Met elke radijs kan je die peultjes oogsten zodra ze hebben gebloeid. Die rattenstaart is er extra op gekweekt, op het doorschieten dan denk ik Ze beginnen niet eens aan een knolletje.

Ik weet nog niet precies hoe hoog ze worden, ik denk een meter ongeveer? Ze zijn hier nu zo'n 60 cm hoog en nog niet uitgegroeid. Ik heb ze zo'n 10 a 15 cm uit elkaar staan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jorieke, vorig jaar werd mijn slangenradijs wel hoger dan een meter (1,50).

 

Ik had vorig jaar op een stukje van 50 bij 50 een stuk of 10 planten staan en dat was wel echt heel veel (aan oogst). Ondanks dat jongste de peultjes er regelmatig af stond te eten was er echt veeeeel te veel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haha das wel een flinke bos...

Maar goed dat ik het weet vóór ze op hun plekje staan

 

Nu is het een makkelijk te telen iets, zou dus ook in een emmer moeten lukken? M'n tuintje staat al zo vol met veel te grote dingen.

Is echt geen moestuin maar moesbos geworden en als het allemaal zo blijft groeien wordt het moesoerwoud

 

Maar ondanks de wilde bos vind ik hem wel nog steeds leuk!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...